Від початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну близько мільйона українських дітей шкільного віку виїхали за кордон та почали навчатися в іноземних школах й поступово інтегруються в нових країнах. Уряди іноземних держав нині активно сприяють інтеграції українських школярів у свої соціальні та освітні систем для того, щоб зробити їх частиною місцевих спільнот. Така ситуація створює ризик, що діти втратять свою ідентичність та зв’язок із Україною. Директор департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Олег Паска у статті "Українські школи за кордоном: як не втратити покоління українських дітей" вказує, що чимала кількість школярів намагається дистанційно навчатися у своїх рідних школах в Україні, однак щороку таких дітей стає все менше.
Автор статті наголошує, що одним із варіантів збереження зв'язку з нашою країною є суботні та недільні українські школи за кордоном.
"Такі школи є справжніми центрами українського життя, тому держава Україна має бути зацікавлена в них і всіляко їх підтримувати. І це має бути системна підтримка. Не думаю, що є потреба особливо пояснювати, чому ми маємо підтримувати українські школи за кордоном, бо всі розуміють, що це можливість просувати інтереси України зараз у сфері безпеки, політики, а згодом — налагодження та розвитку економіки, інновацій", - стверджує Паска.
За його словами, нині в нашій країні немає, на жаль, ефективної державної програми, яка сприяла б розвитку українських шкіл за кордоном.
Директор департаменту освіти і науки пояснив, як потрібно допомогти школам для українських дітей за кордоном:
- варто створити нові сучасні програми розвитку для дошкілля;
- необхідні адаптовані програми для дітей дошкільного віку, які народилися за межами нашої країни;
- створення філій вітчизняних шкіл за кордоном, щоб педагоги, які викладають у закордонних українських школах, мали офіційний статус учителя;
- необхідні програми і курси підготовки до НМТ для дітей, які мають бажання навчатися в українських закладах вищої освіти;
- долучення учителів закордонних шкіл до українських професійних онлайн-спільнот для обміну досвідом;
- допомогти вчителям удосконалити навички роботи з віддаленими навчальними платформами;
- надати школам більше сучасної української літератури.
Паска наголошує, що питання підтримки українських шкіл за кордоном виходить далеко за межі освітньої політики.
"Сьогодні перед нами стоїть чіткий вибір: або ми інвестуємо в підтримку цих шкіл і забезпечуємо їх існування, або ризикуємо втратити цілий пласт нашої культури, історії та майбутнього. Ми не можемо дозволити собі втратити наших дітей, які зараз навчаються за кордоном. Ці діти — майбутнє України, і наш обов’язок — зберігати будь-які ниточки, що поєднують їх із рідною землею", - додав він.