Націнка автозаправних станцій на бензині й дизельному пальному 2021 року різко знизилася порівняно з 2019-2020 роками. Про це повідомляє Консалтингова група «А-95» за підсумками спеціального дослідження, передає «РБК-Україна».
Згідно з розрахунками, валова націнка на бензині А-95 склала $0,09/л (2,45 грн/л, без ПДВ), на дизельному пальному – $0,14/л (3,82 грн/л), на скрапленому газу – $0,06/л (1,6 грн/л). Порівняно з 2020 роком падіння маржі на бензині А-95 склало 50% й 33% – на дизпальному. Націнка на скрапленому газу залишилася незмінною. У показнику валової маржі містяться логістика, витрати АЗС і знижки.
«Якщо казати про чистий прибуток, то темпи його зниження у 2021 році були ще відчутнішими, оскільки логістика й витрати АЗС значно зросли. Бонусом для сектора стало зростання споживання нафтопродуктів у країні на 12% за останні 2 роки», — зазначає директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
Експерти групи також провели оцінку прибутковості, розподіливши українські АЗС за чотирма ціновими сегментами: економ («БРСМ», Мotto, SunOil, Avantage 7 та ін., сумарно близько 55% АЗС у країні), мережа групи «Приват» («Укрнафта», ANP, «Авіас» – 20%), медіум (SHELL, АMIC, Glusco, UPG, KLO та ін. – 13%), преміум (ОККО, WOG, Socar – 12%). При розрахунках було враховано рівні знижок і витрат на утримання АЗС у кожному із сегментів ринку.
Найбільше зниження торгових націнок відзначено на бензині в мережах економ-сегменту й групи «Приват» – на 1,59 і 2,27 грн/л. При цьому в економ-мережах чиста маржа на бензині 2021 року фактично обнулилася. Також нульовою вона залишається вже два роки у цьому сегменті ринку на торгівлі скрапленим газом. Ключовий заробіток автозаправних станцій в Україні формує дизельне пальне, продаж якого зростає найдинамічнішими темпами.
«Безприбуткова торгівля пальним майже половиною станцій – український феномен. Пояснюється вона наявністю на ринку великих обсягів безакцизного фальсифікату бензину, що випускається на міні-НПЗ і нафтобазах, а також схем, пов'язаних із порушенням касової дисципліни, коли на АЗС продаж просто не оформлюється належним чином», — заявив Сергій Куюн.
Як ключовий чинник зниження прибутковості АЗС експерти називають запровадження у травні 2021 року державного регулювання цін. За прогнозами «А-95», чистий прибуток автозаправних станцій і далі знижуватиметься через зростаючі витрати – заробітні плати, енергетичні й транспортні тарифи.