З 11 лютого змінюються критерії відбору платників податків, як юридичних, так і фізичних осіб, яких Державна податкова служба визначатиме для проведення перевірок. Це передбачено наказом Міністерства фінансів від 10 грудня 2021 року №655, який був опублікований сьогодні, 11 лютого, в "Офіційному віснику" №12, і набрав чинності з моменту опублікування.
Окрім технічних змін, як то зміна назви територіальних органів ДПС з "Офісу великих платників податків ДПС" на - "міжрегіональні управління ДПС по роботі з великими платниками податків", а також нових редакцій додатків щодо структури планів-графіків перевірок, наказом також змінено критерії для відбору платників з метою проведення перевірок.
Як випливає з матеріалів, що оприлюднювалися під час громадського обговорення документу у жовтні 2021 року, жодних законодавчих змін, які б спонукали змінювати критерії, не відбулося. У якості аргументу Мінфін посилається на власні ж нормативні акти, або на акти Кабміну, розробником виступав усе той же Мінфін.
"З метою виконання розділу IV Пріоритетів діяльності ДПС на 2021 рік щодо протидії ухиленню від оподаткування шляхом ефективного управління ризиками та підвищення аналітичної спроможності, у зв’язку зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 02.12.2020 № 734 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України", які набрали чинності з 01.03.2021, зокрема до Форми та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, та відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" виникла необхідність удосконалення критеріїв ризиковості від провадження господарської діяльності платників податків", - зазначається в пояснювальній записці.
Також, йдеться про те, що змінені критерії ризику дають змогу задіяти механізм першочергового реагування на ті випадки, щодо яких існує велика ймовірність недоплати або приховування об’єкта оподаткування, а також сприяє зменшенню кількості суб’єктів господарювання, що перевіряються.
Отже, зміни в критеріях відбору платників податків - юросіб передбачають:
- впровадження нового критерію відбору платників податків – юридичних осіб середнього ступеня ризику - "сплата податку на прибуток за відповідний рік в обсязі менше 1,5 відсотка від обсягу відшкодованого податку на додану вартість у розмірі понад 10 млн грн упродовж календарного року";
- виключення такого критерію ризику, як "наявність розбіжностей у платника податків згідно із системою автоматизованого зіставлення податкового зобов’язання та податкового кредиту у розрізі контрагентів (завищення податкового кредиту) у сумі понад 1 млн грн, або понад 5 відсотків загальних обсягів податкового кредиту, але не менше ніж 100 тис. грн" за відсутності джерела інформації для розрахунку ризику;
- для однозначного тлумачення алгоритму розрахунку критерій відбору платників податків – юридичних осіб високого ступеня, текст "інші витрати перевищують 30 відсотків загальних витрат операційної діяльності" уточнено. У новій редакції вказано, що маються на увазі "операційні витрати";
- відбулося перенесення критерію "декларування експортних та/або імпортних операцій без фактичного здійснення таких операцій" з високого ступеня до критеріїв ризику середнього ступеня;
- для однозначного тлумачення алгоритму розрахунку критерію відбору платників податків – юридичних осіб високого ступеня слова "зростання довгострокових зобов’язань і забезпечень в сумі більше ніж 10 млн грн або перевищує 30 відсотків загальних обсягів постачання" замінюються словами: "сума довгострокових зобов’язань і забезпечень більше ніж 10 млн грн або перевищує 30 відсотків загальних обсягів постачання";
- для підвищення точності відбору до контролю найбільш ризикових суб’єктів господарювання змінюється редакція критерію ризику середнього ступеня платників податків – юридичних осіб у частині граничних сум. А саме: замість "наявності розбіжностей між обсягами задекларованих у податкових деклараціях з податку на додану вартість податкових зобов’язань або податкового кредиту з податку на додану вартість та обсягами податкових зобов’язань, або податкового кредиту з податку на додану вартість за даними Єдиного реєстру податкових накладних на 5 та більше відсотків", тепер використовується критерій - "наявність розбіжностей у платника податків між даними податкової декларації з податку на додану вартість та Єдиного реєстру податкових накладних у сумі понад 1 млн грн, або понад 5 відсотків загальних обсягів податкового кредиту, але не менше ніж 100 тис. грн";
- з переліку критеріїв ризику середнього ступеня для платників податків – юридичних осіб виключається критерій "наявність негативних рішень комісії ДПС у системі автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризику, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних протягом трьох звітних періодів";
- для однозначного тлумачення та звуження кола для відбору платників податків до перевірок уточняється критерій ризику середнього ступеня для платників податків – юридичних осіб, зокрема слова "невідповідність даних звітності реєстратора розрахункових операцій та обсягів постачання, зазначених у деклараціях з податку на додану вартість" замінено словами "наявність розбіжностей між задекларованою сумою обсягів постачання у деклараціях з податку на додану вартість та сумою розрахункових операцій, проведених із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, в обсязі, що перевищує 30 відсотків".
