Закон, що передбачає переведення державних закупівель в електронний формат, набув чинності. Напередодні 17 лютого президент підписав закон "Про публічні закупівлі", потім він був опублікований у виданні "Голос України" (згідно закону, він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування).
При цьому з 1 квітня 2016 року закон вводиться в дію для центральних органів виконавчої влади та замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, а з 1 серпня 2016 року - для всіх замовників.
Законом передбачається введення електронної системи закупівель для всіх державних закупівель для товарів і послуг на суму понад 200 тис. грн і для робіт на суму понад 1,5 млн грн. (для замовників, які здійснюють свою діяльність в окремих сферах господарювання для товарів і послуг – на суму понад 1 млн грн для робіт – понад 5 млн грн).
Законом, зокрема, передбачається запровадження не тільки системи електронних закупівель, але і електронної системи оскарження.
Представляючи проект у парламенті, заступник міністра економічного розвитку Максим Нефьодов сказав, що вже в 2016 році прийнятий документ дозволить заощадити у зведеному бюджеті до 4,5 млрд грн, а в 2017 році, коли він буде працювати перший повний рік, - від 35 до 40 млрд грн.
Так, документом пропонується здійснення держзакупівель із застосуванням двох конкурентних процедур регулювання: відкриті торги і конкурентний діалог, а також однією неконкурентною - переговорної процедури закупівлі.
Відкриті торги здійснюються з обов'язковим проведенням аукціону за низькою ціною і з урахуванням нецінових критеріїв. Процедура конкурентного діалогу застосовується у разі, якщо: замовник не може визначити необхідні технічні, якісні характеристики товарів та робіт або визначити вид послуг; для прийняття оптимального рішення про закупівлю необхідно провести переговори з учасниками (предметом закупівлі є консультаційні, юридичні послуги, розробка інформаційних систем, програмних продуктів, здійснення наукових досліджень тощо). Переговорна процедура закупівлі буде здійснюватися без попередньої публікації (публікується тільки повідомлення про намір укласти договір після проведення переговорів з учасником процедури).
Законом передбачається можливість створення централізованих організацій (далі - ЦЗО), якими є юридичні особи, визначаються Кабміном, Радою міністрів АР Крим, органами місцевого самоврядування, замовниками, відповідальними за організацію і проведення процедур закупівель та закупівель за рамковою угодою в інтересах замовників відповідно до закону. Особливості створення і діяльності ЦЗО та особливості здійснення ними закупівель за рамковими угодами встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Крім того, передбачається регулювання закупівель, що здійснюються окремими суб'єктами господарювання, у зв'язку з чим скасовується закон "Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності".
Детальніше про систему державних закупівель в Україні читайте в матеріалі Ігоря Гужви "Допоможе СОТ подолати корупцію в сфері держзакупівель?" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".