Ви ще не розумієте, що таке ходити в супермаркеті по розмітці, яка розділяє насторожених людей у рукавичках та масках. А я вже уявляю, боперебуваю в самому епіцентрі епідемії в Європі. І це непросто.
В Україні на сьогоднішній день офіційно зареєстровано три випадки інфікування COVID-19. Але, з урахуванням потоку "заробітчан" з Італії, очевидно, що річ не у відсутності хворих, а в неналежному їх виявленні. Першого-ліпшого моменту крива епідемії може продемонструвати різкий стрибок. Україну очікують ті ж самі проблеми, що й будь-яку іншу країну Європи.
В Італії багато смертей. Помирають переважно люди похилого віку. Але Україна, що однією з перших у Європі вжила превентивних заходів на найбільш ранньому етапі епідемії (карантин у навчальних закладах, обмеження масових заходів тощо), може сподіватися на інший результат. Уже хоча б тому, що наші пенсіонери, які ризикнули дожити до 75+, не ведуть активного способу життя, не ходять у ресторани на горнятко кави й не мають звички цілуватися під час зустрічей.
Однак тест на спроможність належить пройти не тільки нашій системі охорони здоров'я, а й економіці країни, де, крім уряду, кожній конкретній людині доведеться боротися за те, аби банально утриматися на плаву, зберегти свій бізнес та робоче місце.
Досвід Італії тут можна вважати неоціненним. Ми ще маємо трохи часу, аби його проаналізувати, вбити гаки у правильних місцях і потім чіплятися за них.
На думку багатьох фінансових експертів, італійська економіка вже стоїть на колінах. Як пише Financial Times, впроваджені в масштабах усієї країни обмеження призведуть до того, що третя за величиною економіка єврозони ввійде в рецесію. Наслідки можуть виявитися катастрофічними для багатьох невеликих компаній у сфері послуг, і особливо - для туризму, на частку якого в Італії припадає 6% ВВП. За даними Capital Economics, у цій сфері зайнято близько 1,7 мільйона людей.
Міністр економіки Італії Роберто Гуальтьєрі вже не береться робити якісь далекосяжні прогнози. Він підтверджує серйозне скорочення в річному прирості ВВП нинішнього року. Уряд Італії вже виділив 25 мільярдів євро на подолання наслідків епідемії коронавірусу. Пропозицію одноголосно схвалив депутатський корпус 332 голосами "за". "Ці кошти буде витрачено не зразу, але, безумовно, вони підуть на те, щоб упоратися з усіма труднощами цієї надзвичайної ситуації", - заявив прем'єр Італії Джузеппе Конте.
Вчора уряд Італії пішов на нові, ще суворіші обмеження для бізнесу в намаганні подолати COVID-19. Від сьогодні переважну більшість магазинів по всій країні, всі ресторани, кав'ярні, салони краси, тренажерні зали й кінотеатри - закрито. Поки що на два тижні. Відкрито тільки аптеки, супермаркети, оптики, банки, фірми, які надають страхові послуги, хімчистки, зоомагазини, магазини спеціалізованої медтехніки, магазини, що торгують предметами гігієни та мийними засобами. Збережено, крім того, діяльність у сільськогосподарському, зоотехнічному та агропродовольчому секторах, включно з ланцюжками поставок товарів та послуг.
Усі продавці в супермаркетах - у масках і рукавичках. Як, утім, і 80% покупців. Перед багатьма магазинами можна побачити чергу на вулиці, оскільки впускають обмежену кількість людей. Заходити дозволено тільки тоді, коли хтось вийде. У деяких мінімаркетах, коли стоїш на касі, на підлозі можна побачити розмітку, яка регулює дистанцію між покупцями. З аптек зник вітамін C і майже скрізь на вході висить оголошення "Маски розпродано!".
Увесь бізнес іде в онлайн. І ресторани з зірками Michelin, і звичайні піцерії пропонують доставку. Власники магазинів одягу терміново оновлюють свої інтернет-сайти і просять клієнтів замовляти все, що їм сподобається. Служби доставки їжі запевняють, що забезпечать "безконтактний" сервіс. Тобто страви приготує й упакує персонал у масках та рукавичках, а кур'єр (він, звісно ж, теж буде в масці й рукавичках) залишить ваше замовлення під дверми.
Ресторанам і барам ще вчора було дозволено обслуговувати клієнтів із шостої ранку по шосту вечора, за умови, що відстань між столиками становитиме один метр. Але вони закривалися один по одному. Об'єднання рестораторів міста Фано (а це 60 ресторанів) зразу після оголошення про перехід усієї Італії у статус "червоної зони" провели екстрену зустріч і вирішили, що закривають усі 60 своїх ресторанів по 3 квітня.
"Здоров'я передусім, - каже власниця остерії Il Chiostro Крістіна Сабатінеллі. - Ми втратимо через це рішення багато грошей, але так ми примусимо людей залишитися вдома. Якщо не зупинимо епідемію разом, втрати збільшуватимуться день у день. Це справжня катастрофа, але зараз ми всі в одному човні". Власниця ресторану (в неї, як і в більшості рестораторів, сімейний бізнес) каже, що за період карантину по 3 квітня втратить у середньому 25 тисяч євро. Асоціація рестораторів надіслала офіційний лист уряду з проханням "надати конкретну допомогу нашим працівникам та їхнім родинам, і ми чекаємо відповідей". Чекають відповідей щодо перерахування податків. Крім того, власники невеликих сімейних ресторанів просять державу відшкодувати витрати на воду, газ та електрику.
Українка Марина Омаркулова живе в Пармі. За вчорашній день у цьому місті зареєстрували 53 нових випадків зараження коронавірусом, а в регіоні Емілія-Романья - 1739 інфікованих. Марина- перукарка-стиліст. Сьогодні вона дізналася, що її салон на час епідемії закривають. Вона та її колеги працювали в масках і рукавичках, але клієнтів в останній тиждень однак не було.
