З легкої руки американських карикатуристів типовий Інтернет-користувач має вигляд очкарика, який ледве починає покриватися волосяною рослинністю й від якого в різні боки стирчать численні дроти і чию фізичну присутність у невіртуальному світі можна визначити лише за пірамідами порожніх упаковок з-під піци й пива, що періодично з гуркотом падають. Проте серйозні соціологічні дослідження, проведені американською фірмою Media Metrix, дозволили знайти в цьому кліше значні розбіжності зі справжнім станом речей. Під час дослідження співробітники фірми опрацювали дані 55 тисяч користувачів Інтернету в Америці й 45 тисяч — в усьому світі. З’ясувалося, що якісні характеристики цих двох Інтернет-популяцій досить непогано корелюють між собою, тоді як кількісні показники дуже різняться.
Зокрема, виявилося, що найбільше серед Інтернет-користувачів зовсім не підлітків, а кваліфікованих фахівців та менеджерів віком від 40 років. Причому вперше зафіксовано майже однакову кількість чоловіків і жінок — приміром, в Америці на 31,1 мільйона чоловіків припадає 30,2 мільйона жінок, котрі регулярно користуються Інтернетом. Найшвидше кількісне зростання Інтернет- користувачів простежується в категорії жінок віком за 55 років: протягом останнього року їх кількість серед постійних «мешканців» подвоїлася. Швидкими темпами скорочується кількість користувачів, що мають доступ в Інтернет тільки зі свого робочого місця (йдеться про прогулянки Мережею не в службових цілях). У більшості американських компаній керівництво почало відстежувати адреси в Інтернеті, які найчастіше відвідують їхні службовці. І з’ясування того факту, що 20 відсотків чоловіків і 12 відсотків жінок використовували свої робочі комп’ютери для занять віртуальним сексом, сприяло значно жорсткішому контролю за трудовою дисципліною.
Нині стосовно американців аналітики переважно опрацьовують інформацію про доступ в Інтернет з домашніх комп’ютерів. Тим паче, що в Америці такий доступ має майже 80 мільйонів чоловік, більше ніж у 15 інших «найінтернетизованих» країнах, разом узятих. При цьому серйозну тривогу американських соціологів викликає процес так званого цифрового розшарування суспільства, за якого можливість доступу до мережі виявляється безпосередньо пов’язаною з рівнем матеріального статку. Хоча ціни на Інтернет-послуги в Америці останнім часом значно знизилися, проте серед сімей з річним прибутком менше 15 тисяч доларів на рік доступ в Інтернет має лише 21 відсоток проти 78 відсотків сімей, річний прибуток яких перевищує 75 тисяч доларів.
Природно, таке «цифрове розшарування» суспільства несе загрозу саме з погляду нерівноцінності доступу різних членів суспільства до інформаційних ресурсів, накопичених людством. Утім, з’ясувалося, що найчастіше мандрують Мережею з метою поповнення власної фонотеки та покупок. Значна армія користувачів послугами компанії Napster, яка дає можливість безплатно завантажувати музичні файли, не надто переважає за своїми параметрами легіони тих користувачів, котрі готові оплачувати такі послуги (природно, в розумних межах). А оборот електронної комерції, за оцінками фахівців, до кінця 2000 року перевищить 60 мільярдів доларів. Крім того, кожний третій Інтернет-користувач не відмовляє собі в задоволенні зазирнути на порнографічну веб-сторінку (при цьому, як мінімум, в одного відсотка постійних відвідувачів цих віртуальних злачних місць розвиваються стійкі порушення психіки, описані в медицині як патологічна залежність від кіберсексу). Водночас відвідини віртуальних бібліотек, художніх галерей та інших комп’ютерних сховищ усього прекрасного, доброго й вічного більше властиве користувачам комп’ютерів, встановлених у суспільних місцях (Інтернет-клубах або бібліотеках).
І все ж розбіжність у показниках, які характеризують відсоткове відношення людей, регулярних Інтернет-користувачів, до загального населення окремих країн, занадто велика. Коли в Америці їхня частка становить 38 відсотків, у Великобританії — 24 відсотки, то в Росії —лише три. Про Україну західна преса традиційно мовчить.