За інформацією джерел ZN.UA в Офісі генпрокурора, спринтерський захід і вихід із СІЗО мера Одеси Геннадія Труханова — це лише початок процесу відсторонення його від посади. Свобода завдяки внесеній соратником по партії заставі в 13 млн грн («із яких сплачено всі податки») — не індульгенція для того, щоб продовжувати паразитувати на місті та його бюджеті.
Однак річ не в змові, в яку, за припущенням низки спостерігачів, нібито вступили прокурори САП і Банкова, щоб нарешті дозволити мерові Одеси скласти компанію своїм підприємливим заступникам і бізнес-партнерам Кауфману та Грановському. Просто хто сказав, що офіс президента пропустить нагоду скористатися результатами розслідування НАБУ справи заводу «Краян»? Аби після того, як суд виведе Труханова з гри, віддати обезголовлені Одесу та регіон у кормління одній зі своїх груп впливу?
Та давайте по черзі.
Чому Труханова заарештували тепер, а не два з половиною роки тому?
Це перше запитання, яке ставлять мери, вбачаючи у справі колеги не так кримінальний, як політичний слід. І, знаєте, після того, як Банкова не соромлячись знесла мера Чернігова Владислава Атрошенка, а тепер руками голів міських і обласних військових адміністрацій (до речі, голова Чернігівської ОВА В'ячеслав Чаус недавно очолив обласний осередок «Слуги народу») ламає чернігівську раду, побоювання місцевих властей можна зрозуміти.
Але тільки частково. Бо трухановська бюджетна афера із заводом «Краян» — це не особиста вивезена з країни «Тесла» Атрошенка. Навіть якщо будівлі заводу не відійшли у приватні руки, а залишилися у власності одеської громади і там відкрито Центр надання адміністративних послуг. «Одеський ЦНАП визнаний однією з найкращих практик в Україні, де працюють і отримують зарплату 720 людей. Нас возили туди з усієї країни показувати. Ну, народ, конкретно в цій справі НАБУ вдарило в штангу», — переконаний мій співрозмовник, мер одного з обласних центрів.
Не факт. Нагадаємо, що будівля, яка колись входила у комплекс ДП «Завод «Краян», залишилася у власності громади на умовах буквально «золотої» угоди, пролобійованої особисто мером. Наприкінці 2016 року Одеська міська рада дістала з кишень одеситів 185 млн грн і віддала їх приватній структурі, яка — увага! — на початку 2016 року сама придбала цей комплекс на аукціоні, організованому державним ліквідатором, за 11,5 млн грн. За версією НАБУ, міська рада у змові з підприємцями захищала ціну й потім планувала легалізувати кошти. При цьому, як зазначається в експертизі, фактична вартість будівлі могла становити від 34 до 92 млн, та аж ніяк не 185 млн грн. І не 11,5 млн грн, за які підставна фірма викупила її в держави. Всі подробиці схеми тут.
Публічно по суті справи колеги Труханова — мери — нічого не коментують. Усе-таки занадто токсичний кейс, зважаючи на прізвища Галантерник, Кауфман і Грановський, які стоять поруч із героєм. Для хвилі хейту в мережах Віталію Кличку вистачило заяви в суді про те, що він як голова Асоціації міст України готовий узяти Труханова на поруки. Висновок обуреної громадськості очікуваний: «Кличко підтримує Труханова, бо боїться стати наступним». Можливо. Але тільки тому, що в нашого місцевого самоврядування, яке героїчно справляється з викликами війни, є й зворотний бік, яким предметно займається НАБУ. Про кількість схем, котрі працюють по всій країні, але були наочно розкриті в Одесі, докладно розповів в інтерв’ю ZN.UA головний детектив НАБУ Андрій Калужинський.
Тому, щоб відповісти на запитання, чому ВАКС реально дотягнуся до Труханова тільки зараз, варто згадати одну деталь із передісторії. З жовтня 2018 року справу заводу «Краян» розглядав Малиновський районний суд Одеси. У липні 2019 року він, певна річ, Труханова виправдав, але прокурори САП подали апеляційну скаргу. 11 лютого 2021 року Апеляційна палата ВАКС скасувала виправдувальний вирок і спрямовувала справу на розгляд у Вищий антикорупційний суд. І ось уже майже 2,5 року (!) адвокати Труханова не дають провести навіть підготовче засідання, щоб призначити справу до розгляду. Нескінченні неявки, як самого обвинувачуваного, «що сам себе посилає у важливі відрядження, так і його адвокатів, повністю заблокували судовий процес.
«Звичайно, ми бачимо цю проблему, і не тільки у справі Труханова, — коментує ситуацію наше джерело у ВАКС. — Є достатньо проваджень, які так само затягуються роками. На тлі пасивності парламенту, не готового законодавчо врегулювати питання, судді й прокурори почали займати активнішу позицію. Адже якщо підсудний має запобіжний захід, який узагалі не завдає йому жодного дискомфорту, якщо він свідомо і без наслідків для нього порушує цей запобіжний захід, то, очевидно, потрібно вибирати інший. А Труханов неодноразово порушував зобов'язання, які на основі КПК на нього накладає суд. Чим практично унеможливив проведення судового розгляду впродовж двох із половиною років».
Чому Одеса і регіон опинилися без влади?
Одеса під час війни стала одним із логістично найбільш зручних місць комунікації для міжнародних зустрічей представників центральної влади. Кишинівський аеропорт приймає борти з усього світу, а звідти до Одеси п'ять годин машиною. Це не з Варшави «тягнутися» до Києва. У місті відкрито представництво МЗС, усі переговори щодо зернового коридора проходять в Одесі. І це не кажучи про військове та стратегічне значення міста і всього регіону для України.
При цьому — тепер знову увага! — два місяці в області немає губернатора (обов'язки виконує перший заступник колишнього начальника ОВА Максима Марченка, двох заступників якого затримано за корупцію), три місяці немає прокурора області, три місяці — керівника ДСНС області та місяць — начальника поліції: скрізь рулять в.о.
Це що? Наплювацьке ставлення до регіону? Некомпетентність центру? Чи неможливість розібратися між «одеськими» й «миколаївськими» (генпрокурор Андрій Костін — з Одеси, глава фракції СН Давид Арахамія — з Миколаєва), які претендують на те, щоб «кушать» Одесу?
Як, узагалі, можливо, що в такому важливому регіоні під час війни практично немає влади? Звичайно, в Одесі — місті, багатому на комбінації, — влада номінальна завжди тісно перепліталася з тіньовою. Але зараз підкошені і тіньова (Галантерник, Кауфман, Грановський), і офіційна влада. Регіон — безгоспний.
Товариші на Банковій або дико безвідповідальні (чого ми абсолютно не виключаємо), або справді не можуть усередині себе вирішити, кому «відписати» Одесу. Адже той, хто стане «смотрящим», і заповнить усі ці вакансії своїми людьми?
Хто буде керувати містом, якщо суд відсторонить Труханова від посади?
В суботу мер Одеси Геннадій Труханов вийшов із СІЗО під заставу 13 млн грн. Тепер запитання: чи буде САП клопотатися про його відсторонення від посади за ст. 154–158 КПК? Як стверджують наші джерела у Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі, такий варіант не виключений. Його обмірковували й раніше, але не спішили реалізовувати у зв'язку з війною та можливими обвинуваченнями в політизації. Але тепер усе вирішить апеляція. Захист Труханова вже заявив, що оскаржить запобіжний захід. САП, схоже, теж оскаржить, висунувши вимогу ще більшої застави. «І після рішення апеляції щодо запобіжного заходу відсторонення може бути одним із варіантів», — каже джерело.
Щодо термінів. Розгляд апеляції почнеться не раніше, ніж за тиждень. Скільки триватиме, важко сказати, буває по-різному. Підстава для наступного відсторонення є, адже саме посада мера сприяла вчиненню злочину, і злочинна діяльність може тривати. Схема Грановського/Кауфмана — цього підтвердження. Хоча в їхній справі самого Труханова поки що немає, тільки його заступники. Згідно з КПК, відсторонення від посади мера можливе на два місяці з наступним продовженням на підставі рішення суду.
«Але заставу внесли, мер на свободі і має продовжувати працювати, — реагує на інформацію мій співрозмовник-мер. — Інакше він легко виграє справу про його незаконне усунення в Європейському суді. І це буде великий мінус для наших антикорупційних органів. Ми хочемо верховенства права, як у Європі й Америці? Тоді не варто домагатися справедливості несправедливим шляхом».
Ок. Зафіксували. Але далі ще одне складне запитання : хто повинен/буде управляти містом у разі, якщо Труханова все-таки відсторонять? «Навіть якщо суд задовольнить умовне клопотання прокурорів САП, в Одесі є сформований виконком, є заступники плюс робоча місцева рада. І немає жодних підстав вводити військову адміністрацію, на що, звісно, претендуватиме офіс президента», — додав мер.
Перед поїздкою на засідання Вищого антикорупційного суду, де його взяли під варту, Труханов підписав розпорядження, що виконувати обов'язки міського голови Одеси на період його відсутності буде «будівельний» віцемер Олександр Філатов. Поки перший заступник Сергій Тетюхін перебуває у відпустці. (А ще три колишніх заступники — Михайло Кучук, Олег Бриндак і Світлана Бедрега — проходять у справі Кауфмана/Грановського. Всіх трьох НАБУ підозрює в участі у злочинній організації та використанні службового становища). Але у разі відсторонення варіант із заступником — неробочий.
Тому що, згідно з ч. 3 ст. 50 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», у випадку, передбаченому ч. 1 ст. 42, повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар ради. Про дієздатність такого варіанта свідчить досвід нинішнього мера Харкова Ігоря Терехова, коли він виконував обов'язки покійного мера Геннадія Кернеса. Та у випадку з Одесою такою компромісною фігурою навряд чи стане колишній ректор Одеського національного університету ім. Мечникова Ігор Коваль, який обіймає посаду секретаря. Хоча він і пройшов за списком «Слуги народу».
Тому, у зв'язку з діючим воєнним станом, Банкова цілком законно (ч. 2. ст. 4 закону про правовий режим воєнного стану) може скористатися ситуацією, аби ввести в Одесі військову адміністрацію. Що, власне, нам і підтвердили джерела в офісі президента: «Якщо суд відсторонить Труханова від посади, офіс піде на ВА».
Ось тут, мабуть, варто навести цитату одного місцевого депутата, опубліковану на сайті «Думська»: «Ми влаштуємо кіпіш — мало не здасться. Жодних підстав уводити військову адміністрацію в місті немає. У нас нормально працює міська рада, є затверджені віцемери. Та й воєнна обстановка нормальна. Одеса — глибокий тил, який хіба що іноді злегка обстрілюють. Слухайте, у Харкові, який зовсім поруч із лінією фронту, який намагаються стерти з лиця землі, є нормальний мер і міськрада. Ніякої військової адміністрації там не створили. Який сенс робити це в Одесі?»
…Отже, по-перше, очевидно, що кейс Труханова стане важливим маркером спроможності антикорупційного блоку, який, хоч би як і хто хотів прикрутити до Банкової, поки що працює самостійно. І навіть після заходу в НАБУ мутнуватого Семена Кривоноса (що розпочав масштабну реорганізацію бюро з поки що непроясненими наслідками) ми можемо однозначно стверджувати, що розкриття одеського нариву — заслуга і відповідальність команди старої конфігурації.
По-друге, можна констатувати, що представники місцевого самоврядування абсолютно не готові й не вміють публічно комунікувати проблему корупції у своїх лавах. І мова не тільки про Одесу. Досі мери жили в парадигмі короткого силового повідця, який кожна чергова влада на Банковій натягувала, коли їй це було вигідно. Зазвичай напередодні виборів. Але й мерам було зручно драпірувати свої схеми політичним замовленням. НАБУ поламало цю звичну гру. Тому місцевому самоврядуванню рано чи пізно доведеться запаралелити процеси, з одного боку — продовжуючи відбивати авторитарні атаки Банкової, з іншого — пройти самоочищення. Якщо не на виборах (Труханов обирався тричі!), то з прикладною допомогою НАБУ, САП і ВАКС. Навіть під час війни і в умовах дій центральної влади, яка має власні плани на Одесу.
По-третє, центральній владі в ситуації, що склалася, варто думати не про те, кому зі своїх «відписати» Одесу, а про те, як утримати стратегічний регіон під час війни. Така кадрова політика сьогодні — неприпустима! І, хоч який сценарій зрештою буде вибрано (якщо САП і ВАКС підуть на відсторонення Труханова), навряд чи варто силоміць нав'язувати місту чужака. Цей монастир вимагає поваги до свого статуту. Одеса за рік війни змінилася, однак усе ще може стати тригером, здатним активізувати «ждунів», що зачаїлися в намулі. Чим обов'язково скористається Росія.