Сім років тому міністерство освіти США провело дослідження, результати якого приголомшили всю американську спільноту...Сім років тому міністерство освіти США провело дослідження, результати якого приголомшили всю американську спільноту. Кожен п’ятий дорослий американець, як з’ясувалося, з величезними труднощами дає раду чи не дає ради загалом найпримітивнішим тестам з арифметики, читання та письма. 40 мільйонів дорослих американців не в змозі перевірити видану їм здачу, прочитати інструкцію вживання ліків, а в закусочних типу McDonald’s орієнтуються тільки за яскравими малюнками. Тоді викоренення неграмотності в країні було визнане «національним пріоритетом першорядної терміновості», і на розв’язання цієї проблеми почали виділяти величезні кошти. Тільки впродовж останніх трьох років одному (щоправда, найвідсталішому в цьому плані) штатові адміністрація Клінтона надала 150 мільйонів доларів на викоренення неписьменності. І це не враховуючи 34 мільйонів доларів, «кинутих» на цю справу протягом двох останніх років місцевим губернатором. Утім, для підвищення грамотності в штаті Кентуккі (а саме про нього йде мова), де «функціонально неписьменними» є 30 відсотків дорослого населення, і цих величезних сум виявилося замало.
Загалом, за останніми оцінками фахівців, під час реалізації всієї цієї широкомасштабної програми докорінно переломити ситуацію так і не змогли. Змінити свій статус неписьменних цими роками вдалося якимсь 5 відсоткам від зареєстрованих сім років тому 40 мільйонів. Характерно, що в армії неписьменних іммігрантів не більше 25 відсотків. Основна маса тих, хто не вміє читати-писати, — діти з бідних і неблагополучних родин, котрі рано залишають школу. Однією з найпоширеніших причин такого рішення є рання вагітність. Після народження дитини молода мама дістає право на допомогу і нерідко визнає за краще одержувати її все життя. Проаналізувавши ситуацію з цього погляду, американські аналітики пропонують тепер боротися з неписьменністю не так фінансовими методами, як шляхом зміни чинного законодавства. Передусім передбачається запровадження загальної обов’язкової осві-ти для дітей до 16 років. А для решти обов’язковою умовою одержання допомоги стане успішне проходження тесту на загальний рівень освіченості. Найвірогідніше, цю практику вперше буде випробувано саме в штаті Кентуккі, де вже відкрито тисячі центрів підготовки до складання цього тесту.
Оксана ПРИХОДЬКО за матеріалами International Herald Tribune