Монетизація пільги на проїзд ускладнить пересування інвалідам — експерт

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Монетизація пільги на проїзд ускладнить пересування інвалідам — експерт © MaximShatrov / yvision.kz
Постанова уряду містить підводні камені як із законодавчої, так і з загальнолюдської точки зору.

14 березня 2018 р. Кабінет міністрів України прийняв постанову "Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах" (далі - Постанова) і Порядок надання згаданих пільг (далі - Порядок). Офіційна позиція - монетизація пільги на проїзд має на меті усунути несправедливість "нерівномірного доступу до вказаної пільги, а пільговики отримують можливість витратити гроші на свій розсуд". На перший погляд, держава дбає про своїх громадян. Але згадана Постанова містить підводні камені як із законодавчої, так і з загальнолюдської точки зору.

Про це в статті для DT.UA пише Володимир Петровський, голова ГО "Всеукраїнська громадська організація "Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів", інвалід зору першої групи. За його словами, статтею 3 чинної Конституції Україна проголосила людину, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпеку найвищою соціальною цінністю в державі, а також встановила, що саме держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Тож саме держава, а не місцеві органи влади, є гарантом дотримання прав і свобод будь-якого громадянина, в тому числі представників пільгових категорій.

""Транспортне обслуговування інвалідів здійснюється на пільгових умовах", і представники пільгових категорій мають право на безкоштовний проїзд всіма видами пасажирського міського транспорту, а також усіма видами приміського транспорту, і на 50-відсоткову знижку на проїзд повітряним, залізничним та автобусним транспортом у період з 1 жовтня по 15 травня. Що ж натомість пропонує Постанова? Виплату компенсації за 30 поїздок, виходячи з розрахунку вартості проїзду міським комунальним транспортом. Чи дійсно ця заміна є адекватною? Думаю, відповідь зрозуміла і без підказки, - зазначає експерт. - По-перше, незрозуміло, як саме автори Постанови пропонують розраховуватися за проїзд інваліду зору. По-друге, враховуючи розмір пенсій і соціальних виплат, які отримують пільговики, у них завжди знайдуться нагальніші статті витрат: харчування, ліки, нарешті одяг. Зовсім невелика сума компенсації (трохи згодом ми зможемо її розрахувати, виходячи з вартості проїзду в комунальному транспорті у Києві) розійдеться непомітно і зовсім не обов'язково за призначенням, однак люди з інвалідністю будуть позбавлені законного права на пересування. Саме на цьому наголошують фахівці, які працюють з людьми, що отримали інвалідність внаслідок психічних розладів".

На думку автора, цікавим є пункт 4 Порядку, що визначає, в який саме спосіб будуть нараховуватися готівкові виплати. Розмір щомісячної готівкової виплати "визначається шляхом множення середньої вартості проїзду у міському комунальному транспорті в області (м. Києві) на 30 поїздок". Робимо зовсім нескладні обчислення. В Києві є чотири види комунального транспорту, проїзд у трьох із них коштує 4 грн за одну поїздку, в одному - 5 грн. Середня вартість поїздки становить 4,25 грн. Множимо її на 30 поїздок, і виходить, що кожен киянин, який входить до числа пільговиків, має одержати компенсацію в сумі 127,50 грн.

"Продовжуючи розрахунки, нагадаємо, що комунальний транспорт у нашому місті ходить погано і далеко не всюди, тобто задля економії часу або через відсутність комунального транспорту люди змушені пересуватися маршрутками, вартість проїзду в яких значно вища. Якщо ж згадати про те, що проїзд у великих містах передбачає пересадки, інколи навіть кілька, стає зрозумілим, що готівкові кошти буде витрачено значно швидше, - пише голова ГО "Всеукраїнська громадська організація "Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів". - Тепер згадаємо про пільговий проїзд осіб з інвалідністю першої групи і дітей, яким встановлено інвалідність. Безумовно, пересуваючись містом, вони потребують сторонньої допомоги (супроводу). На цей випадок Порядком передбачено подвоєння суми готівкових виплат. Однак, враховуючи викладене вище, зрозуміло, що подвоєної суми компенсації буде замало. Кошти закінчилися, і що робити далі? Жити в чотирьох стінах? Платити супроводжуючому з власної пенсії?"

Експерт вважає, що найважче буде тим пільговикам, які проживають у невеличких містах і їздять на роботу, приміром, до Києва, користуючись, відповідно, приміським або міжміським видом транспорту. Досі вони мали право на безкоштовне користування згаданими видами транспорту. Тепер суму щомісячної компенсації їм збільшать на 20%, виходячи з вартості проїзду комунальним транспортом. Не є секретом, що на приміських і міжміських маршрутах дуже мало комунального транспорту, значно більшою є кількість маршрутних таксі. Отже, забираючи у людей право безкоштовно пересуватися в межах району або області, їм пропонують збільшити виплати на 20%. Це колосальна економія для держави, однак повна катастрофа для осіб з інвалідністю.

Детальніше про зміни у наданні пільг на проїзд читайте у матеріалі Володимира Петровського "Невиїзні. Верховенство права для людей з інвалідністю по-українськи" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі