Існуючі норми Конституції не дозволяють усунути причини та умови, які призвели до того, що суди в Україні несправедливі, недоступні для громадян, залежні від інших влад, а також корумповані.
Про це в статті для DT.UA пише Марина Ставнійчук, колишній керівник головного управління з питань конституційно-правової модернізації адміністрації президента України.
З часу прийняття Конституції України 1996 р. Венеціанська комісія лише на конституційному рівні надала нашій державі 13 висновків, а за останні кілька років - сім висновків за спеціальним законодавством у сфері судоустрою та судочинства. Весь цей час наші європейські партнери доводять: потенціал чинної Конституції України для корінних змін у судовій владі вичерпано.
У зв'язку з тим Україна, як зазначає автор, повинна, насамперед, внести зміни в Конституцію і лише на основі оновленого Основного Закону формувати нову законодавчу базу судоустрою, статусу суддів, суддівського самоврядування тощо
"Зміни мають стосуватися не тільки розділ VIII "Правосуддя" Конституції, але й окремі положення II, IV, V, VII, а також XII розділів Основного Закону, так сказати "правової гармонізації". Адже нові підходи вимагають реформування не тільки загальної судової юрисдикції, але й прокуратури, Конституційного суду України тощо", - зазначає Ставнійчук.
Зокрема, необхідно доповнити положення статті 55 Конституції принципами, що випливають із статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом), а також правом на апеляційне оскарження для особи, вина якої у вчиненні злочину встановлена судом.
Крім того, ключові напрямки конституційних засад реформування судової гілки влади, як підкреслює юрист, також повинні стосуватися наступних аспектів:
"– доступу до професії судді та суддівських посад, можливості забезпечення форм участі народу в окремих визначених законом випадках;
– забезпечення незалежності та професійності при здійсненні правосуддя, конституційно-правових гарантій процесуальної незалежності суддів і неможливості суб'єктивних впливів, встановлення юридичної відповідальності за вплив на суддю; оптимізації ефективної системи суддівського самоврядування;
– приведення системи правосуддя до стандартів справедливого, публічного розгляду справ упродовж розумного строку неупередженим незалежним судом, встановленим законом;
– системи, засад та принципів судоустрою;
– використання додаткових судових юрисдикцій та медіаторських процедур для розширення можливостей реалізації права громадян на судовий захист".
Разом з тим, одним з важливих питань майбутнього конституційного регулювання має стати чітке впровадження міжнародних стандартів у питанні непритягнення судді до відповідальності за правові позиції, викладені в судових рішеннях, за оцінку доводів, аргументів сторін.
Також повноваження ВРЮ як постійно діючого органу повинні визначатися виключно Конституцією.
Детальніше про необхідні зміни в Конституцію для якісного реформування судочинства читайте в статті Марини Ставнійчук "Судова реформа "навиворіт"" DT.UA.