Нинішній шкільний карантин не схожий на попередні. Тепер перед школою стоять зовсім інші виклики й нові завдання, які потребують гнучкості та швидких рішень. Тому дедалі більше шкіл замислюється над тим, як організувати дистанційне навчання. Настав час перейти від теоретичних розмов про зміни в освіті до реальних дій.
Дистанційне навчання: є бажання, але немає можливостей
День у день стає дедалі очевидніше, що старий дідівській метод "накидаємо дітям завдань у Вайбер" не працює. Скільки на ньому можна протягнути? Тиждень, максимум - два. А потім непройдений матеріал буде громадитися, мов снігова куля. Як і завдання, які в повному обсязі виконають ну дуже поодинокі учні. Інші скатають зі збірників готових домашніх завдань, - або мама допоможе.
Школам довелося терміново переходити на дистанційне навчання. Не всім, а тим, які мають, по-перше, бажання, а по-друге, можливості.
Щодо бажання. Приватні школи відреагували на ситуацію миттєво, бо турбуються про свою репутацію в очах батьків і хочуть бути конкурентоспроможними. А ось для більшості державних питання конкурентоспроможності не стоїть, - і так усе стабільно, репутація закладу переважно зводиться до рейтингів за результатами ЗНО. Але якщо карантин триватиме довго, схоже, рейтинги за ЗНО можуть накритися мідним тазом.
Щодо можливостей. Для того, щоб організувати онлайн-уроки, вчитель і учень мусять мати техніку та хороший Інтернет. І якщо приватні школи можуть за потреби забезпечити своїх учителів ноутбуками, а для учнів це не проблема, то в державних школах часто ситуація інакша.
"Чоловік працює вдома дистанційно, син-студент виконує свої завдання і слухає лекції, й на всіх у нас один ноут. Та якби я й хотіла, не зможу проводити уроки онлайн. Нема на чому, і школа мені тут не допоможе", - каже знайома київська вчителька. А як це питання стоїть у сільських школах, де інколи навіть туалети на вулиці, - можна собі уявити. Схожі проблеми і в учнів: часто в сім'ях один комп'ютер на всіх, і віддати його дитині на пів дня працюючі батьки не можуть.
Тому коли я чую, що влада рекомендує школам перейти на дистанційне навчання, то розумію, як це важливо, але так і хочеться спитати: а техніку дасте? Може, у вас є якась державна програма?
Була надія, що ці проблеми якось озвучать у МОН під час онлайн-трансляції з Любомирою Мандзій, заступницею міністра освіти, яка мала розповісти про дистанційну роботу вчителів упродовж карантину. Але не склалося.
Зате чиновниця порадила педагогам використати карантин для самоосвіти й опанувати ІТ-компетентності. На запитання, що робити, коли у вчителя немає комп'ютера, вона відповіла: "Можливо, в когось із педпрацівників є добрий телефон, який підтримує Інтернет, і з цього телефона можна скористатися тими ресурсами, які на сьогодні доступні". І додала, що карантин - це найкращий період для самоосвіти.
Складається враження, що в МОН розуміють утопічність рекомендацій усім перейти на дистанційне навчання. "Здебільшого ми зараз мусимо говорити про самостійно-дистанційні елементи навчання учнів, - сказала Мандзій. - Ми розуміємо, що, напевно, не всі учні на сьогодні виконують ті завдання, які їм пересилає чи якимсь іншим шляхом комунікує вчитель, але на сьогоднішній день є дуже багато ресурсів, де демонструються уроки, які можна переглянути".
Та хай там як, треба шукати альтернативу Вайберу. Це неминуче, і це починають розуміти у всіх школах.
Про плюси і бонуси для відважних
Зате тим, хто вже зміг увійти в онлайн, дистанційне навчання дало додаткові бонуси. І річ тут не лише в тому, що діти можуть повноцінно навчатися не виходячи з дому, а батьки - зітхнути вільніше, бо їх уже ніхто не катуватиме уроками.
Останніми роками вчителі скаржилися, що їхній авторитет падає, а суспільство не цінує їхню працю. Флешмоби в соцмережах на кшталт "Вчителі важливі" ситуації, звісно, не змінили. Тепер батьки зможуть оцінити рівень професіоналізму вчителів, які виявилися здатними гнучко реагувати на виклики. А також побачити в реалі, як працюють із класом педагоги (адже тепер онлайн-трансляцію може дивитися вся сім'я), як дитина виконує завдання, де втрачає темп чи якість. І це набагато наочніше й зрозуміліше, ніж записи у щоденнику "Вася погано поводився на уроці" та повчальні розмови на батьківських зборах.
