Відсутність послідовного і збалансованого підходу у держави до функціонування ринку нафтопродуктів може спровокувати різке зростання цін на нафтопродукти на початку 2012 року.
За інформацією «Консалтингової групи А-95», на сьогодні на порядку денному уряду стоять два найважливіші рішення: перше - ініціатива Міністерства інфраструктури України щодо підвищення ставок акцизного збору, друге - у грудні Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі має прийняти рішення про обмеження імпорту нафтопродуктів.
За оцінками експертів, запропоноване Мінінфраструктури підвищення акцизу призведе до зростання цін на дизпаливо для кінцевого споживача на 60 коп./л, на бензин - на 20 коп./л. У свою чергу запропонований Міненерговугілля рівень мит на імпортні нафтопродукти викличе зростання цін на АЗС на 0,80 і 1,30 грн/л відповідно на ДП і бензин.
«Державі необхідно розставити пріоритети: або збільшувати доходи бюджету, підвищуючи акцизи, або нарощувати прибутковість нафтопереробних компаній шляхом введення мит або квот на імпорт нафтопродуктів», - говорить директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
В іншому випадку, за його словами, «податковий» дуплет призведе до зростання цін на бензин і дизпаливо на 1,5 грн/л, що змусить багатьох автомобілістів відмовитися від свого транспорту або до максимуму скоротити поїздки.
«Через підвищення акцизів на початку року і високі нафтові ціни вартість палива у 2011 р. Зросла в середньому на 1,95 грн/л, що призвело до 10%-го зниження споживання бензину А-95 - основної марки, що використовується приватним автотранспортом. Цілком очевидно, що аналогічне підвищення викличе не менш обтяжуючі наслідки», - вважає експерт.
На його думку, оптимальним рішенням у ситуації, що склалася, була б відмова від введення обмежень на імпорт, помірне підвищення акцизів (збереження нинішньої ставки на бензин і підвищення акцизу на ДП максимум до 90 євро/т) і посилення державного контролю, спрямованого на захист внутрішнього ринку від контрабанди нафтопродуктів і фальсифікату.
Такі кроки, на думку С.Куюна, дозволили б захистити українські НПЗ, підвищити якість палива на ринку і наростити податкові надходження до бюджету без нарощування податкового тиску на споживачів.
«Поки всі ініціативи уряду, які стосуються ринку нафтопродуктів, націлені на збільшення збору грошей на користь бюджету чи певних бізнес-груп, тоді як про інтереси автомобілістів та конкурентне середовище у цій найважливішій сфері чиновники згадують тільки на словах. У сфері нафтопродуктозабезпечення потрібна послідовна і виважена політика, в центрі якої повинен знаходитися споживач», - підкреслив експерт.