Україна увійшла до числа країн з бізнесом, що інвестує у рішення соціальних проблем. Загальний світовий обсяг ринку таких інвестицій у 2018 р. перевищив 0,5 трлн дол., - повідомляє Ліга Бізнес. За даними видання, європейські акселератори соціальних проектів обрали Україну цього року для проведення саміту European Impact Hub Gathering. 19-21 вересня в Одесі зберуться понад 200 представників соціальних акселераторів Impact Hub Network із 40+ міст Європи. Це засновники і керівники організацій, які розвивають новий для України тренд у бізнесі - соціальне підприємництво.
Подія такого масштабу стала можливою завдяки розвитку соціального хаба Impact Hub Odessa, ініційованого українським філантропом Єгором Гребенніковим, який, за даними Ліга Бізнес, у 2019 р. увійшов до Європейської асоціації венчурних філантропів - EVPA, що об'єднала такі компанії, як BMW Foundation, Robert Bosch Foundation. EVPA створена у 2004 році і об'єднує 275 організацій з 30 країн, які вкладають гроші і експертизу у розвиток соціальних інновацій.
Інвестиції, які перетворюють або інвестиції впливу – рух, що з'явився на Заході у 2007 році, - повідомляє Ліга Бізнес. Новий тренд змінює суть бізнесу "гроші заради грошей" й зводить у пріоритети соціально відповідальну поведінку інвестора. Мода на імпакт-проекти дійшла до світових гігантів - Apple, Adidas і Danone. В Україні поки що, крім Гребеннікова, імпакт-проекти реалізовані у форматі громадських ресторанів Urban Space 100 в Івано-Франківську або 4City в Одесі, левова частка прибутку йде на проекти з поліпшення комфорту жителів міста.
"Мої проекти фінансуються тільки мною, іноді я роблю щось спільно з іноземними фондами, наприклад, з міжнародним фондом "Відродження". Мій перший імпакт-проект "Кисень" у 2006 році створювався за натхненням. А вже Impact Hub Odessa з'явився після того, як я з 2008-го по 2011 збирав кращі практики просторів, які об'єднують, по всьому світу. У 2012-му орендував, а потім викупив площу у 400 метрів, безкоштовно надав її для івентів міжнародним молодіжним організаціям Enactus, AISEC, Global Shapers та іншим соціальним ініціативам", - розповів бізнесмен.
Сьогодні Impact Hub Odessa - це вже 1300 квадратних метрів простору, 7 регулярних програм у різних сферах, 200+ інкубованих та супроводжуваних соціальних проектів, 1700 публічних подій і понад 50 000 осіб на рік.
"Є два проекти, які я вважаю найбільш перспективними. Це Mindspot - мережа центрів розвитку навичок mindfulness (свідомості) і Pro Bono Club Ukraine – спільноти з професіоналів (маркетологів, СММ-ників, юристів, логістів), який надає безоплатну консультативну допомогу соціально значущих проектів. Цього року проведемо у Києві European Pro Bono Summit, куди з'їдуться близько 150 іноземних експертів щодо pro bono та інтелектуального волонтерства", - зазначив Гребенніков.
За даними Ліга Бізнес, завдяки Impact Hub Odessa був відроджений із забуття Зелений театр в одеському парку Шевченка, побудований ще у 1935 році. За 5 років у проект було вкладено близько 600 тис. дол. Позитивний приклад підштовхнув місцеву владу розвивати такі напрямки.
"Після його відкриття за участю держави в Одесі збудували Стамбульський парк, реставрують Грецький. "Залежність імпакт-інвестування від держави величезна. Мої заощадження не замінять цілі інституції, що фінансуються з держбюджету", - пояснив бізнесмен.
Він додав, що на розвиток соціальних проектів потрібні не тільки кошти, але й час. Початківцям імпакт-інвесторам доведеться запастися терпінням.
"Прокачування команди і бізнес-моделі у соціальне підприємництво може зайняти кілька років. Проекти, які ми набирали у наш "розплідник", дуже різні - від соціальних гончарних студій до проекту першої медичної допомоги FAST Федора Сердюка, який швидко зміцнів і став національним. Я не беруся за проекти, де у людей немає блиску в очах, готовності вчитися і розуміння дорожньої карти проекту", - резюмував Гребенніков.
Гребенніков є співзасновником приватного порту ТІС.