Збільшилася кількість випадків купівлі товарів у недобросовісних підприємців у різноманітних інтернет-магазинах. Щоб уникнути шахраїв в інтернеті, потрібно обов'язково вимагати три документа: фіскальний чек, характеристику товару і гарантію. Про це розповів Олег Рубан в інтерв’ю для ZN.UA.
Рубан назвав традиційні скарги на торгівлю.
«Структура скарг на торгівлю майже не змінилася. Проте постійно збільшується відсоток скарг на сегмент електронної комерції. Дедалі частіше споживачі натрапляють на недобросовісних підприємців, які займаються інтернет-торгівлею з порушенням вимог чинного законодавства. Цей напрям перебуває у нас у топі звернень. Основними причинами для звернень є несвоєчасне надання послуги чи затримка з доставкою товарів, а також відсутність будь-яких документів на придбаний товар», - зазначив він.
Він також зазначив, що Київ є беззаперечним лідером за зверненнями споживачів. Майже 40% усіх заяв, поданих споживачами до Держпродспоживслужби торік, припадало на місто Київ.
«Аналіз скарг споживачів свідчить, що сьогодні вони приблизно порівну (по 40% від загальної кількості) розподіляються між тими, що стосуються купівлі/продажу товарів і надання послуг. Здебільшого це складні звернення, які споживачу не вдалося врегулювати самостійно, і ми розглядаємо їх щодня із залученням відповідних фахівців. Зокрема, скарги на житлово-комунальні послуги, доставку будь-яких товарів і виконання ремонтних робіт», - сказав Рубан.
Водночас унаслідок цьогорічного вибухоподібного розвитку сегмента електронної комерції кількість скарг на інтернет-продавців значно зросла.
"І здебільшого вирішення цих скарг потребує значних зусиль наших співробітників. Дуже багато випадків, коли інтернет-магазини ігнорують вимоги чинного законодавства щодо ідентифікації суб’єкта господарювання, й споживач не може навіть вказати у своєму зверненні суб’єкта господарювання, який завдав шкоди його споживчим правам та інтересам. Хочу наголосити, що на окремі групи товарів, зокрема на побутову техніку та різноманітні гаджети, чинне законодавство вимагає видавати виключно фіскальний чек. Його відсутність може стати підставою для відмови споживачу у гарантійному ремонті в авторизованому сервісному центрі», - додав він.
За його словами, якщо брати загальну статистику, то, за результатами розгляду Держпродспоживслужбою звернень громадян 2019 року, 50,6% вимог споживачів задоволені. По Києву у нас дещо кращі результати, і, попри певні складнощі, співробітники ГУ ДПСС у місті Києві намагаються допомагати споживачам приблизно в 70% випадків. Щодо решти 30% випадків допомогти ми не можемо, у тому числі, через відсутність у споживача необхідних документів.
«Однак наведені цифри не стосуються випадків, пов’язаних з електронною комерцією. На жаль, по таких скаргах рівень задоволення залишається надзвичайно низьким — до 10%», - додав він.
Навіть великі й добре відомі інтернет-магазини часто не дають повної інформації про себе на своїх сайтах.
«Так, це виключно шахрайські дії з боку суб’єкта господарювання з метою уникнути спілкування з контролюючими органами та позбавити споживачів можливості звернутися до судових органів за захистом. На жаль, деякі суб’єкти надають покупцям документи невідомого походження та незрозумілої форми, і ми тоді не маємо можливості захистити споживача. Необхідно, купуючи товар, обов’язково перевіряти всі супровідні документи. Тобто, придбаваючи, мало заплатити гроші, слід ще й отримати і перевірити всі належні документи. Обов’язкова наявність трьох документів: фіскального чека, технічної характеристики на товар, гарантійного талона», - сказав він.
Детальніше читайте в інтерв’ю Сергія Следзя з начальником головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві Олегом Рубаном - Олег Рубан: «Щоб уникнути проблем, покупець має отримати у продавця: фіскальний чек, технічні характеристики товару, гарантійний талон».