Ще з малого віку потрібно навчати дітей розпоряджатися власними коштами. Дитячий клінічний психолог Ірина Королець у статті "Кишенькові гроші дітям: як навчити розпоряджатися та скільки давати. Поради батькам" дає відповіді на запитання: яку суму грошей краще давати дитині, з якого віку та, як батьки можуть впливати на доцільне використання грошей дітьми.
Авторка статті вказує, що німецькі експерти рекомендують видавати перші кишенькові гроші дітям щотижня з шестирічного віку, або з того часу, коли дитина йде до школи.
"Сума, яку батьки виділяють на кишенькові гроші, не відіграє вирішальної ролі. Натомість важливо допомогти дитині розвинути споживчу поведінку й навчитися розподіляти кошти для життя. Та все ж таки останнє слово під час ухвалення рішення про те, чи здійснити ту чи ту витрату або покупку, має залишатися за дитиною. Так, часом це буде непросто для батьків. Та гарною новиною є те, що погана інвестиція зазвичай має позитивний ефект навчання", - наголошує Королець.
Психологиня радить батькам розповідати дітям про свої статті витрат.
"І не лише тому, що це є зразком для наслідування. Ну, погодьтеся, дивною є ситуація, коли ви відмовляєте дитині в купівлі нової іграшки, кажучи "грошей немає", проте йдете й купуєте продукти на вечерю. Тобто вони все ж таки є?", - пояснює вона.
Дитячий клінічний психолог дає шість рекомендацій батькам, як навчити дитину користуватися кишеньковими грошима:
- діти мають вільно розпоряджатися своїми грошима. Королець наголошує, що коштів не має бути багато;
- батьки мають регулярно виплачувати їх — запишіть дату в календар;
- надавати кошти незалежно від поведінки дитини — не потрібно зменшувати чи збільшувати суму через погану/гарну поведінку. Авторка статті зазначає, що в іншому випадку дитина не зможе довгостроково планувати свої витрати;
- варто укласти домовленість між усіма дорослими про те, що не має бути жодних неузгоджених непередбачуваних додаткових коштів — винятком може бути, якщо це на свята, чи дитина підзаробила ці кошти.
- діти не мають за власні кишенькові кошти задовольняти свої потреби (купувати шкільну канцелярію, одяг, їжу, тощо);
- не змушуйте їх купувати щось для побуту за ці кошти — для цього батьки можуть виділити додаткові гроші.
Королець підкреслює, що для кожної сім'ї є індивідуальним рішення щодо щомісячної суми кишенькових коштів.
"Головне тут — розвиток у дитини навичок фінансового, довгострокового планування та підтримка з боку дорослих на шляху до цього", - додає авторка.
Психологиня також радить добірку ресурсів, які стануть корисними для навчання дітей фінансової грамотності: мультфільми, онлайн-ігри, мобільні застосунки, дитячі книги, настільні ігри