Половина ринку пального належить операторам із правильною «податковою» орієнтацією, тому вони змушені включати нові податки в ціни та реагувати на зміни зовнішньої кон’юнктури. Про це пише у своїй статті для ZN.UA пише Сергей Куюн, директор ООО «Консалтинговая группа А-95», - «Знову 50+. Чи зростатимуть ціни на пальне?».
За його словами, з початку зростання 14 червня станом на 29 серпня оптові ціни на бензин А-95 підвищилися на 13 грн/л (з 34,25 до 47,25 грн/л), на дизпаливо — на 13,25 грн/л (з 33,50 до 46,75 грн/л).
«Динаміка цін цілком відповідає чинникам, які викликали їхнє зростання. Так, податкове навантаження на бензин збільшилося приблизно на 11 грн/л, митна вартість за зазначений період — на 82 дол./тонна, або на 2,7 грн/л (із ПДВ). Для дизпалива податкове навантаження зросло на 7,5 грн/л, а митна вартість — на 150 дол./тонн, або 5,5 грн/л», - додав він.
Зміни на оптовому ринку найбільш показові, оскільки через фактичну відсутність запасів цей ринок оперативно реагує на зміну кон’юнктури. Своєю чергою роздрібні ціни змінюються повільніше, причому як на підйомі, так і на падінні через наявність запасів і не завжди чесну конкуренцію з боку «гравців-оптимізаторів». Маючи за рахунок несплати податків меншу собівартість нафтопродукту й слабку прив’язку до світових котирувань через «внутрішнє виробництво», періоди зростання цін вони використовують для збільшення реалізації.
«Отже, з початку зростання на початку липня роздрібні ціни на бензин додали 8,12 грн/л (до 52,91 грн/л), на дизпаливо — 9,16 грн/л (до 52,49 грн/л). Відповідно, відставання АЗС від опту становить по бензину А-95 на 29 серпня 4,88 грн/л, на ДП — понад 4 грн/л», - констатує Куюн.
Крім того, протягом січня—травня 2023 року спред між оптом і роздробом становив 9,7–9,8 грн/л, наразі майже удвічі менше. За великим рахунком, цей показник можна приймати як індикатор роздрібної націнки.
«При цьому навряд чи наявне відставання роздрібних цін на 4–5 грн/л повною мірою описує потенціал для подальшого зростання. Вочевидь новий ціновий рівень і близькість неприємної позначки у 60 грн/л призведуть до скорочення націнки АЗС на 2–3 грн/л. Відповідно, ймовірний потенціал подорожчання роздробу становить не більш як 2 грн/л. На це також вказує значне скорочення маржі у невеличких мереж АЗС», - дадав він.
З іншими матеріалами автора можна ознайомитись за посиланням.