Ще один плюс від організації дистанційного навчання - небайдужі батьки побачать реальну якість навчання у школі. Бо досі вони все знали тільки із сарафанного радіо. Можна очікувати, що під час спостереження батьків за уроками розвіється багато міфів і про школи, і про окремих учителів: хтось виявиться голим королем, а хтось - справжнім діамантом.
Карантин стане стрес-тестом і для школярів, - чи сформовані в них такі важливі для майбутнього речі, як таймінг (уміння розпоряджатися своїм часом) та самоосвіта. Це два кити, на яких будується майбутнє. І якщо батьки хочуть, щоб діти досягли чогось у житті, ця ситуація допоможе їм усвідомити, наскільки діти до нього підготовлені.
Корисні посилання для батьків та вчителів
Ну, а доки дистанційне навчання не дійшло до кожної школи, DT.UA вирішило зібрати корисні посилання, які стануть у пригоді під час карантину і батькам, і вчителям.
Підготовка до ЗНО з усіх шкільних предметів - мови, історії, математики, фізики, хімії тощо:
Перші масові онлайн-курси Рrometheus
Студія онлайн освіти ЕdEra.
Навчальні курси та відеоуроки
Khan Academy - уроки з всесвітньої історії, природничих наук, мистецтва, математики. Українською мовою тут.
Проєкт DESK - відеолекції з природничих наук та математики для 5–11 класів.
Ютуб канал ТопШкола - онлайн уроки з математики та фізики для 5–11 класів
Крім того, відеоуроки обіцяють транслювати на регіональних телеканалах. А канал "Рада" і YouTube канал МОН починають трансляцію лекцій з української мови та літератури, біології, математики, історії України (правда, поки що це лише уроки для старшокласників - підготовка до ЗНО).
Інтерактивні завдання та навчальні ігри
Вони допоможуть закріпити вивчений матеріал. Яскраві сучасні ігри діти сприйматимуть значно прихильніше, ніж нудні вправи з підручника. Вчителі могли б використовувати ці завдання як "домашку" під час карантину, і не тільки.
Портал Learning.ua, де є вправи й інтерактивні завдання з усіх предметів та всіх тем шкільної програми, починаючи з перших класів. Однак не всі вони безкоштовні.
Платформи для вивчення математики:Matific.com (у 1–6 класах ) та Vchy.com (в початковій школі).
"Розумники", де розміщено інтерактивні завдання з мови та математики для учнів початкової школи. Великий плюс для тих, хто від'їздить на час карантину на дачу або до бабусі: завдання можна закачати на планшет, а потім виконувати їх офлайн. На період карантину відкрито безкоштовний доступ до всіх завдань.
Можливості для "домашки"
З "домашками" під час карантину є кілька проблем. Перша - вони нагромаджуються, мов снігова куля, і без ефективного фідбеку сенсу в них немає. Ну й, будьмо відвертими, - відповіді на завдання в підручнику можна списати з Інтернету. "Нам просто вивішують завдання, нічого не пояснюючи й не консультуючи", - скаржаться батьки в соцмережах.
"Та зніміть хоч відео з поясненням!" - просять педагогів мами. "Я б і не проти зняти відеоролик, навіть на самокаті, коли треба, - каже знайома вчителька. - Але не знаю, де його потім опублікують і з якими коментарями. Вам же відомо, як ставляться до вчителів".
Та навіть без відео виконання "домашки" можна зробити ефективнішим. Ось кілька популярних платформ, які допомагають учителям налагодити комунікацію з учнями - перевіряти виконані завдання та продукувати свої.
ClassDojo - у кожного учня є портфоліо, в якому нагромаджуються виконані ним роботи. Вчитель має змогу завантажити завдання, прокоментувати, як його виконувати, і навіть зазначити, в якій формі слід надіслати відповідь: фото сторінки зошита, малюнок, відео (розповісти вірш, переказати текст чи висловити думку з якогось питання), а також виставити оцінку .
Google Classroom дозволяє не лише комунікувати з учнями, а й створювати свої різноманітні завдання, прикріплювати мультимедійний контент, спільно працювати над документами.
Classtime - як і в Google Classroom, тут можна створювати завдання (зокрема й інтерактивні) та тести.
Зрозуміло, що тривалий карантин має чимало мінусів. Але є один великий плюс: він дав нашій освіті чарівного стусана і примусив рухатися.
Всі статті Оксани Онищенко читайте тут.