Кабінет міністрів затвердив постанову №618, якою вносяться зміни до дизайну акцизної марки для тютюнової та горілчаної продукції. З 1 листопада на акцизах повинна бути голографічна стрічка, яка нібито має покращити захищеність алкоголю і тютюну. Рішення щонайменше дивне. Про це пише Юрій Ніколов, журналіст та засновник проекту “Наші гроші”, у матеріалі для ZN.UA «ЄДАПСівська» схема з голограмами на акцизках повертається».
По-перше, воно суперечить офіційному наміру влади запровадити визнану та ефективну технологію Track and Trace, що дає можливість миттєво відслідковувати походження та маршрут товару. Тобто або нинішні зміни тимчасові, або вся попередня стратегія регулювання акцизних марок, до якої роками готувалися виробники, — фікція.
По-друге, воно жодним чином не вплине на контроль нелегального ринку, у «табачці» 60% нелегальних сигарет узагалі жодних акцизних марок не мають, бо вони буцімто Duty Free Only.
По-третє, Україна має досвід 2012 року, коли вже запроваджувалися голографічні акцизи, а потім скасовувалися, бо виявилися дуже дорогими і абсолютно неефективними.
Бенефіціаром запровадженої схеми стане та сама група «єдапсівців», що заробляла на аналогічній акцизній схемі з 2004-го по 2013 рік.
Знадобилися роки боротьби за безпосередньої участі ZN.UA, аби відтіснити ЄДАПС від потоків у цій галузі. Але 2021 року він повернувся. Офіс президента восени 2021-го погодив зміну керівництва ДП «Поліграфкомбінат «Україна», директором держпідприємства стала Тетяна Бондаренко. За даними «Економічної правди», вона є подругою Ірини Обиденко. Обиденко — це колишня директорка концерну «ЄДАПС», нині — президентка компанії Industrial Innovation Group (IIG), співвласниця ТОВ «Інноваційно-індустріальна група», що і є власником ТОВ «Поллі-сервіс». Вони й зароблятимуть на нових голографічних акцизах.
З іншими матеріалами Юрій Ніколов, журналіст та засновник проекту “Наші гроші”, можна ознайомитися за посиланням.