Через військове вторгнення РФ в Україні тривають бойові дії, а ракетні удари ворога пошкоджують об'єкти критичної інфраструктури. Війна також впливає на ціни та можливість роботи підприємств, які виробляють продукти. Руйнування ланцюжків реалізації молока-сировини, а також готової продукції, цілих молочнотоварних ферм та молокопереробних заводів спричинило падіння закупівельних цін на молоко у березні відразу на 4,6 євро/100 кг. Про такі підсумки 2022 року для галузі повідомила аналітикиня Асоціації виробників молока Яна Лінецька, пише видання Agronews.
Експертка наголосила, що у травні-липні 2022 року ціна у валюті стабілізувалася на рівні 37,55-37,76 євро/ц через нарощення експорту. Проте, підвищення НБУ курсу долара до гривні у липні та подальше її просідання на міжбанку, «вилилося» у просідання ціни на молоко до 32 євро/ц. Ціна почала плавно підійматися вгору на фоні зміцнення гривні та зростання ціни на молоко в гривневому еквіваленті, яке було обумовлено активною експортною діяльністю.
«В результаті, ціна на молоко в листопаді зафіксувалася на рівні 36 євро/ц. В гривневому еквіваленті вони залишають без змін і до сьогодні. Щоправда, валютний еквівалент просів через подальше знецінення гривні», – зауважила Лінецька.
Повідомляється, що закупівельні ціни на молоко на кінець 2022 року були на 40% нижчими, ніж в ЄС та на 11%, нижчими, ніж у 2021-му.
Аналітикиня пояснила, що зараз молочний ринок України працює під тиском низки факторів, які стримують ріст цін на молоко : скорочення споживчого попиту всередині країни, зростання безробіття, що свідчить про зниження споживання молочних продуктів у короткостроковій перспективі, зростання собівартості виробництва через кризу в енергетичній системі, знеціненням гривні.
Проте, молокопереробна галузь має вільні потужності для переробки молока.
«З кінця лютого-березня виробництво молока в країні має шанси на зростання, відтак розвиток ринку буде залежати від активності попиту, як зовнішнього, так і внутрішнього», – зауважила вона.
Лінецька підкреслила, що диверсифікація зовнішніх ринків збуту та підтримка внутрішнього споживача за допомогою зниження ставки ПДВ на молокосировину і молочні продукти, а також впровадження нацпрограми «Шкільне молоко» будуть відчутною підтримкою для виживання і відновлення української молочної галузі.
Наразі продовольчі магазини почали тестувати покупців новими цінниками. Схоже, роздрібна торговельна мережа вирішила не лякати покупців у перші дні нового року, а витримала паузу і от тепер почала оновлювати цінники. Які ціни на продукти очікують українців – читайте у матеріалі експерта у галузі сільського господарства інформаційно-аналітичного центру «АГРО ПЕРСПЕКТИВА» Лариси Гук «Нова хвиля суттєвого подорожчання харчів почалася з овочів» на ZN.UA.