МОН про вступну кампанію: "Усі спірні питання будуть вирішуватися на користь абітурієнта"

18 липня, 2017, 12:06 Роздрукувати Bипуск № 28, 22 липня-11 серпня 2017р.
Відправити
Відправити

Єдина державна електронна база з питань освіти (ЕГЕБО) працює зі збоями і помилками.

МОН про вступну кампанію: "Усі спірні питання будуть вирішуватися на користь абітурієнта"

Абітурієнти завжди хвилюються під час вступної кампанії. Але, здається, цього літа їм доведеться відчути більший, ніж завжди, викид адреналіну: Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО), яка є серцем вступної кампанії, працює зі збоями і помилками.

Саме в цій базі абітурієнти подають заяви про вступ, а приймальні комісії їх опрацьовують. Тут-таки автоматично розраховується конкурсний бал вступника, з яким він конкуруватиме з іншими абітурієнтами. А від того, куди вступить абітурієнт і куди підуть найсильніші, залежить фінансування університетів (так званий широкий конкурс).

Отже, без перебільшення можна сказати, що ЄДЕБО - це наше все. Її розпорядником є Міністерство освіти, адміністратором - державне підприємство "Інфоресурс".

База існує не перший рік, але що ж змусило її "глючити" саме зараз (іноді некоректно вносяться дані абітурієнтів, неправильно рахується конкурсний бал, неможливо виправити помилково введені дані, не відображається хід вступної кампанії в інформаційній системі "Конкурс" тощо)? Представники приймальних комісій склали для МОН список проблем: станом на 17 липня (п'ятий день вступної кампанії) їх аж 32.

Багато хто вважає, що в усьому винне нове програмне забезпечення бази, яке "обкатується" саме в цю вступну кампанію.

Однак є й інша точка зору. "Нове програмне забезпечення краще, ніж те, що було раніше, воно якісне, - вважає Володимир Ковтунець, перший заступник міністра освіти і науки. - Але, як усяка нова річ, воно потребує вдосконалення. Треба чесно визнати, що в перші два дні вступної кампанії система впала, бо була перевантажена. Близько 40 тис. заяв вступників не були належно зареєстровані, і тепер їх поправляють у ручному режимі. Дані втратилися під час відключення сервера, який завис".

Володимир Ковтунець
Володимир Ковтунець
стоп-кадр

- А чому завис сервер ЄДЕБО? Погано функціонувало програмне забезпечення ?

- Ні, він завис через велику кількість користувачів, через те, що не розрахували потужність.

- Коли розробник розробляв програмне забезпечення, він знав, на яку кількість користувачів приблизно орієнтуватися, яка потужність бази потрібна?

- Розробник усе розробив правильно. Помилився експлуатант системи - ДП "Інфоресурс", він не підключив належної потужності, і система зависла, втратилися зв'язки між заявами вступників і реєстром результатів ЗНО.

- У деяких абітурієнтів узагалі не було зазначеного конкурсного бала. А в когось він був визначений неправильно. Наприклад, бал атестата обрахований за 12-бальною шкалою замість 200-бальної.

- Проблема в тому, як виші ввели в формулу коефіцієнти. Це ми виправимо.

- Чи згодні ви з тим, що ЄДЕБО працює погано?

- Згоден. Є проблеми, зараз ми систему переробляємо на ходу, і треба, з одного боку, стежити, щоб не було хакерських атак (тому адміністратори бояться інколи запускати базу на повну потужність), а з іншого - є помилки, тому що програмне забезпечення працює у пограничній ситуації, деякі деталі опрацьовуються. Але вони не вплинуть на вступну кампанію.

- Чому замінили програмне забезпечення бази?