Щодо критеріїв для фізосіб, вони уточнюються, а також доповнюються трьома новими критеріями:
- уточняється критерій ризику високого ступеня "розмір інших витрат, у тому числі вартість виконаних робіт, наданих послуг, або сума розрахованої амортизації основних засобів становить 30 та більше відсотків задекларованої в податковій звітності вартості документально підтверджених витрат, пов’язаних з господарською діяльністю платника податків" - інформацією щодо суми розрахованої амортизації основних засобів. Уточнення вноситься з метою дослідження діяльності платників податків, які включають придбаний товар до витратної частини при декларуванні майнового стану та доходів за об’єктами оподаткування, що використовуються в господарській діяльності;
- доповнюється новий критерій ризику високого ступеня "обсяг придбання, без податку на додану вартість, відображений у податкових деклараціях з податку на додану вартість, становить 75 або більше відсотків обсягу постачання, без податку на додану вартість, відображеного у податкових деклараціях з податку на додану вартість". Використання такого критерію ризику забезпечить дослідження походження реалізованого товару платниками податку на додану вартість при проведенні перевірки платника податків, оскільки задекларована інформація щодо операцій з придбання товарів, послуг та необоротних активів на митній території України за нульовою ставкою або звільнених від оподаткування не надає можливості для повного дослідження походження товару, що надалі реалізується за основною ставкою;
- доповнюється новий критерій ризику високого ступеня "включення до складу витрат у податковій декларації про майновий стан і доходи сум амортизаційних відрахувань за відсутності відомостей щодо наявності власних об’єктів оподаткування", оскільки неподання платником відомостей про об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, та одночасне декларування амортизаційних відрахувань з їхньої вартості може бути ймовірним ризиком оптимізації податкових зобов’язань;
- уточняється критерій ризику середнього ступеня, зокрема, викладається в такій редакції "кількість найманих працівників менша за кількість зареєстрованих реєстраторів розрахункових операцій (окремо на господарську одиницю) або інших об’єктів оподаткування", в якому інформація щодо транспортних засобів замінюється на інформацію щодо інших об’єктів оподаткування, оскільки реєстратор розрахункової операції реєструється відповідно до об’єктів оподаткування платників податків, тому необхідно для уточнення критерію враховувати штатну чисельність працівників таких об’єктів оподаткування;
- доповнюється новий критерій ризику середнього ступеня "декларування доходу понад 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, за відсутності зареєстрованого реєстратора розрахункових операцій та/або програмного реєстратора розрахункових операцій та відомостей щодо відкритих банківських рахунків".
Нагадаємо, Окружний адміністративний суд Києва завершив розгляд справи та визнав неправомірною постанову Уряду, яка скасувала дію мораторію на проведення деяких видів перевірок під час карантину. Рішення суду набуде чинності після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційна скарга не була подана.
Дізнатися, чи заплановані перевірки Податкової служби щодо вашого бізнесу можна у переліку перевірок, оприлюднених ДПС.
Зокрема, у 2022 році Державна податкова служба запланувала перевірки в 6779 компаніях, понад 25% з яких — ФОПи. План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік оприлюднений на сайті ДПС.
Крім цього, інформацію можна отримати через платформу відритих даних Опендатабот (у месенджерах Вайбер або Телеграм). Для цього достатньо ввести назву або код компанії.
Високий ризик проведення перевірок мають компанії:
- у яких рівень сплати податку на прибуток нижчий на 50%, ніж у середньому по галузі;
- що мають відносини з контрагентами, які знаходяться в розшуку або ліквідовані — якщо сума операцій більша за 5% від усього обсягу операцій, але не менша за 100 тисяч грн;
- про які є інформація щодо ухилення від оподаткування;
- які мають ознаки фіктивності;
- реєстрацію яких скасовано у судовому порядку;
- стосовно яких встановлено факт неподання податкової звітності протягом двох податкових (звітних) періодів;
- які знаходяться в розшуку;
- які визнані банкрутами.