Українська сторона успішно пройшла перший перегляд програми МВФ, і практично немає сумнівів, що незабаром отримає другий транш. Однак реалізація найближчих структурних маяків (інфографіка), передбачених на кінець червня — початок липня 2023 року, виглядає вже не так оптимістично. Про це пише Вячеслав Курило, аналітик політики і даних Інституту аналітики та адвокації, у своєму матеріалі для ZN.UA - "Співпрацю з МВФ ледь почали, а вже ризикуємо проштрафитися".
Найбільші занепокоєння стосуються ухвалення законопроєкту №8401 про податкову політику (скасування 2-відсоткового оподаткування для ФОПів). Депутати подали до відповідного законопроєкту 1900 поправок. Тому навряд чи варто очікувати, що структурний маяк буде виконано вчасно, тобто до 1 липня 2023 року. З огляду на те, що більш як половину всіх поправок внесла фракція «Батьківщина», а також на статистику, що наразі на кожну сторінку тексту закону припадає понад 350 поправок, є підозри у відвертому саботуванні законодавчого процесу окремою політичною силою. На жаль, це ставить під питання злагоджену роботу парламенту над виконанням програми МВФ як таку. Не лише зараз, а й у подальшому.
Також викликає занепокоєння передачі акцій Оператора ГТС Міністерству енергетики. Урядовий законопроєкт із цього питання був відхилений, тож основну увагу наразі прикуто до альтернативного законопроєкту, який 10 червня було відправлено на доопрацювання. Структурний маяк має бути виконаний до кінця липня 2023 року. Тож наче і час, щоб своєчасно реалізувати це завдання, ще є. Але робота над законопроєктом, який вирішив би проблему, не викликаючи додаткових питань і критики, далека від фінішної прямої.
Відновлення подання декларацій держслужбовцями — це ще один структурний маяк, який викликає певні побоювання щодо його своєчасного виконання. Здавалося б, відповідний законопроєкт був поданий до парламенту ще у вересні минулого року, але так і не був розглянутий (попри рекомендацію профільного комітету про розгляд). У квітні 2023 року НАЗК заявило про готовність до виконання умови МВФ щодо відновлення декларування та наголосило на необхідності якнайшвидшого ухвалення законопроєкту.
Втім, питання виявилося надто чутливим, і заклики НАЗК не були почуті депутатським корпусом. Натомість у травні з'явилася інформація про те, що ВРУ готує новий законопроєкт про відновлення декларування. Сумнівів щодо того, що парламентарії представлять варіант, який не спотворить суті змін і влаштує НАЗК, а з ним — і МВФ, чимало.