- Тому що попереднє було розроблене компанією, яка, чесно кажучи, до кінця нам не відома. Авторські права належали одному програмістові. Він хороший фахівець, але в цій ситуації опинився крайнім. Йому виплачували роялті близько 1 млн грн щороку. Причому за всяку додаткову послугу треба було доплачувати, і так набігав іще 1 млн грн. Отак 2 млн грн щороку виплачувалися. Тепер розроблено програмне забезпечення, яке перебуває в державній власності. ДП "Інфоресурс" набиратиме своїх програмістів, які зможуть у режимі реального часу розв'язувати інші задачі, ускладнювати й доповнювати програмне забезпечення.

Це з одного боку. А з іншого, ми спростили ЄДЕБО. Технічне завдання і постанова про ЄДЕБО приведені у відповідність до українського законодавства. У попередній версії ЄДЕБО мала збирати інформацію про всіх викладачів та студентів. І це порушувало їхні конституційні права, бо без згоди особи не можна збирати персональні дані (а відомості про рівень освіти - це персональні дані). Збір даних був примусовий, тобто якщо студент відмовлявся, щоб його дані оброблялися в ЄДЕБО, він не міг отримати диплом, студентський квиток, пільги. Зараз, відповідно до закону "Про вищу освіту", в ЄДЕБО ведуться три реєстри: вищих навчальних закладів, документів про освіту (дипломів) та сертифікатів ЗНО. Додатково ми включили реєстр студентських квитків, який потрібен для того, щоб відстежувати надання студентам пільг для проїзду.

- Якщо в ЄДЕБО є реєстр сертифікатів ЗНО і документів про освіту, навіщо тоді зобов'язують вступників завантажувати в базу скан-копії сертифікатів ЗНО і документів про освіту?

- Система освітньої статистики нині тільки створюється через Інститут освітньої аналітики. Треба зробити повний реєстр документів про середню освіту. А поки що маємо контролювати правильність розрахунку середнього бала атестата.

- У деяких навчальних закладів виникли проблеми - їхні випускники й досі не отримали дипломів, а тому не можуть подати документи на вступ до університету (після коледжу чи училища) і магістратури.

- Стосовно видачі дипломів ЄДЕБО спрацювала бездоганно. Всі навчальні заклади отримали номери документів, тому могли видати диплом. Проблема тут в іншому: деякі університети порушують закон, порушують права людини і не видають дипломів з однією єдиною метою - щоб студенти йшли до них у магістратуру. І це непорядно. Деякі ректори матимуть за це догани.

- Не тільки в цьому річ. Деякі виші не можуть видати дипломи своїм випускникам, бо замовляли їх у травні ще в старій ЄДЕБО.

- Ні-ні, вони всі отримали дипломи. Усі проблеми вирішені. Була проблема в тому, що старе програмне забезпечення робилося несистемно, по ходу роботи щось клеїли, поправляли (іноді ледь не вручну). Тепер усе працює нормально.

- Чому так пізно почали розробляти нове програмне забезпечення для ЄДЕБО: 6 березня - аукціон, 20 березня за результатами тендера уклали угоду, 22 травня підписали протокол випробування створеного продукту, а 12 липня запрацювали приймальні комісії в університетах. Може, якби було більше часу на розробку, багатьох проблем можна було б уникнути?

- Це питання нашої бюджетної системи. Минулого року було виділено 10 млн грн на розробку нового програмного забезпечення. Але тоді, коли вони були виділені, ми не встигали це зробити. Тому ці гроші в нас не були використані, вони повернулися назад у бюджет. І тепер ДП "Інфоресурс" за кошти зі свого бюджету виконує ці роботи.

- Скільки державі коштувало нове програмне забезпечення ЄДЕБО?

- Близько 9 млн грн. Тендер виграло ПАТ "Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій" (НДІ ПІТ). Там добре розуміють цю проблему, завдання для них не було новим.

- Чи є в розробника досвід розробки програмного забезпечення для такої масштабної бази?

- Звичайно. До появи ЄДЕБО вони вели освітянські бази - друкували дипломи.

- Це було дуже давно. Відтоді були ще якісь масштабні проекти?

