Для отримання кредиту МВФ Україні необхідно погодити з Фондом ще кілька ключових позицій. Одна з головних - додаткові заходи, яких офіційний Київ має вжити «з метою утримання дефіциту сектору загальнодержавного управління в рамках узгоджених цільових показників». Ціна питання - 4 млрд грн.
Це випливає з тексту проекту Меморандуму про економічну та фінансову політику (МЕФП), який погоджено українською стороною та місією МВФ за результатами її роботи в Києві з 1 по 14 лютого 2011 року, і текст якого є у розпорядженні DT.UA.
Так, у тексті меморандуму залишилося кілька білих плям, які і вказують на ключові неузгоджені позиції. Зокрема, це - останній пункт 6-го параграфу МЕФП. У ньому повинні міститися додаткові заходи, які офіційний Київ здійснить «з метою утримання дефіциту сектору загальнодержавного управління в рамках узгоджених цільових показників».
Мова йде про обіцянку українського уряду утримувати дефіцит держфінансів (з урахуванням НАК "Нафтогаз України") на рівні не більше 3,5% ВВП, на виконанні якої жорстко наполягають іноземні донори. На жаль, торік Україна не змогла виконати свої зобов'язання з цього приводу. Так званий дефіцит сукупного показника сектору загальнодержавного управління і НАК "Нафтогаз України" на 0,9% перевищив граничний показник (6,5% ВВП).
Втім, ця обставина, як і запізнення з виконанням (або лише часткове виконання) цілої низки інших структурних маяків (див. «Дзеркало тижня. Україна» № 6 від 19 лютого 2011 року) експерти місії погодилися пробачити нашій владі, рекомендуючи раді директорів МВФ зробити те ж саме. Також вони погодилися (як вже було оголошено) і на менш різке, ніж передбачалося раніше, підвищення тарифів на газ для населення.
А 4 млрд грн - це та саме стільки, скільки, згідно з підрахунками, і коштуватиме державним фінансам відстрочення з підвищенням тарифів на газ і тепло. Тому, аби вкластися в граничний показник їх дефіциту (3,5% ВВП), наша влада має віднайти відповідні компенсатори.
Для їх формування, згідно з проектом меморандуму, має бути «збільшено дохідну частину бюджету на 2 млрд грн шляхом розширення податкової бази», а також ще на 2 млрд грн зменшено непріоритетні витрати.
При цьому в МВФ вимагають від Києва вказати конкретні заходи, яких буде з цією метою вжито. Більше того, ці заходи має бути затверджено Верховною Радою. Це - попередня умова, не виконавши яку, немає сенсу розраховувати на наступний транш.
За даними DT.UA, під час переговорів експерти МВФ пропонували українській стороні пошукати можливості розширення податкової бази (наприклад, за рахунок скорочення податкових пільг з ПДВ для села, друкованої продукції, проектів з енергозбереження тощо). А ще - подумати про відстрочку на рік запланованого зниження ставки податку на прибуток.
Кабмін, зі свого боку, сподівається генерувати велику частину необхідних додаткових надходжень (2 млрд грн), збільшивши рентні платежі за видобуток корисних копалин. А заощадити - за рахунок скорочення витрат Укравтодору, у результаті чого скоротяться держгарантії.
«Окрім того, для стримування накопичення боргів - і згідно з попередніми зобов'язаннями - у 2011 році ми встановимо обмеження для максимальної суми коштів на рекапіталізацію банків - включаючи субординовану позику одного з державних банків банку «Надра» - на рівні [13] млрд грн і для надання державних гарантій на рівні не більше 15 млрд грн (кількісний критерій ефективності)», - йдеться в тексті меморандуму.
Також уряд інформує МВФ, що для забезпечення коригування податково-бюджетної політики ним вже вжито таких заходів як коригування фонду оплати праці в бюджетному секторі, впровадження пенсійної та реалізація адміністративної реформи, посилення адресного спрямування і надання ресурсів на соціальний захист, зменшення обсягу субсидій державним підприємствам тощо.
Детальніше читайте у статті Юрія Сколотяного "Недопогоджене" у свіжому номері «Дзеркала тижня. Україна».