Ідеологія, закладена у пропозиціях Кодексу розвитку, - це фіскально-відповідальна лібералізація, з першочерговим усуненням можливостей для корупції та інших зловживань. При цьому, однак, розробники не намагалися герметично закрити найменші шпаринки будь-якою ціною, - практика свідчить, що такий підхід не виправдовує себе: мало того що зростають непродуктивні витрати (і держави, і платників) на адміністрування, та ще й розширюються корупційні можливості, а зусилля з протидії ухилянню від оподаткування не просто розпорошуються, а й свідомо фокусуються на другорядних "схемах", аби відвернути увагу від менш помітних, проте багаторазово масштабніших.
Про це у своїй статті для DT.UA пише Володимир Дубровський, старший економіст CASE Україна, член Несторівської групи. Так, за його словами, близько півтори тисячі податкових інспекторів займаються перевірками нарахування прибутку для цілей оподаткування - з мізерним результатом 0,4% від сплаченого податку (для порівняння, в середньому по ОЕСР - 10,7%, переважно за рахунок великого бізнесу). Тим часом тільки через трансфертне ціноутворення до офшорів щорічно перекачується (без сплати податку на прибуток) з десяток мільярдів доларів, - а займаються його контролем лише десятків два фахівців, знову-таки - з мізерними результатами: аж 19 перевірок за весь 2018 р., за результатами яких донараховно аж 632 млн грн податку на прибуток.
"Заміна податку на прибуток оподаткуванням виведення капіталів з бізнесу (ПнВК) дозволила б звільнити переважну частину бізнесу від обтяжливих та корупційних перевірок, натомість зосередивши зусилля саме на найбільш ризикованих видах операцій - великомасштабних зовнішньоекономічних. Ризики різкого зменшення бюджетних надходжень упродовж перших двох-трьох років після впровадження такої реформи планується компенсувати за рахунок авансового внеску, який потім зараховуватиметься з розстрочкою. Адже метою саме цієї реформи не є послаблення податкового тиску, - вона потрібна насамперед для того, аби позбавити бізнес корупційного тиску, а нових податківців, яких має створити "перезавантаження" ДПС, - інструментів для його створення", - зазначає експерт.
Докладніше про необхідність коригування системи оподаткування читайте у статті Володимира Дубровського "Податки, що дозволять розвиватися" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".