До другого читання в парламенті готується урядовий законопроєкт №7588, який передбачає, що управління трьома мільйонами гектарів державних земель сільгосппризначення повністю перейде в руки уряду.
Основне занепокоєння викликають наступні положення.
По-перше, законопроєкт передбачає вилучення, за рішенням уряду, землі у державних підприємств, установ чи організацій із подальшою їхньою передачею... іншим державним підприємствам. Причому законотворці не деталізують, кому ж саме Кабмін може одноосібним рішенням (неринково і, цілком можливо, корупційно) віддати землі. Жодних критеріїв, за якими уряд визначатиме, у кого забрати й кому передати сільгоспземлі, у проєкті також немає.
По-друге, чимало питань і до пропозиції подальшої передачі землю в оренду строком на 50 років. Особливо зважаючи на те, що мова про абсолютно непрозору передачу одноосібним рішенням уряду. При чому пропонується перетворити ДП, у яких є сільгоспділянки площею не менш як 100 га, на ТОВ. А землю, яка зараз у них у постійному користуванні, — здавати їм в оренду.
По-третє, укладення договору оренди землі здійснюватиметься «без прийняття рішення відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування». Що як мінімум вимагає ще й змін до Податкового кодексу, адже орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є однією з форм плати за землю, тобто місцевим податком.
Очевидно, що готується чи не найбільша земельна афера з можливих, яка дозволить в абсолютно непрозорий спосіб, рішенням украй несамостійного уряду, перерозподілити три мільйони гектарів сільгоспземель між «своїми» та за прийнятною для них ціною оренди, причому на наступні п’ятдесят років.
Навіщо владі ця схема читайте в тексті Юлії Самаєвої "Сюзерени з Банкової"