Українцям слід надати усю інформацію про формування тарифів на "комуналку" - експерт

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Українцям слід надати усю інформацію про формування тарифів на Українці мають право знати, звідки беруться тарифи © Андрій Товстиженко, DT.UA
Законодавство не містить механізмів відкриття структури тарифів, і це слід виправити, впевнена Ірина Запатріна.

В Україні необхідно побудувати сучасну модель відносин між Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, з одного боку, і населенням - з іншого, зокрема з питань формування тарифів на ринках природних монополій і насамперед у сфері енергетики та комунальних послуг.

Як пише у статті для DT.UA Ірина Запатріна, доктор економічних наук, професор, провідний науковий співробітник ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України", вирішення цього завдання важливе, зважаючи на зобов'язання нашої країни відповідно до Угоди про асоціацію з Євросоюзом та у зв'язку з приєднанням до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства.

Читайте також: Рада має намір заборонити тарифи на ЖКП нижче собівартості

Автор наводить дані аналізу, виконаного Радою європейських енергетичних регуляторів, який свідчить, що, як правило, національні регулюючі комісії забезпечують наявність у відкритому доступі такої інформації:

- структура роздрібних цін на енергоресурси та комунальні послуги для споживачів, включаючи побутових;

- порівняння цін на енергоресурси та комунальні послуги для споживачів, що надаються різними операторами, включаючи перелік найдешевших національних і місцевих постачальників енергоресурсів і запропоновані ними ціни на щоденній, щотижневій або щомісячній основі;

- огляд тенденцій щодо зміни цін на енергоресурси та комунальні послуги, включаючи прогнозовані зміни у структурі цін/тарифів;

- порівняння цін на енергоносії та комунальні послуги для кінцевих споживачів з їх аналогами у інших країнах світу;

- середні рахунки за енергоносії та комунальні послуги для споживачів різного розміру домогосподарств;

- частка тарифів на транспортування та розподіл/постачання у роздрібній ціні на газ та електроенергію для кінцевих споживачів;

- різні виді податків, що включаються до тарифу на енергоносії та комунальні послуги, тощо.

Зазначена інформація має бути оприлюднена у найбільш зручний для споживачів спосіб. Зазвичай її розміщують в Інтернеті.

В Україні, незважаючи на передбачене у коаліційній угоді законодавче відкриття структури тарифів на природний газ, електроенергію, теплову енергію, а також вимоги щодо відкритості діяльності Регулятора та оприлюднення інформації про зміну цін (тарифів) на товари/послуги у законах "Про природні монополії" та "Про доступ до публічної інформації", положення законодавства у цій сфері є неконкретизованими та не містять механізмів їх реалізації. "Спеціальними законами, що регулюють діяльність у сфері житлово-комунальних послуг та енергетики, взагалі не передбачено заходів обов'язкового характеру щодо ознайомлення споживачів із структурою тарифів та організації публічних обговорень з цього питання", - наголошує Запатріна.

На її думку, важливою для надання громадськості є на сьогодні, зокрема, така інформація:

- обґрунтування у доступній для сприйняття населенням формі методології формування тарифу;

- наявність інвестиційної складової та основні завдання програми, на виконання яких мають спрямовуватися відповідні інвестиції;

- порівняння цін для кінцевих споживачів з аналогічними цінами у зарубіжних країнах;

- середні рахунки для різного розміру господарств, що виставляються споживачам, які мають прилади обліку, та для тих, споживання енергоносіїв і комунальних послуг для яких розраховується за нормативами;

- обґрунтування нормативів споживання, у тому числі на конкретних прикладах.

Також доцільно оприлюднювати інформацію щодо обсягу та вартості природного газу різного походження, вартості його транспортування мережами та розподілу, рентних платежів та інших податків, що включаються до відповідного тарифу; методології формування оптового тарифу на електроенергію, а також обставин і підходів до перехресного субсидування між електроенергією, виробленою з різних джерел, і між різними видами діяльності (виробництво, транспортування та постачання електроенергії); щодо складових тарифу на централізоване опалення з урахуванням походження (централізовані чи індивідуальні системи опалення, використання нетрадиційних джерел енергії і т.ін.) тощо.

Детальніше читайте в статті Ірини Запатріної Кожен громадянин має право знати і справжню ціну на енергоресурси, і як формуються тарифи у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі