Україна інтенсивно працює із західними партнерами щодо запровадження санкції проти окремих суден і судноплавних компаній, які Російська Федерація використовує для обходу західних санкцій під час торгівлі нафтою. Також йдеться про санкції проти тих юросіб, що займаються обслуговуванням та набором команди на судна, йдеться у розслідуванні РБК-Україна "Тіньовий флот. Як Росія обходить нафтові санкції Заходу та боротьба України з цим викликом".
Як розповів уповноважений президента з питань санаційної політики Владислав Власюк, Україна додатково веде діалоги з різними фінансовими установами, щоб вони підтверджували будь-які платежі, пов'язані з нафтою, тільки після ретельного комплаєнсу.
“Крім цього, враховуючи вік і стан "тіньового флоту”, – апелюємо до того, що це створює велику загрозу й для навколишнього середовища, тому багатьом береговим країнам це не подобається. Країни Балтії, Данія вже активно підтримують в цьому, будемо посилювати в цьому роботу", – говорить Власюк.
Напередодні президент України Володимир Зеленський запровадив нові санкції проти Росії. Під новими обмеженнями опинилися юридичні особи, що спеціалізуються на вантажних перевезеннях авіаційним й морським транспортом та виконували замовлення в інтересах російського військово-промислового комплексу. При цьому значну проблему для реалізації санкцій проти РФ становить "тіньовий флот", що дає змогу Росії торгувати нафтою в обхід обмежень.
Сьогодні Росія використовує близько 600 танкерів, що належить до категорії "тіньового флоту", розповів співзасновник та директор економічних програм Українського інституту майбутнього Анатолій Амелін. За словами уповноваженого президента з питань санаційної політики Владислава Власюка, завдяки танкерам Росія може заробляти на експорті нафти щонайменше 17-18 млрд на місяць.
За даними Bloomberg, зараз шість маловідомих компаній, у тому числі створених менш ніж рік тому, беруть участь в експорті з Росії близько 1,5 млн барелів нафти на день. Серед цих компаній три з Дубаї - Coral Energy, Nord Axis Ltd та QR Trading та дві з Гонконгу - Concept Oil Services та Bellatrix Energy.
Популярним способом перевезення нафти стала схема перевалки з судна на судно (STS), зокрема в Лаконській затоці Егейського моря. Вона дозволяє трейдерам змішувати російську нафту з іншими вантажами.
"Це особливість ринку морських перевезень й конвенції про вільне пересування у відкритому морі взагалі. Менший підсанкційний танкер виходить з порту Росії у відкрите море, в нейтральних водах перевантажується на більший танкер, який далі їде в порт й вивантажує продукції, приховуючи її походження й уникаючи санкцій", — поясняє Власюк.
Як зазначається в розслідуванні, по всьому світу з'являлися нові компанії, які призначені полегшити експорт російської нафти. Найбільше їх в Об'єднаних Арабських Еміратах (ОАЕ) і Гонконгу. Зокрема наприкінці серпня стало відомо, що після завершення викупу акцій менеджментом компанії Coral Energy Group оголосила про зміну назви на 2Rivers Group.
"У 2022-2023 роках Соral Energy фігурувала у публікаціях західних ЗМІ як один з найпотужніших операторів з продажу російських нафти і нафтопродуктів. За наявними даними компанія могла опинитись у полі зору відповідних органів США, що могло спричинити зміну акціонерів й назви трейдера", – йдеться у розслідуванні.
Нагадаємо, у липні Британія запровадила санкції проти 11 танкерів з «тіньового флоту» РФ. За даними агентства Reuters, санкції проти суден, включаючи «Залив Амурський» і СКФ «Печора», пов’язані з перевезенням нафти або нафтопродуктів з Росії до третіх країн. Зазначається, що судна ходять під прапорами Панами, Габону та Островів Кука.
Тоді ж Міністерство фінансів США запропонувало накласти санкції на «тіньовий флот» російських танкерів, але Білий дім висловив побоювання, що ці заходи можуть призвести до підвищення цін на бензин. На цей час під санкціями США перебувають 20 танкерів, які є частиною «тіньового флоту», що перевозять російську нафту за цінами, вищими за встановлену межу в $60 за барель. І у Мінфіні запропонували поширити санкції на решту флоту, що могло б обмежити їх продаж або навіть змусити вивести ці судна з експлуатації, повідомляє The New York Times. Однак економічні радники президента у Білому домі занепокоєні, що такі дії можуть спровокувати зростання цін на бензин у США, що, своєю чергою, може негативно вплинути на передвиборчу кампанію кандидатки у президенти Камали Гарріс.