Єврокомісія (ЄК) затвердила список із 250 ключових інфраструктурних проектів так званого "загального інтересу ЄС у сфері енергетики", куди включено і добудову трубопроводу Одеса-Броди до Адамово (Польща).
Проект дозволяє інтегрувати український трубопровід з нафтопровідною системою Польщі і почати постачання каспійської нафти до країн Східної Європи. Планується побудувати нафтопровід протяжністю 317 км і максимальною потужністю 30 млн т нафти на рік.
В "Укртранснафті" повідомили, що у разі якщо нафтопровід буде добудовано, прокачування нафти через територію України може зрости удвічі (за шість місяців 2013 р. прокачування склало 8,4 млн т нафти - на 3,3% менше за минулорічні обсяги).
Джерело в "Укртранснафті" повідомило, що у зв'язку з прийнятим Єврокомісією рішенням компанія має намір остаточно відмовити російській "Транснафті" у можливості роботи у реверсному режимі, пише "Коммерсантъ-Україна".
Як підтвердив прес-секретар "Транснафти" Ігор Дьомін, компанія ще у 2011 році запропонувала Україні злити азербайджанську нафту марки Azer Light, заповнити його російською технічною нафтою і почати її прокачування в одеському напрямку.
"Постачання на Одеський НПЗ по нафтопроводу Броди-Одеса успішно здійснювалися протягом багатьох років. Їх цілком можна відновити зараз, особливо з урахуванням того, що Одеський завод знову запрацював", - говорить Дьомін.
Аналітик консалтингової компанії Upeco Олександр Сіренко високо оцінює перспективи добудови Одеса-Броди. "Росія стимулює експорт не нафти, а готових нафтопродуктів, за рахунок пільгового податкового режиму. Тому Польщі варто підстрахуватися і добудувати трубопровід, отримавши альтернативне джерело сировини для своїх НПЗ", - говорить Сіренко.
Директор консалтингової компанії "А95" Сергій Куюн відзначає, що добудовувати трубопровід без контрактів, які дозволяють завантажити його нафтою, буде помилкою. "Цей нафтопровід зупинявся щоразу, коли його намагалися завантажити дорогою каспійською нафтою, оскільки її переробка обходиться набагато дорожче, ніж робота на російській сировині",- каже пан Куюн. Він зазначає, що якщо нафтопровід Одеса-Броди-Адамово і буде запущено, спершу тариф на прокачування нафти по ньому буде зависоким, щоб компенсувати витрати на будівництво: "Чи буде в принципі можливо при таких тарифах постачати нафту - це велике питання".
Згідно з повідомленням ЄК, "проекти спільного інтересу" (projects of common interest) виграють від прискореної процедури ліцензування та поліпшення нормативних умов, а також отримають доступ до фінансової підтримки фонду Об'єднаної Європи, в якому для транс'європейської енергетичної структури на період 2014-2020 років передбачено 5,85 млрд євро. Реалізація цих проектів допоможе членам ЄС інтегрувати їхні енергетичні ринки для диверсифікації енергетичних ресурсів і покласти кінець енергетичній ізоляції деяких країн-членів ЄС.
Раніше стало відомо, що на початку вересня відомства Польщі видали екологічний дозвіл на реалізацію проекту будівництва нафтопроводу Броди-Плоцьк з можливістю транспортування нафти до Гданська або у західному напрямку. Однак у польському уряді тоді заявили, що все ще не впевнені у перспективах проекту. Втім, у травні і серпні 2013 року Польща перевела 495 млн злотих (120 млн євро) з проекту добудови Одеса-Броди на будівництво газопроводів на території країни. У міністерстві економіки Польщі тоді повідомили, що Варшава переводить кошти на інші проекти, через фінансову допомогу Євросоюзу, виділену на енергетичну безпеку країни, за рахунок якої мала проводитися добудова трубопроводу.
Нафтопровід Одеса-Броди побудовано в 2001 році між Одесою та містом Броди Львівської області, де здійснено його стикування з нафтопроводом "Дружба". Його протяжність становить 667 км, проектна потужність - 14,5 млн т нафти на рік. До 2010 року трубопровід працював у реверсному режимі, постачаючи російську нафту на Одеський НПЗ. В середині 2010 року експлуатацію в цьому режимі було припинено. Трубопровід було заповнено технологічною азербайджанською нафтою, і було розпочато прокачування каспійської сировини на Мозирський НПЗ (Білорусь). Всього було прокачано 1 млн тонн нафти замість запланованих 4 млн тонн. Однак після врегулювання російсько-білоруських відносин прокачування припинилося - для Білорусії стало вигідніше купувати російську нафту. !zn
Читайте також:
Одеса-Броди: суміш нафти з політикою є вибухонебезпечною
Янукович: Україна хоче добудови "Одеса-Броди" до Балтійського моря
Польща дала шанс на будівництво продовження нафтопроводу "Одеса-Броди"