Різні товари в Росії продовжують зростати в ціні. Тільки автомобілі за кілька місяців подорожчали вдвічі. Оскільки через західні санкції суттєво подорожчала і продовжує дорожчати логістика, а повністю локалізованих товарів (без перевезень та витрат на логістику) у Росії практично немає.
Загалом імпорт залежить від курсу валюти та логістики.
Які зараз проблеми з логістикою в РФ?
- Як відомо, Євросоюз перестав пропускати автоперевізників, зареєстрованих у РФ. Оскільки у квітні ЄС у рамках п'ятого санкційного пакету заборонив російським вантажоперевізникам возити вантажі автошляхами Європи (за винятком поставок російських нафти, газу, добрив, низки промислових металів, продовольства та медикаментів).
«Перевізників просто не пускають. Лише тому, що вони російські. Це справжнісінький расизм, за національною ознакою, тому ми й говоримо, що йде економічна війна», — розповів перший заступник голови Федеральної митної служби (ФМС) Руслан Давидов.
Виходить, що попит на перевезення високий, а пропозиція знижується. Логічно, що ціни на перевезення при цьому зростають.
- Також п'ятим санкційним пакетом ЄС заборонив російським торговим судам заходити до європейських портів.
Як результат, логістичні ланцюжки стають, так би мовити, мультимодальними : вантажі возять авто- та залізничним транспортом, а це дорожче, ніж просто морем.
- Крім того, нагадаємо, що понад 30 країн запровадили заборону на виконання польотів авіаперевізників із Росії. Після цього РФ також закрила небо для літаків із 36 країн. Це вдарило не лише по туристичній галузі, а й по ринку перевезень.
- В результаті у постачальників ускладнилися ланцюжки поставок (вони знаходять нові шляхи доставки, але вони довші за часом). При цьому подовжується цикл обігу грошей, що відбивається на ціні продукції.
До речі, активізувалося перевезення вантажів через східні та південні кордони Росії, зокрема Китай, Казахстан, через Кавказ. «Зокрема, приріст у вантажах, що переміщуються, спостерігається на азербайджанському кордоні. І я думаю, що надалі товаропотік там ще зростатиме», - сказав Давидов.
- Постачальники змінюють умови відвантаження. Якщо раніше давали значні відстрочки до 14-30 днів, то тепер відстрочки зменшують або переводять на передоплату. Це також відбивається на ціні продукції.
- Вдвічі зросла середня вартість автомобілів як зарубіжного, так і вітчизняного виробництва, а також комплектуючих. Зросли ціни на утримання та ремонт автопарку. Ці витрати перевізники враховують у вартість своїх послуг.
Дорожчають не лише імпортні перевезення, а й територією Росії. Зокрема уряд затвердив зростання залізничних тарифів на 11% з 1 червня.
Експерти очікують збільшення відпускних ціни товари на внутрішньому ринку РФ, залежно від товару, від 8 до 30%. Якщо росіяни почнуть економити і відмовлятися від імпортного, то РФ ввозитимуть лише дорогі товари, оскільки у разі перевезення буде економічно рентабельними.
Нагадаємо, що в ЄС сьогодні, 31 травня, узгодили часткове нафтове ембарго для Росії та відключення Ощадбанку від SWIFT.