Законопроектом держбюджету на наступний рік пропонується встановити обов'язок для компаній, у яких "Нафтогазу" належить 50 і більше відсотків акцій, сплатити дивіденди за 2023 безпосередньо в держбюджет у розмірі не менше 90%, у строк до 1 липня 2024 року. Про це пише ЕП із посиланням на дайджест аналітиків-консультантів з питань корпоративного управління SOE Weekly.
"Україна вже вдавалася до практики встановлення окремих правил для окремих держкомпаній у минулому, але останніми роками значною мірою припинила використовувати такий підхід", - йдеться у дайджесті.
Законопроект також встановлює вимоги до решти держкомпаній, що перебувають у прямій власності держави, а також їх дочірніх компаній щодо сплати до 1 липня 2024 року дивідендів за 2023 рік безпосередньо до держбюджету, так само встановлюючи мінімальний розмір 90%, але тільки у випадку, якщо ці держкомпанії не ухвалять рішення про виплату дивідендів самостійно до 1 травня 2024 року.
"Здається, що, принаймні технічно, решта держкомпаній має можливість самостійно ухвалити рішення про виплату дивідендів за своїми "дочками", у той час як для "Нафтогазу" такого права навіть не передбачено. Водночас незрозуміло, чи зможуть інші держпідприємства відхилятися" від мінімального нормативу виплати дивідендів у розмірі 90%", – пояснюють експерти.
Вони зазначають, що закон про держбюджет на 2023 рік містив таке саме положення про порядок виплати дивідендів держкомпаніями та їхніми "дочками", але не встановлював окремих правил для дочірніх компаній "Нафтогазу".
При цьому практика, яка відповідає Рекомендаціям ОЕСР із корпоративного управління держпідприємствами, передбачає, що дивіденди мають виплачуватись на консолідованій основі на рівні материнської компанії.
У свою чергу, практика, коли дочірні компанії сплачують дивіденди безпосередньо до держбюджету (а не до материнської компанії), порушує принцип рівних умов між держкомпаніями та приватними компаніями.
"Така практика є наслідком існуючого в Україні законодавства, яке регулює діяльність держкомпаній, зокрема Закону "Про управління об'єктами державної власності". Також це не співвідноситься із загальним корпоративним законодавством України, що застосовується до приватних компаній, за яким рішення про дивіденди приймає безпосередній власник. У разі дочірніх компаній "Нафтогазу" таким безпосереднім власником має бути "Нафтогаз", а не уряд. Такий стан справ також не відповідає керівним принципам ОЕСР, якими прямо зазначено, що практика діяльності держкомпаній має відповідати загальноприйнятим корпоративним нормам", - йдеться у дайджесті.
Раніше повідомлялося, що НАК «Нафтогаз України» вийшов із дефолту. Було зроблено платежі з єврооблігацій 2022/26 відповідно до умов реструктуризації.