Частка продажу українських товарів у торговельних мережах країни впала нижче 60%. Девальвація могла б поліпшити ситуацію і зупинити зростання частки 3 у споживчому кошику українців, як це сталося в 2009 році, впевнені експерти. Однак досвід минулої девальвації показує, що ефект буде тимчасовим, і частка імпорту незабаром продовжить зростати.
Під натиском імпортної продукції частка українських товарів у роздрібних торгових мережах стає все меншою. Згідно з даними Держстату, за підсумками 2012 року частка продажу вітчизняних товарів склала 58,9%, знизившись за попередній рік відразу на три відсоткових пункти. Вітчизняні виробники скорочують свою присутність як в сегменті продовольчих товарів (з 87,2% до 86,3%), так і непродовольчих (з 47,2% до 41,9%). Це довгострокова тенденція, вступ до СОТ лише посилив її, пише "Коммерсант-Украина".
У минулому році найбільш значно зменшилася частка продажів українських текстильних товарів (з 42,7% до 34,2%), посуду (з 30,4% до 24,6%), макаронних виробів (з 79,3% до 75,5%), а також міцних спиртних напоїв (з 87,1% до 83,9%).
Найбільша частка вітчизняної продукції - у сегменті хлібобулочної продукції (97,6%) і м'ясопродуктів (95,1%). Однак і тут спостерігається поступове зниження - на 0,9 і 1,5 відсоткового пункту відповідно. Найменша частка місцевої продукції - в сегменті взуття (2,8%), телекомунікаційного обладнання (4,7%) та комп'ютерної техніки (1,2%). Української продукції стало більше лише в сегментах консервів (на 0,9 відсоткового пункту, до 73,3%), тютюнових виробів (на 1 відсотковий пункт, до 94,9%), книг, газет і журналів (на 1,5 відсоткового пункту, до 89%).
"Зростання імпорту - наслідок стабільного курсу гривні. Завдяки прив'язці національної валюти до долара на тлі послаблення інших валют імпорт збільшує свою присутність на українському ринку", - вважає аналітик Української аграрної асоціації Мар'ян Заблоцький.
За підсумками минулого року обсяг імпорту товарів в Україну склав 84,6 мільярда доларів, майже досягнувши показника 2008 року (85,56 мільярда доларів). "Без послаблення гривні вирішити цю проблему неможливо", - упевнений експерт.
Прийнята державна програма активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки передбачає політику імпортозаміщення та підвищення конкурентоспроможності економіки, але поки ніяких дієвих заходів щодо підтримки української продукції запропоновано не було. А заходи, які вже прийняті, не дали результату. Наприклад, з 2011 року діє нульова ставка податку на прибуток для підприємств легкої промисловості. І якщо у 2011 році частка продажів одягу вітчизняного виробництва зросла на 0,1 відсоткового пункту, то в минулому році - впала на 1,8 відсоткового пункту. (до 10,9%).
Тенденція поступового зниження частки продажів вітчизняної продукції спостерігається Держстатом з 2005 року, коли почали проводитися відповідні заміри. Сім років тому частка продажів української продукції становила 70,5%. Винятком став лише кризовий 2009 рік. Внаслідок різкої девальвації гривні частка продажу вітчизняної продукції зросла з 63,1% до 67,4%. При цьому, якщо у структурі продажу продовольчих товарів частка української продукції збільшилася лише на 0,2 відсоткового пункту (до 88,4%), то у структурі непродовольчих товарів - на 3,5 відсоткового пункту (до 54,7%). Втім, вже за два роки частка імпорту перевищила докризовий рівень і продовжила зростати.
Такі дані свідчать про те, що девальвація може дати лише короткостроковий ефект, впевнений економіст Олександр Охріменко.
"Можна розраховувати на поліпшення ситуації тільки в сегменті продовольчих товарів, однак там частка української продукції і так досить висока. Серед непродовольчих товарів часто відсутні вітчизняні аналоги, а тому попит на імпорт більше залежить від платоспроможності населення", - упевнений експерт.
Втім, за словами генерального директора Української торговельної асоціації Ігоря Кишка, в сегменті продовольчих товарів зростання імпорту вітчизняним виробникам не загрожує.
"Справді, частка української продукції становить близько 80%, і зростання імпорту пов'язане з відновленням попиту на таку продукцію після девальвації. Імпорт реагує на зміни попиту, при цьому він представлений товарами, або не мають українських аналогів, або знаходяться в різних цінових категоріях", - упевнений Кишко. !zn
Читайте також: