Мільярд бюджетних гривень на рік давала база IMEI ввезених в Україну мобільних телефонів, поки Держмитслужба не відключилася. Про це у своїй статті для ZN.UA пише оглядач Семен Степанчиков.
Україна однією з перших у світі запровадила базу даних IMEI-кодів імпортованих стільникових телефонів. В результаті до можливості блокування крадених апаратів додалися механізм протидії контрабанді мобільних пристроїв і багатомільярдні надходження до держбюджету. Проте в повному обсязі автоматизована інформаційна система обліку мобільних телефонів, ввезених в Україну, (АІСУМТУ) досі не запрацювала - контрабандні телефони не відключають. Більше того, в кінці 2012-го система зазнала суттєвого коригування - митники відмовилися від внесення до неї даних митних декларацій, фактично позбавивши її первісного сенсу.
За даними Держмитслужби, надходження ПДВ від продажу телефонів зросли з 62 млн грн у 2008 році до 1,3 млрд грн у 2010-му. Це можна вважати прямим наслідком введення в дію АІСУМТУ. За оцінками Українського державного центру радіочастот (УДЦР), частка контрабандних телефонів на ринку скоротилася з 93% на початку 2000-х до 2-3% в 2010 році. У 2013 році через неприйняття ВРУ норми про відключення контрабандних телефонів знову намітилася тенденція до збільшення частки нелегальних телефонів - до 17-19%.
Для того, щоб телефон потрапив до "білого списку" АІСУМТУ, Державний центр радіочастот за заявкою імпортера видає дозвіл на ввезення радіоелектронних засобів, в якому вказується кількість телефонів і їхній виробник. Документ в електронному вигляді відправляють на митницю. При ввезенні телефонів оформляється вантажна митна декларація, сплачується ПДВ. Митниця надсилає до УДЦР електронний документ - витяг із митної декларації, підтверджуючи факт ввезення та сплати ПДВ. Цей документ автоматично обробляється в АІСУМТУ - пов'язується з раніше виданим дозволом. Імпортер подає до УДЦР перелік кодів IMEI ввезених телефонів, де вони проходять кілька перевірок (відповідність заявленим моделей, кількості тощо) і після успішного завершення вносяться до "білого списку". Ці телефони безперешкодно обслуговуються операторами мобільного зв'язку. АІСУМТУ також отримує дані від мобільних операторів про IMEI телефонів, які реєструються в їхніх мережах, обробляє ці дані, виявляє коди IMEI, відсутні в "білому" списку, і заносить їх у "сірий" список. Оператор за допомогою SMS інформує власника "сірого" телефону про те, що через 3 місяці його телефон обслуговуватися не буде. АІСУМТУ відстежує час знаходження кодів IMEI в "сірому" списку і через три місяці, у разі непідтвердження легального ввезення, переносить телефон до "чорного" списку.
23 листопада 2012 року, наступного дня після звільнення голови Держмитслужби Ігоря Калєтніка, митники направили до УДЦР листа, у якому повідомили про відмову надсилати електронні витяги з декларацій. 18 грудня 2012 р. обмін даними між УДЦР і митницею припинився. Відмовою митників було порушено механізм автоматизованих взаємозвірок ввезених телефонів між митницею, УДЦР, імпортерами та операторами мобільного зв'язку. Це означало, що фактично створені умови для відновлення контрабандних схем. Відразу після цього Держмитслужба припинила існування, реорганізувавшись у підрозділ Міндоходів.
Митниця мотивувала свою відмову двома причинами. Перша - відсутність у законодавстві прямої норми про митне оформлення радіоелектронних засобів на основі дозволу УДЦР. Друга - відсутність відповідних кодів зовнішньоекономічної діяльності.
Насправді, вичерпний перелік норм законодавства, які стосуються імпорту радіоелектронної техніки, і відповідних кодів міститься в рішенні НКРЗ №50 від 4 лютого 2010 року "Про затвердження Переліку товарів з кодами УКРВЄД, на які Державним підприємством "Український державний центр радіочастот" видаються документи, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів", успішно зареєстрованому в Мін'юсті і діючого. З іншого боку, дещо дивно виглядає і УДЦР - власник системи не вжив дієвих заходів з відновлення процедури взаємодії з митницею і допустив, щоб його система протягом майже півтора років працювала у позаштатному режимі.
У результаті у 2013 році алгоритм роботи АІСУМТУ змінився до невпізнання. Дані про IMEI продовжують вносити з компакт-дисків, проте "зі слів" самих імпортерів, не підтверджених завіреними митницею витягами з вантажних митних декларацій. Варто включити туди номери IMEI "лівих" трубок - і вони автоматично потраплять у "білі списки" у мобільних операторів. Таким чином, система захисту ринку від контрабанди мобільних телефонів перетворилася на протилежне - систему легалізації, "відбілювання" контрабандних апаратів. У деяких імпортерів з'явилася можливість "економити" на сплаті ПДВ, поповнюючи бюджет держпідприємства всього на 8-10 гривень за один телефон, що витрачають на отримання дозволу УДЦР на ввезення.
Кабінетом міністрів і НКРЗ створено робочу групу, яка повинна з'ясувати, з чиєї провини система, що забезпечує мільярдні надходження до бюджету, зведена до банальних функцій ведення списків ІМЕІ, і виробити механізми повернення до своєї основної функції - припинення контрабанди мобільних телефонів. Комісією встановлено фактичне положення речей: обладнання з боку УДЦР у порядку і продовжує генерувати не затребувані митницею дозвільні документи, а обладнання з боку митниці відключено. Але при цьому УДЦР у своїх документах чомусь не зафіксував відхилень реального функціонування системи від проектного.
Подробиці читайте у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна" у статті Семена Степанчикова "Митниця не пінгується". !zn
Читайте також:
Яценюк дав розпорядження за два тижні закрити всі "дірки" на митниці
В Одесі відкрився перший в Україні музей контрабанди
Власників контрабандного тунелю під українсько-словацьким кордоном відпустили із зали суду