На найближчому засіданні Кабміну може бути розглянутий і ухвалений проект постанови, який багато в чому входить в протиріччя з думкою навіть державних генеруючих підприємств.
зокрема, передбачається затвердити Положення про покладення спеціальних обов'язків по забезпеченню доступності електроенергії для побутових споживачів на ринку електроенергії, яким визначається обсяг та умови виконання всіх спецобов'язків. Прем'єр Володимир Гройсман вважає, що регулятор підготував всю нормативну базу - залишилося лише затвердити деякі питання.
Однак порядок покладання публічних спецобов'язків (PSO, Public Service Obligation) з постачання електроенергії для потреб населення до 31 грудня 2020 року в наявній редакції містить ряд серйозних недоліків, які можуть спровокувати зростання цін для непобутових споживачів на 40-50% і потягнути за собою інші ускладнення.
Документ передбачає покладання PSO на НАЕК "Енергоатом", АТ "Укргідроенерго", і їх реакція неоднозначна, оскільки не дуже зрозуміло, як діяти в умовах монополізації галузі всередині країни та як гідно виглядати на тлі виробників інших країн, де електроенергія виявиться явно значно дешевше.
Є й інші супутні питання, які виглядають непрорахованими і показують певну неготовність оптового ринку до повної лібералізації. І найбільш вразливо в цьому ланцюжку виглядає "Енергоатом", якому, як очікується, доведеться взяти на себе основну відповідальність і завдання.
Таким чином, при введення нової моделі енергоринку, зокрема, при застосуванні спецобов'язків по відношенню до генеруючих компаній , Кабмін ризикує наткнутися на граблі, що і при введенні PSO на ринку газу.
Якщо PSO буде стосуватися більшості населення (йдеться про майже 80%), то жоден фактор на такому грунті не створить ринкові умови.
Чи готові учасники ринку працювати в ринкових умовах? Як це вплине на ціну електроенергії для побутових споживачів і промислових підприємств, і де приховані пастки для кожного учасника ринку електроенергії?