В Україні запрацювала потужне лобі білого бізнесу, що об'єдналося в коаліцію "За детінізацію". Причина - величезні обсяги сірого імпорту, пише "РБК-Україна" з посиланням на лобістів.
"Оскільки наша техніка внесена в митний реєстр об'єктів інтелектуальної власності, ми повинні отримувати повідомлення про те, що в Україні товар завозить інший дистриб'ютор. Однак ми їх не отримуємо, так що зайві 20% роздрібних продажів, які фіксує компанія GFK - це контрабанда, або товар ввезений типу для особистого користування", - розповів генеральний директор ТОВ "БСХ Побутова Техніка" (офіційний представник бренду ВОЅСН в Україні) Сергій Максимов.
За його словами, з точки зору міжнародної торгової компанії ситуація, коли в державі відкрито існують схеми уникнення оподаткування, є нонсенсом. Держава має можливості для перекриття сірих схем.
"По-перше, на кордоні. На жаль, констатую, що в Україні ефективного митного контролю не існує. Можемо сміливо говорити про кадрову кризу митної служби в Україні. Особовий склад митниці на прикордонних пунктах потрібно міняти. По-друге, в кінцевій точці продажу товару. Тут ситуація не менш катастрофічна", - зазначив Максимов.
Він підкреслив, що на звернення до ГФС відповідають, що оскільки торговець ФОП не має обов'язку реєстрації місця здійснення торгових операції, то і перевірити дотримання правил торгівлі фіскали не можуть.
"Справді, часто фіскальної службі бракує правових підстав. Наприклад, зараз ввели обов'язок торгувати електротехнікою через касовий апарат, але штраф за порушення цього правила становить 1 грн", - додав він.
Власник групи компаній "Текстиль-Контакт" Олександр Соколовський (загальний річний оборот - 721 млн грн; співробітників - 865 осіб; у бюджет сплачено - 112,4 млн; податки в рік на 1 співробітника - 141,3 тис.) запропонував для порівняння взяти одного з найбільших ринків "7 кілометр". - оборот в рік - від 60 млрд; - працює 60 тис. осіб (у т. ч. 1400 штатних працівників ринку); за рік до бюджету надходить близько 120 млн грн.
"І як нам конкурувати з тіньовими монстрами і не розоритися при таких податках? Ситуацію в економіці можуть врятувати тільки термінові і рішучі кроки. Такі як довгоочікуваний закон про заміну податку на прибуток податком на виведений капітал! Цей захід реально може стати точкою опори для зростання економіки та поліпшення бізнес-клімату. ПНВК віддаляє нас від ключового принципу при будь-якій владі "друзям - все, ворогам - закон"! Спрощено адміністрування і з'явиться стимул інвестувати і розвиватися. І, звичайно, без нової СФР (тільки замість, не разом з існуючими силовиками) не обійтися", - сказав Соколовський.
Радикальний і комплексний документ, який стосується глобальних змін для детінізації економіки - законопроект №8089. Для зменшення податкового тиску на бізнес він пропонує знизити ставку ПДВ до 16%, яка зробить економічно невигідними ризики "обготівковування" та використання "сірих" схем.
Як компенсацію втрат бюджету пропонується відмова від другої форми спрощеної системи оподаткування для всіх торговців товарами преміум і ризикованого сегмента: електроніка, хутро і шкіра, аптеки і для торгових точок площею, що перевищує 20 кв. м.
Фактом залишається і те, що величезні обсяги товару, завезені в Україну напівлегально - уникають фіскалізації через торгівлю за спрощеною системою оподаткування. При цьому касовий апарат на ринку - моветон. Незалежно від того, чим торгуєш - електронікою (де фіскальний чек є обов'язковим) або хутряними шубами (де 1 млн обороту - це вартість десятка виробів).
Повідомлялося, що у січні-вересні 2017 року рівень тіньової економіки склав 33% від офіційного ВВП, що на 3 в.п. менше показника за 9 місяців 2016 року.
Як писала для DT.UA Тетяна Тищук з Інституту економіки та прогнозування НАН України, тіньова економіка сьогодні вносить істотний внесок в економічне зростання, близько половини ВВП в Україні створюється з використанням нелегальних схем і операцій. На думку експерта, достовірних методів, здатних чітко відокремити тіньовий сектор від легального, не існує, оскільки значна частина ресурсів все одно потрапляє в "офіційну" економіку.