Незважаючи на те, що той, що простягнувся від Західного Сибіру до нафтопереробних підприємств Східної Німеччини нафтопровід, називається "Дружба", за зауваженням автора матеріалу, сьогодні він є джерелом розбрату і скандалу – через "Дружбу" пройшло 5 млн тонн забрудненої нафти, які заподіяли багатомільярдні збитки за інформацією "Комерсанта", не менше $ 2,5 млрд.
Handelsblatt, посилаючись на ще один матеріал "Комерсанта", зазначає, що президент Росії Володимир Путін був незадоволений ситуацією і наказав главі компанії – операторові нафтопроводу "Дружба" в РФ "Транснафта" Миколі Токарєву посилити перевірки якості нафти і змінити систему безпеки. До цього "Транснафта" перевіряла якість нафти в нафтопроводі кожні 12 днів, а більшістю з 150 пунктів нефтеприйомки для нафтопроводу або володіють приватні компанії, які самі перевіряють якість нафти і самі завантажують її в систему, або за цим договором з "Транснафтою" займаються приватні термінали.
Від забрудненої нафти постраждали і нафтопереробні підприємства в німецьких Шведте і Лойне, вказує видання. При цьому та частина німецької нафтопереробної промисловості, яка залежить від поставок з "Дружби", вже розглядає можливість отримання нафти через порт Росток – на той випадок, якщо Росія не зможе швидко ліквідувати наслідки забруднення нафти і розчистити нафтопровід.
Розслідуванням інциденту на даний момент займаються російська прокуратура і Федеральна служба безпеки РФ. Втім, невідомо, чи зможуть у Москві пояснити подію, тому що досі незрозуміло, чи мав місце людський фактор помилки, чи це був політичний розрахунок, вказує видання.
Посилаючись на матеріали "Комерсанта" і РБК, Handelsblatt наголошує, що інцидент з нафтою стався в той момент, коли відносини Росії і Білорусі, яка живе в числі інших джерел доходу і за рахунок переробки відносно дешевої нафти, виявилися значно напружені. При цьому цілком можливо, що Москва націлилася і на дестабілізацію українського нафтового ринку – не так давно Росія заборонила експорт нафти, нафтопродуктів і вугілля до України. Це припущення, зазначає автор матеріалу, цілком узгоджується з початком Росією "паспортної війни" проти України – Москва пропонує російське громадянство жителям України та окупованих Росією територій.
19 квітня 2019 року концерн "Белнефтехим" заявив про різке погіршення якості нафти, що надходить по нафтопроводу з Росії. 22 квітня Мозирський нафтопереробний завод був виведений з ладу через неякісну російську нафту, про що повідомили у прес-службі підприємства. 23 квітня Білорусь призупинила експорт світлих нафтопродуктів з РФ в Україну, Польщу та країни Балтії.
В ніч на 24 квітня Польща на невизначений термін зупинила транзит російської нафти по нафтопроводу "Дружба", 25 квітня до такого ж кроку вдалася Україна.
Раніше Білорусь повністю зупинила транзит російської нафти. "Вимушена пауза" буде використана для виконання ремонтних робіт. При цьому після проведення ремонту планується відновити роботу тільки однієї нитки трубопроводу "Дружба", друга стане "сховищем" для некондиційної нафти.
Нагадаємо, 22 квітня, на білоруському "Мозирському нафтопереробному заводі" сталася поломка через неякісну російську нафту з підвищеним вмістом хлоридів.
В той же день білоруський концерн "Белнефтехим" тимчасово обмежив експортні поставки нафтопродуктів з Росії в інші країни. 25 квітня Польща зупинила транзит неякісної російської нафти по ділянці нафтопроводу "Дружба" через ризик виникнення серйозної промислової аварії. 26 квітня аналогічне рішення прийняла Україна.
27 квітня радник президента компанії "Транснафта" Ігор Дьомін заявив про те, що нафта нібито "була забруднена навмисне", російські правоохоронці відкрили кримінальне провадження. Проте непомітно "влити" в трубопровід на перегоні "Унеча-Мозир" кілька цистерн хлоридів неможливо.