Україна завершує розробку схеми співпраці з міжнародними страховиками для страхування зернових суден, які прямують до та з чорноморських портів, аби мати можливість запустити експорт зерна морем, повідомив спеціальний радник міністра економіки України з питань інвестицій, інновацій та страхування воєнних ризиків Олександр Грибан.
У коментарі Financial Times сказав, що угода «наразі розробляється та активно обговорюється» між профільними міністерствами, а також місцевими банками та міжнародними страховими групами, включаючи Lloyd's of London.
За його словами, схему можна буде запровадити вже наступного місяця, і вона може передбачати страхування від п’яти до 30 кораблів, які йтимуть українськими водами.
«Це залежить від того, як буде працювати структура і яким буде рівень розподілу ризиків між урядом і приватними страховими компаніями», — сказав Грибан.
Минулого тижня контейнеровоз Joseph Schulte залишив порт Одеси вперше з лютого 2022 року і став першим судном, яке вийшло з українського порту після виходу Росії із зернової угоди.
“Українські чиновники вважають, що їхні ракети можуть захистити коридор в межах 100 морських миль від узбережжя. Але, враховуючи військові ризики, доступне страхування було б важливим для відновлення діяльності комерційного судноплавства в будь-якому значному масштабі”, - зазначає видання.
Зараз консультування Києву на безоплатній основі надає група професійних послуг Marsh McLennan, до складу якої входять консалтингова компанія Oliver Wyman і найбільший у світі страховий брокер Marsh.
Керівник відділу морських перевезень, вантажів і логістики Marsh Маркус Бейкер сказав, що «державно-приватне партнерство зі страховиками, які працюють у тандемі з українським урядом, додасть більшої впевненості судновласникам, аби ті змогли повернутися до доставки українського зерна по всьому світу тим, країни, які цього потребують найбільше».
Деталі страхової угоди ще не відомі, але учасники обговорення сказали, що схема буде спрямована на покриття пошкоджень суден, які заходять і виходять з українських портів, і ризики можуть бути розподілені між страховиками та місцевим державним банком.
Зокрема, за словами одного із джерел, банк може надати акредитив як забезпечення. Грибан сказав, що державна частка ризику, ймовірно, буде забезпечена Державним дорожнім фондом країни, який був створений для ремонту українських доріг і фінансується за рахунок податку на продаж пального.
Після виходу Росії із зернової угоди страховики, які зазнали мільярдних збитків від війни, наполягали на певній формі розподілу ризиків як умови більшого впливу на зону конфлікту.
У Lloyd's заявили, що угоди про продовження експорту сільськогосподарської продукції з України є «вирішальними для усунення ризиків для глобальної продовольчої безпеки», і що вони продовжують працювати над полегшенням поставок зерна.
Україна уже чітко дала зрозуміти, що удари Росії по наших портах і цивільних об’єктах не залишаться безкарними. Західні економічні санкції не несуть належного ефекту, політичний та дипломатичний тиск на Москву давно не дає жодного результату, тому Київ має діяти за максимально жорстким сценарієм перенесення бойових дій на територію ворога та на морські простори. Про це пише Михайло Гончар в статті «Морські дрони: ЗСУ запроваджують справжні санкції проти Росії».