Співробітники Інституту соціології НАНУ та Інституту педагогіки НАПНУ провели загальнонаціональне дослідження світогляду випускників середньої школи 2012 року. Усього було опитано 1134 одинадцятикласники та 1066 учителів старших класів. Вибірка репрезентативна, розроблена на основі статистичних даних Держкомстату України, погрішність вибірки - в межах 3,2%. Керівники проекту - доктор педагогічних наук Наталія Лавриченко і доктор соціологічних наук Олена Злобіна.
Нинішні випускники шкіл дивляться в майбутнє з цікавістю - про це заявляють 65% опитаних. Оптимізм властивий 56,8% випускників (і 27,5% дорослих), а за впевненістю в собі випускники перевершують дорослих у рази (39,3% проти 10,4%). Радість від повноти життя відчувають 38,9% випускників і 4,5% дорослих, задоволення -27,5 і 2,5% відповідно.
Серед одинадцятикласників чимало тих, хто пишається своєю країною («дуже пишаються» 27,3% і «швидше пишаються» - 32,4%).
Основні життєві плани нашої «молодої порослі» у міру традиційні (58,9% планують створити сім’ю, 43,8% - мати цікаву роботу, займатися улюбленою справою, 39,9% - здобути хорошу освіту) і в міру прогресивні (зробити успішну кар’єру в суспільно-політичній чи бізнесовій сфері планують 31,2%, а от досягти високого рівня матеріального забезпечення - набагато менше, 21,2% респондентів). Створити власний бізнес планують 18,9%. Тобто бажання зробити кар’єру превалює над бажанням заробляти великі гроші. Виїхати жити і працювати за кордон «планують» 11,9%. А от приносити користь людям налаштовані тільки 8,3% учнів. І тільки за плани якнайповніше реалізувати свої здібності й таланти висловилися всього 7,4%.
Сучасні можливості, якими може скористатися молодь, вступаючи в самостійне життя, визнали достатніми 35,9% випускників і 10,5% учителів, тоді як обмеженими -59,8 і 85% відповідно.
Цікаво, що професійними спортсменами вирішили стати (2,9% респондентів) більше випускників, ніж тих (разом узятих), хто хоче стати робітниками (0,3%), аграріями (0,6%) чи працівниками сфери обслуговування (1,7%). Проте спад інтересу випускників спостерігається і до професій «юристів-економістів». Узяли курс на природничі, точні науки 24,6% опитаних одинадцятикласників. Соціально-політичний напрям (економіка, соціологія, право, соціальна психологія, історія) обрали 16,3%. 14% респондентів визнали себе чистими гуманітаріями. Бізнес, менеджмент обрали 11,2%, а творчі професії - 10,2%. Майбутніх «технарів» та інженерів серед випускників 6,8%. А військових - 4,4%.
Дослідники ставили запитання, як одинадцятикласники скористалися б великими грішми, якби такі раптово в них з’явилися. Виявилося, що 64% вклали б їх у якусь солідну справу чи заснували б власний бізнес, 58% задовольнили б свої споживчі уподобання, купивши будинок, автомобіль, дорогі речі для себе та близьких. Вклали б гроші в хорошу освіту у престижних навчальних закладах в Україні чи за кордоном 40,8% опитаних. 27% учнів довірили б гроші банку.
Головними факторами, які сприяють досягненню людиною високого соціального стану в нашій країні, одинадцятикласники вважають впливових родичів (44%), високий інтелект, здібності (42%), вміння іноді йти в обхід закону (36%), хорошу освіту (35%), багатих батьків (35%), хороше здоров’я (33%), готовність іти на ризик (30%). Водночас, на думку випускників, для досягнення успіху в розвинених країнах Заходу позитивні моральні риси набагато більш затребувані, ніж для успіху в Україні. Так, для досягнення успіху на Заході наші випускники покладалися б на високий інтелект (61%) і хорошу освіту (59%). Третина опитаних назвала як рушійну силу чесність і принциповість! І що казати про плем’я молоде і явно напівзнайоме, якщо навіть його вчителі серед пріоритетів успішного життя хорошій освіті віддають лише сьоме місце (30,9% респондентів). До того ж 59% опитаних учителів не хочуть, щоб їхні власні діти ставали вчителями!
Дослідники ставили випускникам запитання: «Якою мірою ви готові до того, щоб зробити своє життя таким, яким ви його собі уявляєте?». 44,6% із них відповіли, що повністю готові і вважають себе здатними самостійно будувати своє життя, а 40,3% - що не зовсім готові й не до кінця в собі впевнені. Не вважають себе готовими самостійно будувати своє життя 15,1% респондентів.
Серед найбільш пріоритетних для себе цінностей випускники називають хороше здоров’я, міцну родину, благополуччя майбутніх дітей. Потім - цікаву роботу, достаток, визнання в суспільстві, підвищення свого освітнього рівня. Державну незалежність України визнають цінністю вже набагато менше респондентів (4,18 бала за п’ятибальною шкалою). Утім, можливість підприємницької ініціативи випускники цінують іще менше (4,05 бала). А на демократичний розвиток країни припало всього 3,84 бала.
Інтернетом користуються вдома 82% випускників і 72% вчителів. Характерно, що третина опитаних не тільки досхочу блукає Мережею, а й намагається знаходити в ній розв’язання своїх реальних проблем. Хоча головним чином вони шукають інформацію для навчання та підвищення кваліфікації (72%), спілкуються в чатах і соціальних мережах (74%), знаходять і скачують музику, фільми (66%), шукають інформацію на теми, що їх цікавлять (61%), знайомляться з новинами (55%). Цікаво, що 12% одинадцятикласників відвідують сайти державних і громадських структур.
Давно стало зрозуміло, що школа повинна давати не тільки знання, а й уміння, - недарма більшість учителів виступають за профільну підготовку вже семикласників. Але цього поки що немає, і не дивно, що випускники найбільше задоволені своєю підготовкою з таких предметів, як фізкультура, праця, зарубіжна література, медико-санітарна підготовка, українська мова, українська література та географія. Найгірше в них ідуть фізика, хімія та іноземні мови. А якби одинадцятикласникам запропонували на вибір додаткові предмети для вивчення, то 54% обрали б основи психології, 36% - автосправу і 32% - правознавство.
Що ж, озброївшись знаннями про себе та свої права, все одно далеко від себе не поїдеш… А самостійності сучасним одинадцятикласникам явно бракує.