Українська економіка для залучення інвестицій, крім забезпечення надійного захисту приватної власності, гостро потребує суттєвого скорочення держвидатків. Згідно з оцінками Світового банку, оптимальна частка держвитрат в середньосвітовому вимірі складає 35-40% ВВП, для країн, що розвиваються, - 20-25%.
Про це в інтерв'ю для DT.UA сказав Анатолій Гальчинський, професор, колишній багаторічний президентський радник і екс-директор Національного інституту стратегічних досліджень. У той же час, за існуючими розрахунками, видатки зведеного бюджету в Україні разом з чистими витратами Пенсійного фонду становлять більше половини ВВП (2014 рік - 50,95%).
"За цим показником ми входимо в першу десятку країн світу: займаємо 114-е місце по розвитку економіки і 9-е - по держвидаткам. Цілковита аномалія. Ніколи не подумав би раніше, що таке можливо, - каже вчений. - Висновок зрозумілий: наша економіка не в змозі утримувати державу таких параметрів. Не шукайте інші причини багаторічної економічної стагнації, - вони фокусуються на цьому. І тим не менш, відповідні витрати з року в рік продовжують збільшуватися. Тільки в 2014 році держбюджет поглинав 33,4% ВВП, а в 2017-му - 36,3%. Про які ресурси прискореної економічної динаміки може йти мова?"
За його словами, істотне зростання військових витрат, що спостерігалося в останні роки, має компенсуватися адекватним скороченням бюджетних асигнувань інших сфер. Ми ж маємо протилежну ситуацію. У нас весь час з'являються нові управлінські структури з достатньо високими окладами їх співробітників. Але ж це додаткове навантаження на бюджет.
Вчений вважає, що судячи з останніх рішень уряду Гройсмана, фіскальне навантаження на економіку знижувати ніхто не збирається, приводячи в приклад неадекватну політику будівництва і ремонту доріг: "У проекті бюджету-2019 на фінансування дорожнього будівництва виділяється 56 мільярдів гривень. Це майже у вісім разів більше, ніж на розвиток АПК. Питаю: а де приватні інвестиції? У Китаї вам розкажуть, що одним із великих досягнень останніх років є упорядковані дороги. Серед них особливо виділяються споруджені за рахунок приватних інвестицій платні магістралі. Це типова картина і для країн Заходу - політика дорожнього будівництва фокусується в першу чергу на стимулюванні приватних інвестицій. У нас же збираються будувати дороги за рахунок бюджету, ігноруючи при цьому, що його масштаби майже на третину перевищують оптимальні для нинішнього етапу розвитку економіки параметри. Подібна ситуація типова і для ряду інших сфер бюджетного фінансування".
Детальніше про необхідність наявності у влади бачення розвитку країни читайте в матеріалі Юрія Сколотяного "Анатолій Гальчинський: "Влада без стратегії не може бути конструктивною"" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".