Викладання української літератури в університеті: сучасні виклики і відповіді

Поділитися
Викладання української літератури в університеті: сучасні виклики і відповіді
Модерне викладання історії літератури має бути орієнтованим на інтереси студента, який прагне в інтелектуальну Європу, відображати модернізацію гуманітарного блоку, зокрема історії літератури та літературознавства в його контексті.

У промові до Дня незалежності України президент України Петро Порошенко актуалізував надзвичайно важливий момент - на 2019 рік припадає "тисяча років вокняжіння Ярослава Мудрого".

Вже сама постановка питання заслуговує на увагу. Сходження Ярослава на великий київський стіл почалося 1017-го і завершилося 1019 року. Ідея держави Ярослава актуальна в часи АТО. Серед причин, які зумовили сучасну ситуацію на Сході України і в Криму, - слабкість української ідеї, тотальне домінування російської мови і, відповідно, російського у своїй суті світогляду.

У зверненні вченої ради Інституту літератури НАНУ до МОН щодо стану викладання й подальшої долі в середній загальноосвітній школі предметів "українська мова", "українська література", "зарубіжна література" цілком правомірно зазначається, що події на Сході України й Криму засвідчили "поразку нашої гуманітаристики". Тож сьогодні, коли тривають ці дискусії, конче необхідно враховувати реформу шкільної освіти, зокрема викладання літератури, й сучасний стан суспільства. Для України нині важливо зберегти й утвердити себе в культурі, літературі. А школа тут відіграє ключову роль. Українська мова й українська література мають бути окремими й обов'язковими предметами. Саме вони є фундаментом для формування патріотичної особистості.

Необхідно утверджувати і розвивати усвідомлення значущості витоків України з давньої доби. На часі актуалізація її понад тисячолітньої традиції державності, культури, духовності. Треба вкотре сказати про те, що спадщина Київської Русі - це Україна у відповідь на ті численні ідеологічні перекручення, які провадить Москва. Так, відкриття пам'ятника великому українцю Володимиру Хрестителю на Красній площі - це імперське російське прагнення вкотре приватизувати ідею Русі. Хоча Києворуська держава Володимира і Ярослава відображає ментальність і психотипічні особливості української нації. Вивчення літератури є фактором збереження і розвитку народу через усвідомлення власної ідентичності. Це потребує перегляду місії та ролі літературознавства й історії літератури в контексті культурології, гуманітаристики і державного будівництва. Цей перегляд має починатися з університетського викладання літератури, яке визначає магістральну лінію її вивчення у навчальних закладах іншого рівня. Насамперед ідеться про статус давньої української літератури в системі середньої та вищої освіти, оскільки саме творчість ХІ-ХУІІІ ст. є джерелом, основою національного формування. Більше того, це питання має значення загальнодержавне і загальнонаціональне, бо засвідчує "вік" народу, відтак - його сучасне становище в системі європейських координат. Скажімо, ідея Європейського Союзу, включення до його складу держав основується фактично на ідеї середньовічної Європи, до політичного й культурного контексту якої входила українська Київська Русь.

Викладання української літератури потребує переосмислення самої концепції подавання мистецтва слова, суті та спрямування навчальних програм, застосування найновішої методологічної основи. У цьому процесі викладач постає як літературознавець, дослідник, інтерпретатор літератури, який постійно взаємодіє з культурологічними і комунікаційними тенденціями, розширюючи таким чином методологію свого предмета і фаху. У сучасному освітньому процесі лекція фактично є головною формою викладу матеріалу, планом дій, стратегічним напрямом, багато матеріалу відводиться на самостійну роботу. Тому університетський лектор має бути виключно фахівцем зі свого предмета.

Нового звучання набуває і саме вивчення літератури в університеті, необхідність розглядати її як звернення до традиції та сучасності, що дозволяє здійснювати пошук ідентичності в широкому державницькому контексті. Історія літератури бачиться як історія духовного і ментального розвитку нації та її держави в літературних текстах.

Ключовим питанням при вивченні літератури є питання періоду. Насамперед слід наголосити, що фактично програми всіх провідних вишів світу свідчать про особливий інтерес до давньої літератури і класичної, які розглядаються у культурологічному контексті. Для державного утвердження України, незалежного статусу походження й розвитку нації стратегічно важливе значення має вивчення давньої літератури, передусім епохи Київської Русі та Бароко доби Гетьманщини, особливо це актуально в сучасному геополітичному просторі. Протягом тривалого часу радянські вчені у Москві й Петербурзі фактично узурпували право студіювати Київську Русь, культурна спадщина якої до цього часу розглядається у програмі Московського державного університету імені
М.Ломоносова як російська. Зрозуміло, що завдання українських учених - продовжувати утверджувати своє наукове бачення цього періоду. Звернення саме до нього є правомірним з огляду на те, що історія української літератури починається з історії літератури Київської Русі - києворуського письменства, яке перебуває у полі наукових та освітніх інтересів як українських, так і багатьох світових учених. Історія києворуської літератури несе в собі ідею "Ми в Європі - з початку нашого державного буття". Про це чітко заявив речник Ярослава Мудрого митрополит Іларіон у першій державній декларації Русі-України "Слово про Закон і Благодать".

Світовий інтерес до української спадщини чітко засвідчений в американському виданні "Розвиток західної цивілізації" (The development of the Western civilization), яке є базовим для низки американських університетів, пережило багато перевидань починаючи з 1941 року й донині. Тут Київська Русь виділяється як одна з фундаментальних частин світової цивілізації. Саме давньоруський феномен зацікавив світових учених як основа, база для формування майбутньої великої держави - України, а також дав поштовх для розвитку цивілізаційних процесів у інших країнах слов'янського світу.

Модерне викладання історії літератури має бути орієнтованим на інтереси студента, який прагне в інтелектуальну Європу, відображати модернізацію гуманітарного блоку, зокрема історії літератури та літературознавства в його контексті. Актуальним питанням сучасного українського літературознавства є посилення уваги до вивчення української літератури, яка засвідчує становлення і розвиток національної ідентичності, державності, культури, духовності, світогляду на противагу імперським зазіханням Москви. Насамперед ідеться про Київську Русь - могутню європейську Києворуську державу. Окрему увагу слід звертати на шевченкознавство як науку, що має місію не тільки суто дослідницьку, а й суспільно-політичну, державотворчу. Українська література ХІ-ХХІ ст. - вважлива складова державно-культурологічного процесу. Саме з огляду на це предмет має модернізуватися, залишаючись "українською літературою".

Літературна епоха - це сторінка з історії державності. Кожна така сторінка заслуговує на окреме й детальне вивчення як урок майбутнім поколінням.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 1
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Sergiy Markov
23 Березня, 17:27
Кучеренко, як і всі депутати, причетні до кабальних газових законів, не пише чомусь, що люди, які змушені були тікати від обстрілів з міст, що поруч з фронтом, а отже не могли, і не можуть подати заявки "на припинення газопостачання", бо для цього треба фізично повернутися назад у квартиру під обстріли, й чекати представників газ служби "протягом тижня", щоб вони встановили заглушку на трубі (так мені відповіли вони). Якщо врахувати, що ці депутати "простили" газкомпаніям Донбасу (триразово!) зрив обов'язкового встановлення газлічильників (бо тоді не треба заявок і заглушок на трубі), і майже 90% міських абонентів там лічильників не мають (саме через організований опір газслужб), то зараз газкомпанії наварюють величезні кошти на людському горі - списують на виїхавших, і навіть на померлих вже людей величезні обсяги газу,як спожитого і вимагають його оплату (це мій особистий досвід), бо за законом, який проштовхнули в їх інтересах депутати, власники квартир без лічильників все одно мають платити за газ, навіть якщо всі виїхали і ніхто не прописаний, хоча б за 1 людину, й при цьому за підвищеною нормою - оскільки нема гарячої води, то за так званий "підігрів води" (десь на 40% більше). Наша влада про це знає, але не хоче бачити проблеми, бо це, мабуть, забезпечує чиїсь величезні статки
Відповісти Цитувати Поскаржитись
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі