Мінімізація оподаткування через операції з цінними паперами поширена в Україні. Це визнали учасники круглого столу, який організувала Ліга фінансового розвитку за підтримки проекту USAID «Розвиток фінансового сектору» FINREP і тижневика «Дзеркало тижня. Україна».
Так, президент асоціації «Фондове партнерство» Ірина Заря не виключає, що оптимізація має місце в операціях з векселями. Голова ж ради Асоціації «Українські фондові торгівці» Сергій Антонов додає, що ці маніпуляції здійснюються і з акціями. Це «припущення» підтверджують в податковій. За даними директора департаменту оподаткування юросіб ДПСУ Лілії Павелко, зі 135 млрд грн. збитків реального сектору по операціям з ЦП 62% припадає на акції.
Водночас у фондовиків існують застереження щодо способів боротьби держави з цим явищем.
Коментуючи очікуване введення збору в 3% з позабіржових операцій з ЦП, які не перебувають у біржовому реєстрі, І. Заря зауважує, що в світі подібний податок запроваджували переважно для зниження волатильності на ринку, що може виникати, скажімо, при високочастотній торгівлі (коли одні і ті ж папери змінюють власника кожні кілька секунд). Голова ж правління «Української біржі» Олег Ткаченко додає, що, наприклад, в Китаї його запровадили, аби охолодити тамтешній фондовий ринок. В Україні ж такої потреби немає.
Натомість директор департаменту з управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку НБУ Олександр Дубихвіст констатує, що враховуючи диспропорційні – занадто великі масштаби – неорганізованого ринку ЦП (де і має вводитися податок), певною мірою можна говорити про його перегрітість. А член НКЦПФР Олексій Петрашко додає, що 3-відсотковий збір у різних країнах може мати різний «функціонал», у т.ч. – стимулювання до зростання питомої ваги біржових (організованих) торгів.
Оцінюючи в цілому розроблені податкові новації, член ради Асоціації «Українські фондові торговці» Андрій Некрилов схиляється до думки, що незважаючи на значний прогрес у діалозі між держорганами і учасниками ринку, попрацювати над вдосконаленням вже розроблених пропозицій ще не завадить. Фахівець не виключає, що для якісної реалізації ініціатив ринку буде потрібно також певний перехідний період.