У ВР знову пропонують змінити правила оціночних послуг: які приховані наміри можуть стояти за законопроєктом №7386

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
У ВР знову пропонують змінити правила оціночних послуг: які приховані наміри можуть стояти за законопроєктом №7386 © Фото з відкритих джерел
Існують побоювання, що під шумок війни депутати намагаються проштовхнути чергову схему на цьому аж надто привабливому для корупціонерів ринку.

У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №7386 про внесення змін до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", яким вчергове пропонується змінити правила гри на ринку оціночних послуг. Попри те, що законопроєкт зареєстровано ще 17 травня, до сьогодні сайт Верховної Ради не дає можливості ознайомитися з його змістом.

Водночас, існують побоювання, що під шумок війни депутати намагаються проштовхнути чергову схему на цьому аж надто привабливому для корупціонерів ринку. Про це у статті для ZN.UA пише член Ради з матеріальних активів Міжнародного комітету зі Стандартів оцінки (IVSC), Президент фірми IRE (Ukraine) LLC та Партнер “Томас & Сімонова” Людмила Сімонова, яка мала змогу ознайомитися з текстом проєкту.

"Запропоновані новації жодного впливу на підвищення якості оцінки та оціночних звітів не матимуть", - вважає експерт після вивчення закнодавчої ініціативи.

Людмила Сімонова звертає увагу на ряд положень проєкту, які вказують на те, що відбувається спроба повернути корупційні схеми, які "довго й нудно скасовували". А також - на спроби отримати додаткові доходи від сфери оцінки, звичайно, коштом громадян та інших користувачів послуг оцінювачів.

Так, законопроєкт пропонує реєструвати всі звіти з оцінки державного та комунального майна або майна, в якому є частка держави, в базі звітів Фонду державного майна України (ФДМУ). При цьому не зазначено, чи буде ця реєстрація безплатною або ж ми знову повернемося в часи скандальної корупційної схеми, про яку ZN.UA писало неодноразово. Майже один мільйон гривень у день це коштувало платникам податків.

Але найцікавішим є розділ, що стосується професійної підготовки оцінювачів, бо має найбільше новацій.

Перш за все мова про монополізацію процедур навчання, бо Фонд має намір створити власний навчальний центр. Якщо в цій галузі на сьогодні є конкуренція між навчальними центрами, то законопроєкт пропонує зробити крок назад і усунути будь-яку конкуренцію.

Головна новація у навчанні — це зміна назв існуючих спеціалізацій на нові.

"Це призведе до того, що всі оцінювачі муситимуть пройти перенавчання та скласти іспити тому самому навчальному центру при Фонді. Уявляєте, який це буде заробіток? Близько 10 тисяч спеціалістів і не менш як 5 тис. грн за кожного. Це ж майже 50 мільйонів! І це хочуть зібрати з людей, які ледь виживають під час або після війни. І з людей, які давно опанували професію і розбираються в ній набагато краще за вчителів Фонду", - пише Людмила Сімонова.

Окрім того, майже всі будуть змушені заново проходити процедури внесення даних про їхні кваліфікаційні сертифікати до нових реєстрів.

"Зауважте, всі ці забаганки з боку держави в результаті позначаться на вартості послуг оцінювачів. Адже останні будуть змушені перекласти свої додаткові витрати на пересічного замовника оціночних послуг", - звертає увагу експерт.

Ще однією новацією є визнання на території України іноземних кваліфікаційних свідоцтв.

"Важливо розуміти, що у світі немає такої практики визнання кваліфікаційних сертифікатів іншою державою, держави взагалі не опікуються кваліфікаційними свідоцтвами, ними займаються університети або професійні громадські організації з оцінки. Підтвердження, яке вимагається в законопроєкті, — це, швидше, просто корупційна схема, при якій Фонд вирішуватиме, кому підтвердити, а кому ні. Всі можуть чудово уявити собі ці процедури "підтвердження"", - наголошує Людмила Сімонова.

Також, експерт звертає увагу на фактично демагогічні норми законопроєкту. Наприклад ті, які пропонують "впровадження міжнародних стандартів оцінки", хоча національні стандарти й так розроблялися саме на базі міжнародних.

Також, нічим іншим, як піаром Фонду держмайна (Людмила Сімонова припускає, що саме ФДМУ стоїть за розробкою цього законопроєкту), є пояснення розробників, що у суб'єктів господарювання є якісь перешкоди для набуття прав на провадження оціночної діяльності, а тому її потрібно спрощувати.

"Проте попередні розробники закону про оцінку майна прописали дуже простий механізм отримання свідоцтва суб'єкта оціночної діяльності, тому такі заяви є нічим іншим, як піаром Фонду, і ніякого спрощення немає, бо не було складнощів", - наголошує експерт.

Людмила Сімонова зазначає, що вад законопроєкту так багато, що в такому вигляді документ ані розглядати, ані приймати не можна.

Лише одна деталь — впровадження законопроєкту потребує державних коштів, про що не говорять автори. Перш за все, за чий рахунок буде "банкет" зі створення навчального центру ФДМ? Не кажучи вже про переробку всіх реєстрів і сертифікацію навчальних центрів, про що йдеться в прикінцевих положеннях. 

"Підвищення якості звітів лежить зовсім в іншій площині, яку відпрацьовано у провідних американських та європейських оціночних асоціаціях. Проте це для Фонду, як видно із законопроєкту, не цікаво", - наголошує експерт.

Про нововведення, які депутати планують розглядати під "шумок війни", детальніше читайте у статті Людмили Сімонової - "Знову повернення до корупційної схеми для угод купівлі-продажу нерухомості?".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі