У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №7466-2, який передбачає збільшення вартості розмитнення автомобілів до 8 разів. Наразі документ, поданий “Слугами народу” на чолі з нардепом Мар'яном Заблоцьким, розглядається у профільному комітеті.
Документом пропонується підвищити коефіцієнт ексклюзивності для розмитнення елітних автомобілів до "8".
Такими, відповідно до законопроєкту, вважатимуться машини, що підпадають під сплату щорічного транспортного податку. Список таких авто щороку публікує Мінекономіки. На практиці це транспортні засоби віком до 5 років вартістю до 2,437 млн гривень.
На думку авторів документа, 8-кратне підвищення податків на елітні автомобілі частково компенсує соціальну несправедливість, закладену в запропонованій формулі розмитнення.
По суті законопроєкт є альтернативним до кабмінівського.
Проте Фахівці Інституту дослідження автомобільного ринку проаналізували даний законопроєкт та спрогнозували, що хоча ймовірність схвалення проєкту окремим документом - низька, але пропоновану норму можуть частково врахувати під час розгляду основного законопроєкту в комітеті.
Нагадаємо, законопроєкт Кабінету міністрів № 7466 від 15.06.2022 передбачає можливість розмитнити автомобіль у смартфоні онлайн, без вимоги відвідування установ та організацій. Достатньо буде ввести VIN-код автомобіля та завантажити копії документів, і платежі будуть нараховані автоматично, за сталою формулою. На розмір єдиного платежу впливатимуть лише технічні характеристики авто. Сертифікація стає необов’язковою, поставити машину на облік можна буде також в додатку "Дія".
Переваги: зниження рівня бюрократії, зручність та швидкість. Рівні умови для роботи бізнесу та прогнозованість платежів. Ліквідація корупційних схем із визначення митної вартості. Скасування збору до пенсійного фонду та акцизу на ввезення електромобілів.
Недоліки: формула нарахування податків містить соціальну несправедливість, коли за ввезення новіших та дорожчих авто доведеться платити 5-10% від вартості, а при імпорті старіших та дешевших — понад 60%. Окрім цього, деякі положення суперечать нормам та вимогам законодавства Євросоюзу.
Ризики: дієвим закон буде виключно у поєднанні зі справедливою формулою нарахування митних платежів. У разі, якщо ухвалені ставки будуть високими на найбільш популярний сегмент вживаних авто (вартістю до $8 тисяч), вплив на авторинок буде мінімальний, бо об’єми імпорту будуть незначними.
Імовірність ухвалення: висока. Концепт «розмитнення авто в смартфоні» має всі шанси стати реальним механізмом. Реалізовує його Міністерство цифрової трансформації, систему підтримує Президент, а отже є політична воля на ухвалення законопроєкту.
Окрім того, є ймовірність ухвалення законопроєкту №7466-1 від 30.06.2022. Ініціатори: Ковальчук Олександр, Гетманцев Данило.
Основні зміни стосуються формули нарахування митних платежів. Вартість розмитнення для фізичних осіб і юридичних осіб пропонують зробити різною. Так, за розмитнення машин віком понад 3 роки фірмам доведеться платити більше.
Переваги: цінним є уточнення, що поняття митної вартості для авто скасовується до кінця 2027 року або вступу України до Євросоюзу. Адже саме із цією нормою можуть бути проблеми в процесі євроінтеграції України.
Недоліки: різним підходом до нарахування платежів для юридичних і фізичних засобів створюється соціальна несправедливість та нерівність платників податків. В більшості українці за кордоном купують автомобілі вартістю до $8 тисяч, розмитнення яких буде дешевшими для фізичних осіб. Це створить схему ввезення на так званих "піджаків". (Це коли велика фура дорогого товару нібито перевозиться фізичними особами за нормою кожного. Тобто 20 залучених до схеми «піджаків» сприяють безмитному перевезенню цілої фури товарів).
Як відомо, з 1 липня Верховна Рада повернула мита й податки на імпорт та розмитнення автомобілів. Це було зроблено через начебто зловживання «нульовою» ставкою багатьма людьми.
Після скасування пільг на розмитнення авто до бюджету за два тижні надійшло 663 мільйони гривень. Було завезено 5020 машин.
Водночас після скасування безплатного розмитнення у Верховній Раді зареєстрували і понад 10 проєктів "автомобільних" законів.
Зокрема, у "Слузі народу" пропонують повернути пільгове розмитнення авто не дорожче 2 мільйонів гривень і не для всіх. Пропонується звільнити на час воєнного стану та два роки після його завершення авто для учасників бойових дій(одна машина на особу), а також фізичних осіб та компаній, що втратили транспортні засоби через агресію РФ, у кількості втраченого транспорту, та обмежити вартість транспорту, що може бути розмитнено на пільгових умовах.
Крім того, тимчасово, на 30 днів, звільнять від митних платежів транспортні засоби, на які були подані попередні митні декларації до 1 липня. Пільга поширюватимуться на іномарки, вартість яких не перевищує 10 тисяч євро (крім авто, походженням з росії чи білорусі). Тобто дорожчі автомобілі під новий закон, у разі його ухвалення, не потраплять – їх все одно доведеться митнити на повну.