Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект "Про засади функціонування ринку електроенергії України", який передбачає, крім реформи оптового ринку електроенергії "згідно з європейськими принципами", ще й перерозподіл державних коштів у приватні руки.
«За» ухвалення відповідного законопроекту № 10571 в першому читанні ввечері у вівторок, 20 листопада, в порушення регламенту за помахом руки Чечетова проголосували 226 карток народних депутатів.
Відзначимо, що документ відсутній у порядку денному пленарного засідання. А сам процес - від постановки питання про включення до порядку денного до прийняття за основу - зайняв 12 хвилин 58 секунд. Найважливіший документ був прийнятий без будь-якого обговорення.
В даний час в Україні ринок електроенергії є ринком єдиного покупця. Законопроект же № 10571 (автори Ігор Глущенко та Микола Мартиненко) передбачає впровадження на ринку електроенергії моделі роботи за прямими договорами, ринок контрактів "на добу вперед" і балансуючий ринок, який дасть можливість регулювати дисбаланс, що виникає при виробництві електроенергії. Також передбачається створення ринку додаткових послуг із закупівлі маневрених потужностей.
Відзначимо, що в усіх європейських країнах ціна електроенергії для населення вища, ніж для промисловості - від 10 до 35%. Існуюча модель оптового ринку електроенергії в Україні з єдиним покупцем - ДП «Енергоринок», якому всі виробники зобов'язані продавати свою електроенергію за тарифами, які встановлюються НКРЕ, сприяла виникненню перехресного субсидування.
Це означає, що за рахунок промислових підприємств, які платять за 1 кВт-год від 70 до 90 коп., Тариф для населення утримується урядом на рівні 30% нижче її реальної вартості (на сьогодні в середньому - 28 коп / кВт-година). Обсяг такого субсидування в Україні оцінюється експертами в 35 млрд грн на рік. Висока ціна на електроенергію для підприємств підвищує собівартість їхньої продукції, яка стає більш дорогий для населення і неконкурентноспроможною на світових ринках.
Створення конкурентного ринку електроенергії з прозорим ціноутворенням дало б можливість споживачам обирати постачальника електроенергії і повинно було б призвести, в остаточному підсумку, до зниження середньої ціни на електроенергію на ринку для всіх споживачів. Правда, за умови, якщо населення буде платити економічно обгрунтовану ціну.
Найбільш спірною в законопроекті є норма про створення Фонду врегулювання вартісного дисбалансу. Наповнення фонду покладено на дві держкомпанії - НАЕК «Енергоатом» та ПАТ «Укргідроенерго». З цього фонду за рахунок коштів атомних і гідроелектростанцій (належать державі) будуть покриватися збитки ТЕЦ і "зеленою" генерації (що знаходяться переважно в приватних руках).
Зокрема, через фонд будуть проводитися розрахунки за продану за "зеленим" тарифом електроенергію, а також відшкодовуватися збитки гарантованих постачальників від продажу споживачам електроенергії за регульованими тарифами та витрати від купівлі електроенергії, виробленої на ТЕЦ та інших установках з комбінованим виробництвом електроенергії за регульованими цінами і її продажу за ринковими цінами.
Раніше ZN.UA писало, що в разі прийняття цього закону Фонд розподілу вартісного дисбалансу мав би акумулювати, за розрахунками експертів, близько 42,6млрд грн (35 млрд грн на покриття збитків обленерго, плюс додаткові витрати на купівлю електроенергії ТЕЦ і компенсація « зеленого »тарифу). У разі реалізації запропонованої моделі ринку електроенергії виживання державної компанії НАЕК «Енергоатом» опиниться під питанням. Що залишилися безгоспними АЕС «розберуть» за безцінь олігархи.
Як відомо, майже 70% всієї теплогенерації України володіє бізнесмен Рінат Ахметов. !zn
Читайте також:
Реформування ринку електроенергії в Україні: вскочити в поїзд, що відходить
Реформування ринку електроенергії в Україні: кому вершки, а кому корінці...