Депутати Верховної Ради прийняли новий закон про місцеві вибори, який відкидає участь політичних блоків, а також передбачає, що вибори не відбудуться на частини Донбасу та Криму.
Закон про місцеві вибори у другому читанні і в цілому підтримали 257 народних депутатів.
Авторами законопроекту № 2831-3 виступили депутати Вадим Денисенко, Сергій Алексєєв, Ігор Попов, Юрій Чижмарь, Олена Ледовських.
Законопроектом пропонується нова редакція закону України, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, положення якого також пропонується узгодити з положеннями законів України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", "Про місцеве самоврядування в Україні" та законодавчо забезпечити обрання старост.
Законопроектом, зокрема, передбачається, що місцеві вибори будуть проходити за наступними виборчими системами:
1) депутатів сільських, селищних рад - зберігається чинна на сьогодні мажоритарна система відносної більшості в одномандатному виборчому окрузі;
2) депутатів Верховної Ради АР Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад - за пропорційною виборчої системи з преференціями (вибори в багатомандатному виборчому окрузі, що збігається з територією АР Крим, відповідної області, району, міста, району в місті, за виборчими списками місцевих організацій партій з одночасним висуненням кандидатів у територіальних округах, на які поділяється багатомандатний округ);
3) міських голів (міст, кількість виборців яких дорівнює або більше ніж 90 тис.) - за мажоритарною системою абсолютної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
"Вибори міських голів у містах, де понад 90 тис. виборців будуть проходити у два тури, і міські голови будуть обиратися в два тури абсолютною більшістю, тобто 50% + 1 голос. Для менших міст вибори будуть проходити за мажоритарною системою відносною більшістю", - заявив один з авторів законопроекту - нардеп з фракції "Блок Петра Порошенко" Вадим Денисенко.
4) сільських, селищних, міських (міст, кількість виборців яких менше ніж 90 тис.) голів, сільських старост - за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
У законі пропонується чітко встановити кількісний склад відповідних місцевих рад, який буде визначатися Центральною виборчою комісією до початку виборчого процесу чергових виборів в залежності від кількості виборців, які належать до відповідної територіальної громади, які проживають на території області, району, району в місті. Мінімальна кількість депутатів ради - 10 при чисельністю виборців до 500, максимальна - 80 депутатів при чисельністю виборців понад 1,5 млн.
З метою проведення виборів депутатів Верховної Ради АР Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад на території багатомандатного округу буде ділитися на територіальні округи, кількість яких дорівнює кількісному складу відповідної ради.
Законопроект пропонує винести за межі виборчого процесу формування складу територіальних виборчих комісій та утворення ними територіальних округів. За рахунок цього зберігається існуюча тривалість виборчого процесу - 50 днів.
Висунення кандидатів буде здійснюватися місцевою організацією партії не більш як за два кандидати у кожному територіальному окрузі. При цьому всі кандидати у депутати, висунутих місцевою організацією партії у територіальних округах, включаються до єдиного виборчого списку кандидатів від цієї місцевої організації партії у відповідну раду.
Законопроектом передбачено, що голосування проводиться за допомогою бюлетеня, в якому вказані назви місцевих організацій партій і прізвище кандидата, висунутого відповідною місцевою організацією партії в окрузі. Виборець має один голос. У разі, якщо реєстрація кандидата, висунутого в територіальному окрузі, скасована, виборець має можливість проголосувати за місцеву організацію партії, яка його висувала. Голос виборця вважається одночасно голосом за місцеву організацію партії і за кандидата, висунутого нею (ним) в цьому територіальному окрузі.
За результатами голосування дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів, поданих за кожну місцеву організацію партії . Проміжні територіальні виборчі комісії встановлюють лише проміжні підсумки голосування окремо по кожному територіальному окрузі і передають їх у територіальну виборчу комісію, яка встановлює результати відповідних виборів.
Пропонується встановити диференційований виборчий бар'єр - 5% голосів виборців, поданих за виборчі списки місцевих організацій партій в межах багатомандатного округу.
Кількість голосів виборців, отриманих місцевою організацією партії і кандидатом, висунутих нею (ним) у відповідному територіальному окрузі, який визначає рівень особистої підтримки кандидата. Відповідно, у залежності від цієї підтримки буде визначатися рейтинг кандидата у виборчому списку місцевої організації партії
Розподіл голосів між кандидатами від місцевої організації партії здійснюється згідно їх черговості у виборчому списку, встановленої рішенням територіальної виборчої комісії на основі рейтингу.
Також, зазначаємо, що форма бюлетеня і процедура голосування, обумовлені запропонованої виборчої системи, є простими і зрозумілими для виборця. Очікується збереження звичного розміру виборчого бюлетеня, процедура складання протоколів виборчих комісій, їх зміст і форма також не будуть суттєво змінюватися.
Крім того, у разі дострокового припинення повноважень депутата, обраним визнається наступний за черговістю кандидат у списку місцевої організації партії , складеному за результатами виборів у відповідності з рівнем підтримки кожного кандидата. У разі вичерпання списку місцевої організації партії мандат залишається вакантним до обрання нового складу ради.
Проектом закону пропонується також задіяти можливості органів ведення Державного реєстру виборців у частині реєстрації кандидатів, інформування виборців про зареєстрованих кандидатів, передачі підсумків і результатів голосування.
Законопроектом пропонується внести зміни до Кодексу адміністративного судочинства України, законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про Державний реєстр виборців", "Про здійснення державних закупівель", "Про статус депутатів місцевих рад" та ін
Верховна Рада прийняла відповідний законопроект про місцеві вибори з "німецької" системи за основу 18 червня 2015 рода. За це рішення проголосував 271 нардеп. Тоді законопроектом передбачалося участь на місцевих виборах блоків.
Як писав у своїй статті на DT.UA Сергій Рахманін, "прихильність влади до "німецької моделі" пояснюють двома обставинами. З одного боку - невпевненістю в досить високому рейтингу довіри до себе (звідси - страх перед беззастережної "мажоритаркою"). З іншого - відсутністю достатньої кількості надійних "прохідних" персон (звідси - "розмивання" мажоритарного компоненту). "Пов'язана" схема, що представляє симбіоз "мажоритарки" та "пропорціоналки", здатна дати додатковий шанс саме тієї партії, яка представляє владу.
Крім того, Ольга Айвазовська у статті для DT.UA попереджала, що замість відкритих списків місцеві вибори пройдуть за системою, яка лише зміцнить правлячу еліту.
Автор наводить наступну аналогію, яка характеризує пропонований новий виборчий закон: "Переможець буде визначатися на одних Олімпійських іграх, але в різних видах спорту. Нам доведеться порівняти особистий результат сухопутної кросу спринтера і результати запливу плавця на довгу дистанцію. Абсурдно звучить для спорту, але чомусь природно позиціонується для виборів".