Про це на сторінках Financial Times пише заступник декана Єльської школи менеджменту Девід Бах, додаючи, що більшість корпоративних скандалів стаються через недбалість і значно рідше через навмисне шахрайство.
Енергетична компанія Enron була одним зі світових лідерів з виробництва електроенергії і природного газу. Однак потім з'ясувалося, що вона систематично фальсифікувала свою фінансову звітність і навмисне ошукувала своїх інвесторів, клієнтів і співробітників. Цей випадок став головним прикладом корпоративного шахрайства, який вивчають у бізнес-школах по всьому світу.
Однак є принаймні сім причин вважати, що скандал Volkswagen призведе до значно гірших наслідків і стане новим хрестоматійним прикладом. По-перше, шахрайство Enron знищило заощадження тисяч людей, а Volkswagen причетний до шкоди здоров'ю мільйонів. Високий рівень викидів оксиду азоту і обладнання, яке приховує дані про шкідливі гази, становить небезпеку для здоров'я людей, а особливо дітей з захворюваннями дихальних шляхів.
По-друге, з подачі Volkswagen європейські автомобільні виробники просували в урядах ідею підтримки переходу на дизельні двигуни, щоб скоротити викиди оксидів карбону, які шкодять довкіллю. Якщо на ринку США, де регулятори виявили шахрайство німецької компанії, дизельні автомобілі становлять лише 5%, то в Європі цей показник сягає 50%. І європейське панування дизеля сталося саме завдяки урядовій підтримці такої ініціативи.
Виконавчий директор Enron змушував співробітників купувати акції компанії. Але нинішня ситуація в Європі виглядає так, якби уряд США пропонував американцям податкові пільги в обмін на купівлю акцій Enron, щоб підтримати цінні папери компанії, випущені на основі фальшивих показників.
По-третє, сума штрафів і позовів Volkswagen в усіх відношеннях сильно перевищує ту, яку довелося сплатити Enron. Національна Агенція захисту довкілля США вимагає від німецького автомобільного виробника 18 мільярдів доларів. А ще треба врахувати той факт, що в усіх 50 штатах проти Volkswagen позиваються власники авто і дилери. Тож сума буде чимала.
Жодний суд в США не буде м'яким до іноземного виробника, який заявив про свою технологію "чистого дизеля", але насправді його автомобілі викидають в атмосферу у 40 разів більше шкідливих газів, ніж допускають норми. І це експерти нічого не сказали про шкоду для американських дітей, які хворіють на астму. Так, у випадку США йдеться лише шахрайство в 5%-му сегменті автомобільного ринку. Але в Південній Кореї теж почали розслідування проти Volkswagen. Тож вчинок компанії можна вважати великим міжнародним шахрайством.
По-четверте, Enron був знищений після того, як стало відомо про його обман і його рахунки були спустошені. Volkswagen може чекати така ж доля попри те, що фінансово компанія здорова. Обвал на фондових біржах акцій німецького автовиробника тільки-но почалися.
І якщо Enron був молодою компанією, то Volkswagen може похвалитися 78-річною історією і своєю ключовою роллю у промисловості Німеччини.
По-п'яте, саме тому, що Volkswagen займає ключову позицію в німецькій авто індустрії, скандал може вдарити по міжнародному іміджу країни. Роками Mercedes, BMW, Audi і Volkswagen вписували німецькі салогани в свою англомовну рекламу, щоб показати своє відношення до славетної німецької якості. Варто чекати, що скоро більше не буде ніяких "Das Auto" і "Vorsprung durch Technik" на білбордах, оскільки це значення виразу "німецька якість" втратить цінність.
У випадку Enron більшості американських компаній було легко дистанціюватися від скандального енергетичного партнера. Але німецькій промисловості буде тяжче відхреститися від зв'язків з Volkswagen.
Шоста причина полягає в тому, що європейські і азійські виробники роками налагоджували виробництво машин з дизельними двигунами. Тепер ця робота може виявитися марною, оскільки через німецький скандал може зробити дизель "брудною технологією" і буде дуже тяжко змінити цю точку зору. Це поставить під загрозу сотні тисяч робочих місць і підірве екологічні політики країн, націлені на скорочення викидів.
І сьома причина, можливо, найважливіша. Якщо Enron заплямував професію бухгалтера своїм шахрайством, то Volkswagen надовго поставив під сумнів твердження тих. Хто намагається довести, що технології і інженерія можуть забезпечити більшу екологічну стійкість.
"Чистий дизель" тепер схожий на таку ж брехню, як і "чисте вугілля". Volkswagen підірвав зусилля компаній по всьому світу з розробки екологічних рішень. Таким чином німецька компанія допомогла цинікам в той час, коли підходи бізнесу до порятунку планети найбільше потрібні.
Тим часом інвестори компанії почали зазнавати збитків разом з німецьким автовиробником. Катар втратив 4,8 мільярдів доларів через скандал навколо Volkswagen. Минулого тижня глава Volkswagen Мартін Вінтеркорн, щодо якого розпочато розслідування, оголосив про відхід у відставку у зв'язку зі скандалом.
Видання Newsweek писало, що Volkswagen загрожує економіці Німеччини більше, ніж криза в Греції. У минулому році Volkswagen продала 600 тисяч автомобілів у США. Це принесло компанії близько 6% від глобального доходу в розмірі 9,6 мільярдів доларів. Американський регулятор збирається оштрафувати компанію на 18 мільярдів доларів. Всього на рахунках компанії є 24 мільярди доларів, тому після сплати штрафу їй доведеться провести скорочення.