Розроблений Міністерством енергетики та вугільної промисловості законопроект "Про проведення експерименту у сфері теплопостачання на базі дочірньої компанії "Газ України" не вирішить проблему бюджетної дірки, що утворилася через занижених тарифів на тепло для населення.
Про це в статті для DT.UA пише заступник директора Інституту глобальних стратегій управління Національного університету "Острозька Академія", магістр державної служби Сергій Пінчук.
Експерт нагадав, що даним законопроектом пропонується створити мегаструктуру - єдиного постачальника теплової енергії, який постачає природний газ підприємств теплоенергетики та забезпечує тепловою енергією, виробленою з природного газу, всі категорії споживачів. Цим суб'єктом господарювання стане ДК "Газ України".
Відповідно до законопроекту, покликаного "стабілізувати фінансове становище підприємств теплоенергетики", ДК "Газ України" повинен:
- Отримувати від НАК "Нафтогаз України" визначений на основі договорів обсяг газу;
- Постачати отриманий газ виключно для теплогенеруючих організацій за "економічно обґрунтованими цінами, які встановлює національна комісія - регулятор у сфері енергетики (НКРЕ);
- Купувати у теплогенеруючих підприємств весь обсяг виробленої теплової енергії, яку передає теплопостачальним підприємствам на підставі типового договору, затвердженого національною комісією - регулятором у сфері комунальних послуг. Вартість переданої теплової енергії в розрахунку на 1 Гкал відповідає рівню тарифу, встановленого НКРЕ.
В теорії розробників закону схема виглядає наступним чином: споживач платить кошти за отримане тепло безпосередньо ДК "Газ України" на спеціальні рахунки, звідки вони, без затримок і вилучень, перераховуються теплопостачальним, теплотранспортирующим і теплогенеруючим організаціям.
При цьому, за даними Мінрегіонбуду, станом на 1 серпня поточного року тарифи на тепло для населення в більшості регіонів покривають лише 60-75% від їх фактичної собівартості.
Враховуючи різницю між реальною вартістю теплової енергії і встановленими тарифами, згідно з якими і здійснюють оплату споживачі, "Газ України" отримує невеликі залишки коштів (у кращому випадку) або ж не отримує нічого. Тобто, всі збитки галузі лягають на єдину певну структуру, підкреслив експерт.
"Виникає питання: звідки "Газ України" візьме кошти на придбання чергової "порції" газу? Законопроект передбачає, що різницю в тарифах єдиного постачальника теплової енергії повинні відшкодувати з державного бюджету. Проблема бюджетної дірки, яку нема чим латати, залишається невирішеною. Хоча законопроектом передбачено, що НАК "Нафтогаз України" зобов'язана забезпечити свою дочірню компанію "Газ України" необхідними обсягами природного газу. Отже, бюджетна дірка переміщається в бюджет "Нафтогазу", який і так перебуває у надзвичайно складному фінансовому становищі. Але таким чином навантаження з держбюджету зняті, а подальша доля "Нафтогазу" - це тема окремого дослідження, - пише Сергій Пінчук.
Подробиці читайте в свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна" в статті Сергія Пінчука "Фокус з газом і теплом". !zn
Читайте також:
"Нафтогазу" дозволили перекривати газ теплокомуненерго, якщо вони не погасять борги
На компенсацію тарифів на газ "Нафтогазу" в 2013-му виділить 21,5 млрд грн
Проблему боргів водоканалів за електроенергію без підвищення тарифів на воду не вирішити, - експерт