На жаль, це не вигадка Остапа Бендера і не ретроспективна історія, а все ще сувора українська реальність. Саме стільки коштує кожному українцеві, котрий продає/купує нерухомість, реєстрація інформації зі звітів про оцінку об'єктів нерухомості у Єдиній базі даних Фонду держмайна, без якої нотаріус не може посвідчити правочин купівлі-продажу.
Про це у своїй статті для DT.UA пише Павло Фролов, народний депутат України. За його словами, легалізація цієї "дивної" схеми відбулась у два етапи наприкінці 2017-го та на початку 2018 р., коли під час "бюджетних ночей" народні депутати попереднього скликання в Податковому кодексі спершу закріпили створення посередників (так званих приватних "електронних майданчиків") між оцінщиком та електронною базою Фонду держмайна. А згодом монополія перших чотирьох пов'язаних між собою майданчиків була закріплена неможливістю реєструвати нові майданчики без отримання згоди від наявних. Депутати також позбавили Антимонопольний комітет права розглядати справи, пов'язані з діяльністю майданчиків, через заборону розслідувань питань інтелектуальної власності.
Автор зазначає, що "сервіс" пересилання документів від оцінщика до Єдиної бази Фонду держмайна нині приносить пов'язаним приватним компаніям більше 1 млн грн на день, або близько 600 млн грн на рік. Для ліквідації такого здирництва у ВР 9-го скликання зареєстровано законопроєкт №2047, до розробки основ якого були причетні експерти, громадськість (РПР, Transparency International, "Разом проти корупції", ін.), провідні оцінювачі.
Але при цьому, за словами депутата, майже одразу був зареєстрований альтернативний законопроєкт №2047-1, головна ідея якого - закріплення монополії електронних майданчиків, розширення їх функціоналу на встановлення податкової вартості (без конкретних правил та формули її визначення), а також буцімто боротьба з оцінщиками, які занижують вартість майна і, відповідно, сприяють недоотриманню доходів держбюджетом.
"Маніпулятивна інформація від лобістів альтернативного проєкту про загрозу "повернення угод про продаж квартир за 49 тис. грн., якщо ліквідувати майданчики", та про те, що начебто електронні майданчики допомагають боротись із заниженням вартості майна для оподаткування, абсолютно не відповідає реаліям. Насправді додаткові бюджетні надходження від операцій оподаткування угод із купівлі-продажу нерухомості на суму 9 млрд грн - результат появи державного модуля, розробленого за бюджетні кошти, який був і залишається у віданні Фонду держмайна, - підкреслює автор. - Цей модуль сам (без майданчиків) автоматично перевіряє інформацію з оціночних звітів і забраковує явні заниження. Там, де модуль не впорюється, громадські активісти і добросовісні оцінювачі аналізують дані Єдиної бази звітів, знаходять шахраїв, яких Фонд держмайна відключає від системи".
Детальніше про необхідність усунення "зайвих" посередників читайте у статті Павла Фролова "Як повернути здоровий глузд у продажу нерухомості та удосконалити оцінку майна" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".