Карткові розрахунки стають все більш популярними в Україні. У 2012 році обсяг безготівкових операцій за допомогою платіжних карток досяг 71 млрд грн, повідомили в прес-службі Нацбанку. Це в 1,5 рази більше, ніж на рік раніше - 46,3 млрд грн. Втім, обсяг коштів, знятих через банкомати та каси банків, все ще набагато більший - 654 млрд грн (+23%).
Зростання безготівкових платежів сприяло встановленню торгових терміналів - тільки за 9 місяців у магазинах з'явилося 23,6 тис. нових пристроїв і тепер їх 118,3 тис. (у попередні три роки їхня кількість зростала на 6-18 тис. щороку). Паралельно збільшується і кількість користувачів платіжних карток, а також рівень їхніх доходів, пише "Коммерсант-Украина".
"Цьому сприяє і тарифна політика установ. Адже нерідко за зняття готівки необхідно платити комісію, особливо якщо кредитна картка", - говорить начальник управління маркетингу одного з банків Андрій Ясногородський.
За розрахунками "Банку Кредит Дніпро", середня сума безготівкових операцій не перевищує 300 грн, а зняття готівки - 900 грн. "ПриватБанк" говорить про більш істотну планку операцій - 480 грн, стверджуючи, що середня транзакція скоротилася на 80 грн.
За даними "Приватбанку" - найбільшого гравця ринку - найчастіше громадяни використовують картки у продуктових магазинах і супермаркетах - 51% операцій. Другу позицію посіло придбання побутової техніки, комп'ютерів і мобільних телефонів - 32%, третю - розрахунки на АЗС (5,6%). На інші операції, зокрема розваги, кафе, придбання одягу, взуття і ювелірних виробів, припало сумарно 11,4%.
Зростанню безготівкових розрахунків у перспективі має сприяти і технологія безконтактних платежів, яку просувають найбільші платіжні системи MasterCard - PayPass, а VISA - PayWave.
Учасники ринку вважають, що основним гальмом розвитку безготівкових розрахунків є тіньова економіка.
"Великі торговельні мережі, які декларують повний обсяг продажів, вже давно приймають до оплати платіжні картки і навіть активно беруть участь в кампаніях платіжних систем з популяризації цих операцій. А дрібним торговцям це невигідно - з метою зменшення оподаткування вони приховують частину обороту",- нарікає начальник відділу карткових продуктів "Банку Кіпру" Євген Жуков. Деякі покупки громадяни воліють робити на базарі, де немає можливості розрахуватися платіжними картками.
"До того ж часто спрацьовує психологічний аспект: зарплата отримана, а грошей в гаманці не додалося, тому важливо зняти хоча б частину суми",- відзначає заступник начальника управління роздрібного та малого бізнесу "Індустріалбанку" Костянтин Варнін.
Банкіри роблять ставку на мобільні платежі. "Інтернет-банкінг і мобільні програми - одні з найбільш швидко зростаючих за популярністю каналів банкінгу",- говорить керівник бізнесу по роботі з торговельними підприємствами Приватбанку Роман Негінський.
Крім того, розвиток безготівкових платежів продовжують стримувати стереотипи клієнтів. "Багато власників карток побоюються розраховуватися ними або просто не знають про таку можливість, вважаючи, що картка потрібна лише для отримання зарплати, - говорить начальник управління платіжних карток Банку "Національний кредит" Сергій Чернов.
Важливим аспектом є впровадження інновацій і цікавих програм лояльності, прив'язаних до безготівкових розрахунків картками, вважає директор департаменту продуктів для приватних клієнтів "Райффайзен Банку Аваль" Євген Дем'янов.
Серед програм лояльності найпопулярніші - бонуси, знижки і кешбек (повернення частини суми транзакції держателю картки).