Із розширенням функціоналу у Служб відновлення розширився і діапазон ремонтів та закупівель. Із замовниками також перекваліфікувалися й підрядники – від дорожніх тендерів до відбудови електростанцій, будівництва водогонів, захисту об'єктів критичної інфраструктури, фортифікаційних споруд. Про це пише Мартина Богуславець, виконавча директорка Інституту законодавчих ідей, у матеріалі – «Служби відновлення чи стара сітка Автодору. Кому довірили відбудову».
Незмінними залишаються ТОП фірм-улюбленців, тільки на спрощених умовах. Так, у 2023 році 5-мільярдні підряди за прямими договорами і без конкурентних закупівель отримали:
- ТОВ “Автомагістраль-Південь” – 5,4 млрд грн від Служби відновлення в Запорізькій області на інженерні та будівельні роботи по об'єкту № 14 та 5,32 млрд грн від Служби у Дніпропетровській області на будівництво магістрального водогону р.Інгулець-Південне водосховище;
- ТОВ «ОНУР КОНСТРУКЦІОН ІНТЕРНЕШНЛ» – 5,36 млрд грн від Служби відновлення у Львівській області на інженерні та будівельні роботи;
- ТОВ «ГРУПА КОМПАНІЙ «АВТОСТРАДА» – 5,3 млрд грн від Служби відновлення в Дніпропетровській області на будівництво магістрального водогону Хортиця (ДВС2) – Томаківка – Марганець.
Таким чином фірми з шорт-листа дорожнього будівництва перемістили в перелік головних підрядників відбудови в регіонах.
Мільярдні договори та самостійне визначення виконавців без тендерів – наслідки п. 13 постанови КМУ №1178, який дає розпорядникам бюджетних коштів широкі можливості проведення закупівель. Запровадження моніторингу закупівель Держаудитслужбою, як показує практика, особливого впливу на такі закупівлі не має.
З іншими матеріалами авторки можна ознайомитися за посиланням.