- Мені важко сказати, що вони ще розробляли, але вони займалися реєстром документів про освіту, атестатами. Тобто добре знали, як повинна працювати система, знали всі недоліки старої системи. Для них це не було абсолютно новим завданням. Якби тендер виграла нова компанія, нам було б значно складніше.

Насправді програмне забезпечення нескладне. Ключова проблема - це структура бази даних, таблиці, з яких вона складається. Усе інше - це сервісні функції, програмування. Просто його дуже багато.

Коли комісія тестувала нове програмне забезпечення і приймала його, всі його основні модулі працювали (а це чотири реєстри плюс сервіси: видача номерів дипломів, ліцензування, електронний вступ).

- Ви особисто були серед тих, хто підписував протокол випробування нового програмного забезпечення. Усе працювало добре?

- Так. Були деякі проблеми, але ці недоліки розробник усував. Однак коли починається реальна експлуатація оновленої ЄДЕБО, виникає безліч нюансів і пограничних ситуацій: що робити, коли хтось із користувачів помиляється? коли хтось неправильно вносить дані?

- Можливість коригувати інформацію має передбачити розробник. Зараз її відсутність - одна з найбільших проблем.

- Є поняття "дослідна експлуатація", а є - "промислова". На превеликий жаль, вони в нас збігаються в часі. Тут ви маєте рацію, що краще було б мати більше часу на розробку й апробацію. Але цього всього в нас не було. Просто не мали грошей. Ще рік виплачувати роялті якійсь офшорці - це не потрібно.

- Як обирали розробника програмного забезпечення ЄДЕБО? Кажуть, з приводу тендера дехто з конкурентів НДІ ПІТ навіть скаржився до Антимонопольного комітету (щоправда, цю скаргу не задовольнили).

- Я не знаю всіх подробиць. Тендер проводило ДП "Інфоресурс". Але ці скарги на тендер нас тримали, ми не могли почати розробку нового програмного забезпечення.

- Ще один закид, що часто лунає стосовно тендера: його переможець, ПАТ "НДІ ПІТ", - це фірма, акціонером якої є Михайло Згуровський, ректор НТУУ "КПІ" та член колегії Міністерства освіти (про це повідомляє сайт "Наші гроші").

- Я цього не знаю. Здається, М.Згуровський не входить до складу засновників, але він є членом колегії МОН.

- Так, але, як видно з тендерної документації (статуту ПАТ "НДІ ПІТ"), розміщеної на ProZorro, на момент тендера пан Згуровський ще не вийшов зі складу акціонерів. А керівник департаменту цієї фірми Станіслав Горський є радником міністра освіти і науки Лілії Гриневич.

-Тут немає порушення закону. Але, повірте, що ціна, за яку НДІ ПІТ погодився розробляти програмне забезпечення для ЄДЕБО, є дуже невеликою. Система доопрацьовується на ходу, але це краще, ніж те, що в нас було раніше.

- Учора адміністратор ЄДЕБО державне підприємство "Інфоресурс" повідомило на своїй сторінці, що анулювало заяви абітурієнтів, у яких не був порахований конкурсний бал. Ці документи несподівано, без будь-якого попередження, зникли з бази. Але ж, відповідно до Порядку подання та розгляду заяв в електронній формі на участь у конкурсному відборі до вищих навчальних закладів України в 2017 році , скасувати вже подану заяву може тільки сам абітурієнт або вищий навчальний заклад.

- В оголошенні "Інфоресурсу" некоректне формулювання. Це не анулювання заяв. Ідеться про 40 тис. заяв, які були внесені в базу, але не були ув'язані з реєстром сертифікатів ЗНО. До речі, 80% з них можна поновити в автоматичному режимі. Ці заяви не анулюються, їх просто треба подати повторно.

- Не анулюються? Але ж вони зникли з бази, виші їх не бачать.

