Верховна Рада України схвалила в першому читанні проект закону України «Про статус і процесуальні та соціальні гарантії слідчих України», внесений народним депутатом України Юрієм Кармазіним.
Законопроектом визначаються особливості процесуального та соціального статусу слідчих незалежно від їхньої відомчої приналежності. Зокрема пропонується законодавчо закріпити заборону належати слідчим до політичних партій і рухів, а також встановити обмеження щодо роботи на підприємствах, де б вони мали прибутки, та заборонити їм підприємницьку діяльність.
Відповідно до проекту, слідчим може бути особа:
— що має громадянство України;
— що має вищу юридичну освіту;
— яка успішно склала кваліфікаційний іспит і прийняла присягу слідчого.
Як додаткова гарантія діяльності слідчих проектом передбачається надати їм право на постійне носіння та користування табельною вогнепальною зброєю.
Передбачається і впровадження інституту помічника слідчого. Він може мати одного або кількох помічників, які призначаються з числа працівників відповідного органу досудового слідства, мають середню або вищу освіту і схильність до слідчої роботи. За проектом, помічник слідчого має право: брати участь у проведенні слідчих дій; готувати проекти процесуальних документів; викликати до слідчого для проведення слідчих дій свідків, які постраждали, підозрюваних (обвинувачуваних), фахівців, експертів, цивільних позивачів і відповідачів та інших учасників кримінального процесу; залучати понятих до участі в проведенні слідчих дій; виконувати іншу технічну роботу, пов’язану з розслідуванням кримінальних справ, перевіркою заяв і повідомлень про злочини, діловодство. Проектом пропонується поширити на помічників слідчого деякі гарантії діяльності, передбачені для слідчих, зокрема такі гарантії, як державний захист помічника слідчого та членів його сім’ї, державне страхування тощо.
Проектом також установлюється, що успішне складання кваліфікаційних іспитів є обов’язковою умовою призначення особи на посаду слідчого. При цьому проект містить положення, якими регламентується порядок складання кваліфікаційних іспитів.
Законопроект пропонує встановити особливий порядок залучення слідчих до адміністративної відповідальності. Передбачається, що слідчий не може бути затриманий, а також приведений або примусово доставлений у будь-який державний орган у порядку провадження по справах про адміністративні правопорушення. У випадку затримки за підозрою у скоєнні такого порушення, за яке він має відповідати в судовому порядку, слідчого повинні негайно звільнити після з’ясовування його особистості. При цьому встановлюється, що матеріали про адміністративне правопорушення стосовно слідчого направляються службовій особі, яка призначила його на посаду.
Проектом передбачається, що слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, зокрема зі стажем роботи на посадах слідчих не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Відповідно до проекту, у такому випадку призначається пенсія в розмірі 80 відсотків від суми їх місячної (чинної) заробітної оплати, до якої включаються всі види оплати праці, спеціальні надбавки і доплати, отримані за місяць до звернення за призначенням пенсії. Також передбачається, що за кожний наступний відпрацьований ними рік роботи понад 20 років на посаді слідчого пенсія збільшується на два відсотки, але не більше 95 відсотків місячного грошового забезпечення. При цьому встановлюється, що після призначення пенсії слідчому виплачується грошове забезпечення в повному обсязі у випадку, коли він залишиться на своїй посаді.
Також пропонується звільнити заробітну плату слідчих від обкладання прибутковим податком і надати пільгу у вигляді 50-відсоткової знижки оплати вартості комунальних послуг для слідчого та членів його родини.