"Люди бояться, люди не виходять із дому. Ну, в принципі, це нормально. В усіх ЗМІ зараз пишуть, що не варто виходити на вулицю, треба перечекати. Поки що я сидітиму вдома. Є чим зайнятися, наприклад готувати. Стану на біржу праці, за законом я маю право. Слава Богу, що в Італії є така можливість, і ти захищений на певний період часу", - розповідає Марина.
Власник кількох катерів у Венеції (регіон Венето - 1023 інфікованих) Алвізе Прокопіо каже, що зараз практично немає заробітку. Раніше саме з середини березня, після зимового періоду, починався наплив туристів. Але після підписаного урядом декрету про обмеження переміщення по Італії катери й гондоли - на причалі, площа Сан-Марко зовсім порожня. Сеньйор Прокопіо тільки розводить руками: "Особисто я не боюся померти від COVID-19, але мене справді лихоманить, коли я думаю про економічні наслідки того, що нині діється в моїй країні".
Італійські зірки намагаються підтримати свою країну як можуть. Одні записують "вірусні" ролики з хештегом #я залишаюся вдома, інші діляться ідеями, чим можна зайнятися. Наприклад, відомий шоумен Росаріо Фіореллі пропонує грати в "Монополію", телеведуча Антонелла Клерічі наводить лад у своєму саду, а її колежанка Алессія Маркуцці готує пасту с цукіні. Буквально, всі медійні персони говорять, як насправді важливо в цей період обмежити свої контакти.
Італійський модельєр Джорджіо Армані пожертвував 1,25 мільйона доларів на боротьбу з коронавірусом. Ці гроші призначаються для трьох лікарень у Мілані й Римі, частина суми, крім того, піде на потреби департаменту цивільної оборони. Більшість працівників компанії Armani продовжують працювати в режимі Smart Working, тобто з дому. Інша компанія, Malloni, пожертвувала Римській лікарні Ospedale Fatenenefratelli кошти, виручені від продажу лімітованої серії взуття, яку було випущено до 20-річчя бренду. Бренд менший, що продає одяг і аксесуари, Manila Grace, теж вирішив підтримати боротьбу з коронавірусом, жертвуючи по 5 євро від кожного чека в його магазинах міланській лікарні Луїджі Сакко. Болонський бренд одягу Elisabetta Franchi організує кампанію #sevuoipuoi на підтримку лікарень, які переживають або переживатимуть труднощами у зв'язку з надзвичайною ситуацією з COVID-19. Збір коштів почався з пожертвування від самої Елізабетт, фундаторки компанії.
Світ моди робить свій внесок, щоб зупинити епідемію "китайського" вірусу. Ще перед екстреною заявою прем'єр-міністра країни багато італійських брендів оголосили про припинення комерційної діяльності. Список тих, хто вішав замки на двері свого бутика, розширювався щогодини. Ще тиждень тому в центрі Мілана закрилися магазини Gucci, Louis Vuitton, Fendi.
Група Giorgio Armani теж тимчасово закрила свої бутики, ресторани й навіть готель у Мілані. Як пояснили в компанії, це рішення було прийнято "відповідно до превентивних заходів, вжитих із метою недопущення будь-якого ризику для здоров'я співробітників та клієнтів".
Генеральний директор KIKO (make-up) Крістіна Скоккіа сказала: "Ми впевнені, що скоро розчинимо двері для своїх клієнтів і станемо ще сильнішими. Але, щоб зробити це в майбутньому, зараз ми мусимо зупинитися. Ми дякуємо всьому медперсоналові, який у ці непрості дні перебуває на передовій".
А що коли після епідемії коронавірусу ніхто не захоче купувати спагеті, пармезан і прошуто, вироблені в Італії? Аби ні в кого не виникало навіть таких питань, в Італії створили асоціацію Mangia Italiano, що в перекладі означає "їж італійське". Мета - боротися з дезінформацією і врятувати репутацію продукції Made in Italy. Засновники асоціації запускають інформаційну кампанію, під час якої, наприклад, хочуть докладно розповісти й показати, як працюють 60 тисяч біоферм. Нагадати, що Італія - одна із лідерів в органічному сільському господарстві.
…Уряд Джузеппе Конте дає сміливу обіцянку, що "ніхто не втратить свою роботу через коронавірус". Прем'єр заявляє про соціальне забезпечення навіть для компаній із одним працівником. "Усі компанії, які наразі закриті зі зрозумілих причин, від дрібних майстрів, що працюють на себе, всі, навіть із одним найманим працівником, будуть захищені", - каже прем'єр.
Школи закрито по 3 квітня. Однак якщо батьки змушені продовжувати працювати і їм ні з ким залишити дітей, можна буде отримати спеціальний "ваучер" на витрати бебісітер на суму 600 євро. Крім того, всі італійським родинам дозволено брати спеціальну відпустку з догляду за дитиною.
Для малого й середнього бізнесу уряд передбачив матеріальну допомогу.
Серед урядових заходів, які підтримують фінансовий стан італійців, котрі втратили роботу, - розстрочка за кредитними зобов'язаннями на 18 місяців. Якщо у власності перший будинок або квартира.
Італійці спокійно і з розумінням приймають правила декрету уряду, усвідомлюючи, що інших варіантів подолати COVID-19 просто немає. Люди вчаться тримати дистанцію один метр, хоча для них це незвично й некомфортно. Вони продовжують усміхатися, навіть коли усмішки не видно під маскою. Італійці відчувають, що мусять зараз показати не тільки Європі, а й усьому світові приклад, як пережити епідемію.