СУЧАСНА ПАРАДИГМА МЕНЕДЖМЕНТУ

Поділитися
Київський національний університет імені Тараса Шевченка висунув на здобуття у 2003 році Державної...

Київський національний університет імені Тараса Шевченка висунув на здобуття у 2003 році Державної премії України в галузі науки і техніки підручник «Менеджмент: терміни, тести, вправи, завдання, навчальні конкретні ситуації (кейси). Проблематика курсових, випускних, дисертаційних робіт». Автор — Дмитро Черваньов.

Соціально-економічний розвиток України в умовах глобалізації обумовлює необхідність підготовки фахівців нової формації. Це досить складний процес. Визначальне у ньому — інтелектуалізація праці, забезпечення умов для самореалізації творчого потенціалу особистості, поєднання фундаментальних теоретичних знань з високопрофесійними практичними навичками та вміннями. Саме таким, найвищим критеріям сучасної педагогіки вищої школи відповідає фундаментальний підручник «Менеджмент: терміни, тести, вправи, завдання, навчальні конкретні ситуації (кейси), проблематика курсових, випускних, дисертаційних робіт», підготовлений доктором економічних наук, професором, членом-кореспондентом АПН, заслуженим діячем науки і техніки України, деканом економічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка Дмитром Черваньовим.

Це — підручник нового покоління. Вперше у вітчизняній та зарубіжній науково-методичній літературі з великою педагогічною майстерністю та професіоналізмом узагальнено світовий досвід становлення і розвитку менеджменту, показано сутність сучасної парадигми менеджменту. Неповторність підручника також у його міждисциплінарному характері, що дає змогу органічно поєднати проблеми формування наукового світогляду фахівців з можливостями набуття ними практичного досвіду в процесі аналізу різноманітних господарських ситуацій, опрацювання значних масивів економіко-правової та науково-технічної інформації, необхідної для розробки й реалізації управлінських рішень на мікро- та макроекономічному рівні.

Професор Черваньов уперше системно поєднав методичний інструментарій навчання студентів усіх освітньо-кваліфікаційних рівнів: бакалавра, спеціаліста, магістра з менеджменту методами тестування, ситуаційними та розрахунковими завданнями, тематикою курсових та випускних кваліфікаційних робіт студентів з тематикою наукових досліджень кандидатів та докторів наук. Це, безперечно, значний науковий доробок автора, його вагомий внесок у консолідацію інтелектуальних зусиль теоретиків та практиків на провідних напрямах економічного розвитку країни.

Автором запропоновано принципово нову, певною мірою унікальну структуру підручника, що базується на системно-ситуаційному підході до вивчення теорії і практики вітчизняного та зарубіжного менеджменту. Основні його розділи — тести; вправи та завдання; завдання з інноваційно-інвестиційного менеджменту; ситуації (кейси); проблематика курсових, випускних, дисертаційних робіт; новини в галузі науки і технологій фактично започатковують нові методологічні підходи до підготовки менеджерів.

Така принципово нова, нетрадиційна структура підручника логічно поєднує розділи, що дозволяють опанувати доробками управлінської науки з теоретичних основ, функцій та методів менеджменту, сутності сформованих шкіл в управлінні, особливостей управлінської праці, організаційних структур управління та форм організацій, маркетингу, стратегічного, виробничого, інноваційного та інвестиційного менеджменту, і головне — вивчити досвід вітчизняного та зарубіжного менеджменту.

Новизною в постановці проблем вирізняється аналіз ефективності фінансових інвестицій. Тут акцент зроблено на визначені ризику та дохідності вкладення окремих інвестицій індивідуальними інвесторами на фінансовому ринку. Розглянуто механізм формування портфеля фінансових інвестицій та оцінки його ризику і дохідності інвестиційним інвестором, визначено критерії оцінки ефективності управління інвестиційним портфелем. Практично вперше у вітчизняній науково-методичній літературі показано сутність менеджерських рішень при запровадженні лізингу як особливої форми фінансування реальних інвестиційних проектів. Наголошено, що при аналізі лізингового варіанта фінансування інвестиційного проекту необхідно коректно визначати дисконтну ставку, з допомогою якої розраховується вартість грошових потоків. Надано методику оцінки економічної ефективності реальних інвестиційних проектів в умовах інфляції.

Не менш цікавим є розділ, у якому показано широкий спектр ситуацій (кейсів) та визначено специфіку їх застосування у навчальному процесі. Автор розкриває зміст та характеризує типи конкретних ситуацій (кейсів). Найголовніша характеристика кейсів, визначає автор, — це їх зв’язок із життям чи відсутність будь-якої гіпотетичності як постійної супутниці споглядальності. Реалістичність, правдивість подій робить кейси діючим інструментом навчання управління. У цьому контексті важливо зазначити, що кейси допомагають сформувати нове бачення ситуації. Це досягається, коли користувач поєднує факти, дані й події певним, відомим тільки йому чином, одержуючи у підсумку нове уявлення про те, що відбувається, уявлення, якого в нього раніше не було. Це найвищий рівень науково-методичного забезпечення навчального процесу, це його реальна інтелектуалізація та індивідуалізація, активізація пізнавальної та виховної функцій навчання.

Значний інтерес викликає розділ, у якому розкривається широке коло проблематики курсових, випускних, дисертаційних робіт. Тут стільки цікавого, стільки нового, що кожному буде корисно уважно ознайомитись із цим матеріалом. Адже лише в цьому підручнику можна визначити проблеми, що розробляються студентами та дослідниками з науковими ступенями з усього спектра менеджментської діяльності.

Професор Черваньов систематизував тематику дисертаційних досліджень на здобуття наукового ступеня кандидата та доктора економічних наук в Україні з 32 спеціальностей за 1993—2000 рр. Така порівняльна характеристика наукових пошуків дозволяє робити важливі узагальнення щодо тенденцій та результативності, концентрації зусиль та скоординованості дій науковців у межах держави, порівняти вітчизняні здобутки з світовими досягненнями.

Логічно завершує роботу розділ новин у галузі науки і технологій. Автор розкриває суть концепції науково-технологічного та інноваційного розвитку України, наголошуючи на важливості професійних менеджерських рішень при її реалізації. В умовах жорсткого дефіциту коштів необхідно вдосконалити систему формування і реалізації державних пріоритетів у сфері науки і технологій. Підручник містить оригінальні підходи щодо організації фінансового забезпечення наукової та інноваційної діяльності, дає багатий фактичний матеріал для роздумів, показує недосконалість економіко-правових важелів активізації наукової діяльності у найважливіших напрямах економічного розвитку, визначає чинники, що обмежують енергію розвитку вітчизняних товаровиробників, ускладнюють їхні позиції у конкурентній боротьбі на світових ринках. Наголошується на необхідності створення належних умов для розвитку класичних університетів, формуванні національних наукових центрів, які б здійснювали комплексне дослідження найважливіших науково-технічних проблем соціального призначення з урахуванням довготермінових національних пріоритетів.

Підручник буде корисним для науковців, викладачів, студентів, представників усіх рівнів та гілок влади, підприємців різних форм власності.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі