До того ж, компанії доведеться сплатити величезні суми штрафів, стратегія німецького виробника авто для ринку США повністю зруйнована, репутація зіпсована, а президенту Volkswagen довелося піти у відставку після шести років на чолі компанії.
Про це пише The Economist, додаючи, що в Німеччині шоковані скандалом, який спалахнув навколо одного з найбільших роботодавців країни. Міністр довкілля ФРН Барбара Хендрікс вже неодноразово заявляла, що вона "невимовно вражена" ситуацією, яка на додачу ще й розв'язала руки партії "Зелених". Політична сила почала звинувачувати уряд у замовчуванні порушень Volkswagen за рік до парламентських виборів.
А на тлі корупційного скандалу з FIFA з'являється враження, що Америка пильно стежить за законністю і справедливістю там, де Європа вчиняє порушення. Є й інші побоювання. Віце-канцлер Німеччини і міністр економіки Зігмар Габріель заявив про свої надії, що скандал не нашкодить іміджу всього, що експортує Німеччина. І на світових ринках і далі будуть розглядати напис "Зроблено в Німеччині" як гарантію якості і надійності. Хоча левова частка цієї репутації опирається якраз на німецький автопром. До того ж на автомобільні компанії працює напряму чи опосередковано кожен сьомий працездатний німець. А Volkswagen лишається лідером серед виробників популярних у всьому світі німецьких марок автомобілів.
Компанії побоюються, що зазнають "колективного покарання" через порушення Volkswagen. Також, загрожуючи німецькому автомобільному експорту, скандал ставить під сумнів майбутнє розробок видатного німецького інженера Рудольфа Дизеля. Його двигуни більш продуктивні, ніж ті, в яких використовуються свічки запалювання. Дизельний двигун більш економічний у витратах палива і скорочує викиди шкідливих газів в атмосферу. Це дозволило автомобілям з таким двигуном заполонити більше половини європейського ринку.
Однак, як виявилося, при більш високих температурах дизельний двигун викидає в атмосферу більше оксидів натрію. Звісно, ці викиди все одно нижчі, ніж виділення оксидів вуглецю при спалюванні бензину, і менше шкодить довкіллю. Однак, оксиди натрію негативно вливають на людські легені і рослини. Тож скандал може підживити роздуми про те, щоб відмовитися від дизеля взагалі.
Американські стандарти щодо оксидів нітрогену вищі, ніж в Європі. У японських компаній Mazda і Honda, які теж виробляють дизельні двигуни, постійні проблеми з відповідністю стандартам США. Volkswagen доклав великих зусиль, що переконати американців у тому, що дизель може бути чистим і екологічним. Тепер ці старання повністю зруйновані. І якщо виявиться, що викиди оксиду азоту не відповідає і більш м'яким вимогам Європи, тоді майбутнє всіх дизельних авто в світі буде дуже невтішним.
Видання нагадує, що американське Міністерство юстиції США може оштрафувати Volkswagen на 18 мільярдів доларів, що завдало б нищівного удару по компанії і змусило б її звільняти працівників. Однак досвід вказує на те, що зазвичай такі справи завершуються менш суворим покаранням. General Motors роками ігнорує проблему із замками запалювання, яка коштувала життя 124 людей. За це американського виробника оштрафували на 900 мільйонів доларів, які він сплатив на початку вересня. В 2014 році Toyota заплатила 1,2 мільярди доларів через кримінальну справу за поломки і системі подачі пального, через які довелося відкликати 8,1 мільйонів авто.
Але штрафи – не єдині фінансові витрати, які загрожують виробнику машин. Ще буде хвиля окремих позовів власників автомобілів, як це сталося з Porsche. 22 вересня Volkswagen оголосив про виділення 7,3 мільярдів доларів на погашення збитків через скандал. Але цієї суми навряд чи вистачить. На сьогодні вартість компанії скоротилася на 26 мільярдів євро.
Але це ще не всі фінансові втрати. Німецька компанія також продає машини в кредит дилерам і напряму покупцям. Фактично Volkswagen проводить банківські операції власними силами. За останні десять років така активність компанії збільшила такі депозитні активи вдвічі. Скандал шкодить такій активності.
Попередні кризи свідчать про те, що фінансове крило промислових компаній було дуже крихким. Після катастрофи на платформі Deepwater Horizon торгівля нафтовими дривативами BP обвалилися вдвічі за довгостроковими контрактами. А колишнє фінансове крило General Motors GMAC потребувало серйозної фінансової підтримки у 2009 році.
Активи Volkswagen станом на червень складали 164 мільярди євро, що дорівнює становищу американської GMAC шість років тому. І, схоже, німецька компанія дуже залежна від короткострокових боргів і вкладень, які забезпечують їй рефінансування.
В сукупності виробничий і фінансових сектор Volkswagen обслуговують бонди на 67 мільярдів євро. Через скандал власники цього боргу можуть, грубо кажучи, почати вимагати виплат впродовж наступних 12 місяців. Якщо це станеться, у німецької компанії будуть серйозні проблеми, оскільки готівкою у її розпорядженні є лише 33 мільярди євро. Уряду Німеччини доведеться провести значні вливання, щоб підтримати компанію, 20% якої належить федеральній землі Нижня Саксонія.
Раніше видання Newsweek писало, що Volkswagen загрожує економіці Німеччини більше, ніж криза в Греції. В минулому році Volkswagen продала 600 тисяч автомобілів у США. Це принесло компанії близько 6% від глобального доходу в розмірі 9,6 мільярдів доларів. Американський регулятор збирається оштрафувати компанію на 18 мільярдів доларів. Всього на рахунках компанії є 24 мільярди доларів, тож після сплати штрафу їй доведеться провести скорочення.
Німецький уряд також побоюється, що інші автовиробники Daimler і BMW можуть також постраждати від скандалу з Volkswagen. І за кілька днів після початку скандалу так і сталося. Акції BMW впали через скандал навколо автопромисловості Німеччини. Хоча в BMW заперечують, що підтасовували результати тестів за допомогою додаткового обладнання, і вимагають від організації пояснень, чому і коли були проведені перевірки їхньої продукції. В цей же час, на торгах у Франкфурті вартість акцій автовиробника впали до 72,05 євро, що на 9,7% менше.
Нагадаємо, що минулого тижня Volkswagen зізнався у махінаціях на європейському ринку. Концерн також висловив готовність до співпраці з владою на час розслідування.