- Вступних заяв не видно, але це не значить, що їх немає в базі. Вони просто не висвічуються. Вступники отримають на свої електронні пошти або в електронні кабінети в ЄДЕБО повідомлення про те, що треба подати заяву ще раз.

- А що робити, наприклад, абітурієнтам з села, у яких немає вдома комп'ютера чи Інтернету, вони приїхали до консультаційного центру і подавали заяву там. Ці абітурієнти не побачать своєї електронної пошти, не зайдуть до свого електронного кабінету. Або, може, хтось подав заяву і поїхав відпочивати, упевнений, що в нього все добре. Щоб у цих абітурієнтів потім не було проблем, можливо, є сенс розіслати СМС-повідомлення?

- Ми розсилаємо інформацію всіма можливими способами. У системі стався збій. Ми можемо відновити 80% (тобто 32 тис.) заяв. Але краще, щоб абітурієнти зробили це своїми руками.

- Нещодавно Міносвіти дозволило вступникам, які не змогли зареєструвати свої електронні кабінети, подавати документи та заяву на вступ у паперовій формі, "якщо в присутності представника приймальної комісії вищого навчального закладу буде перевірена неможливість створення електронного кабінету вступника". Причина - "запровадженням нового програмного забезпечення з посиленими вимогами до ідентифікації вступників". Але ж це порушення Умов прийому до вищих навчальних закладів, де є вимога подавати документи в електронній формі.

- Ці вимоги прийняті на прохання вищих навчальних закладів. Відповідно до Умов прийому вступник може прийти до будь-якої приймальної комісії зі своїми документами, і приймальна комісія допомагає йому оформити всі папери. Тому врешті-решт все це буде в електронному вигляді.

- Чи не вважаєте ви, що проблеми з роботою бази можуть зашкодити проведенню широкого конкурсу, а також створюють можливості для недоброчесності?

- Ні. Алгоритм розподілу місць державного замовлення (широкий конкурс) буде запущено тоді, коли в нас буде все гаразд. Зараз має запрацювати інформаційна система "Конкурс", і всі зможуть побачити, що відбувається в системі. Уточнити, поправити.

- Як абітурієнтам, у чиїх заявах є помилки, захистити свої права? Куди звертатися?

- Звертатися треба прямо до ДП "Інфоресурс". А якщо не спрацює "Інфоресурс", буде доручення міністерства виправити ці помилки. У разі потреби продовжимо термін прийому заяв на вступ. Усі спірні питання будуть вирішуватися на користь абітурієнта.

Замість післямови: Кілька коментарів про ситуацію з ЄДЕБО

Наталія Радиш, координатор освітнього напряму Громадянської мережі ОПОРА: "Експерти мережі ОПОРА розуміють, що дії, які вчиняються Міністерством освіти, націлені на стабілізацію ситуації, однак деякі з них збільшують недовіру до ходу вступної кампанії та породжують недовіру до результатів наступного етапу вступної кампанії - надання рекомендацій до зарахування на навчання за кошти державного бюджету. Громадянська мережа ОПОРА закликає Міністерство освіти і науки України діяти в межах норм, визначених нормативними актами, і не вдаватися до поточного "латання дір" шляхом створення нестабільних умов як у роботі приймальних комісій, так і для вступників". Будь-які дії, що не передбачені нормативними документами, несуть загрозу для чесного та прозорого вступу.

Андрій Черних, експерт з питань освіти: "Очевидно, що ті абітурієнти, які своєчасно, а саме до 26 липня 18-00, не отримають інформації про виявлені проблеми і необхідність подати заяву повторно, матимуть усі підставі для судових позовів. Дуже погано, що в такий спосіб вирішується проблема. Це підриває довіру до системи "широкий конкурс" (бюджетне місце йде за абітурієнтом з високими балами у вибраний ним університет). Жоден вступник не може бути заручником недосконалого програмного забезпечення ЄДЕБО".

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК